toretang5 Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Jeg la nettopp om fra 165 dekk til 175 dekk på bilen min. Det ble da benyttet eksisterende felger. Dette betyr da at jeg for øyeblikket ikke har noe 175 reservedekk, men kun i dimensjon 165. Kan jeg bruke et 165 reservedekk når de andre tre gjenstående på bilen er dimensjon 175? Det er altså samme type felger.
aklla Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Jeg brukte 175 som reserve-dekk for mine 235 dekk, ingen problem med det, politiet så det ett par ganger også, de sa ingenting... vet ikke hva reglene sier om det, men det var ikke noe problem for meg...
SirEmanon Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Det er ikke et problem å bruke et annet dekk som reservedekk. Men husk at dette kun skal brukes til å komme seg frem til første verksted for å skifte eller lappe. I biler der det finnes en step er dette dekket normalt sett mye mindre.
Kent Touch This Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Mener at 4WD-biler er litt mer grinete over tynne reservehjul, men jeg er ikke helt sikker.
aklla Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 (endret) Det er ikke et problem å bruke et annet dekk som reservedekk. Men husk at dette kun skal brukes til å komme seg frem til første verksted for å skifte eller lappe. I biler der det finnes en step er dette dekket normalt sett mye mindre. jeg kjørte rundt med det i ett par uker mens felgen min var på verksted... vet du hvor strenge de er når man faktisk ødelegger felgen og må ha denne på verksted? å kjøpe ny felg var uaktuellt, det ville uansett tatt ett par uker å få ny felg fra tyskland. Endret 12. november 2008 av aklla
Pluggen Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 Det går helt fint å kjøre en kortere periode med et lite hjul Det du skal passe litt på er om det er på drivhjul (FWD, RWD) mtp. differensialen. På en del 4WD annbefaler fabrikanten at du bytter alle 4 dekkene om du skal bytte 2 grunnet stor høydeforskjell på nye/gamle dekk for drivverket..
aklla Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 ESP kan også slite litt med forskjellig størrelse. ESP kan tolke det som om det ene dekket har sklir, da det ene dekket går fortere rundt enn det andre, dette kan, etter det jeg har hørt, ødelegge ESP`n. men, dette gjelder høydeforskjell(større/mindre omkrets) og ikke forskjellig dimensjoner.
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 ESP kan også slite litt med forskjellig størrelse.ESP kan tolke det som om det ene dekket har sklir, da det ene dekket går fortere rundt enn det andre, dette kan, etter det jeg har hørt, ødelegge ESP`n. men, dette gjelder høydeforskjell(større/mindre omkrets) og ikke forskjellig dimensjoner. Forutsatt at dekkene har samme profil, vil 175 og 165 har forskjellig radius, siden dekkets høyde er bredde x profil. Forskjellen er bare få mm (for eks 6 mm i tilfelle 60-profil), så et slitt 175-dekk og et nytt 165-dekk i samme profil har liten forskjell. ESP bør derfor ikke reagere på forskjellen.
aklla Skrevet 12. november 2008 Skrevet 12. november 2008 ESP kan også slite litt med forskjellig størrelse.ESP kan tolke det som om det ene dekket har sklir, da det ene dekket går fortere rundt enn det andre, dette kan, etter det jeg har hørt, ødelegge ESP`n. men, dette gjelder høydeforskjell(større/mindre omkrets) og ikke forskjellig dimensjoner. Forutsatt at dekkene har samme profil, vil 175 og 165 har forskjellig radius, siden dekkets høyde er bredde x profil. Forskjellen er bare få mm (for eks 6 mm i tilfelle 60-profil), så et slitt 175-dekk og et nytt 165-dekk i samme profil har liten forskjell. ESP bør derfor ikke reagere på forskjellen. tenker på dekk som har forskjellig "rullediameter" tror jeg det heter. altså, hvis selve hjulet har større/mindre omkrets enn andre. men, er det like langt rundt dekkene, så er det ingen problem.
Fredrik Skrevet 11. desember 2008 Skrevet 11. desember 2008 Jo, men man vil få forskjellig rullediameter om dekket er litt bredere. 45-profil på 225-dekk er ikke det samme som 45-profil på 215. Det er 45% av bredden. Liten forskjell, men den er der likevel. Men som zanta skrev har det nok ikke stort å si på så lite.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå