Gå til innhold

Hekseforfølgelse og eksorsisme i 2008.


Anbefalte innlegg

Alle må kunne tro og mene de selv ønsker...

Nei. Du får sikkert en varm følelse av å si slike "tolerante" ting, men du gjør mer skade enn du aner. Det er akkurat slike holdninger som holder framskrittet tilbake og hvis alle hadde tenkt som deg ville vi fortsatt vært på samme nivå som i middelalderen. Ubegrunnede og usannsynlige meninger skal ikke respekteres, de skal slås ned og ødelegges av logikk og rajonalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alle må kunne tro og mene de selv ønsker...

Nei. Du får sikkert en varm følelse av å si slike "tolerante" ting, men du gjør mer skade enn du aner. Det er akkurat slike holdninger som holder framskrittet tilbake og hvis alle hadde tenkt som deg ville vi fortsatt vært på samme nivå som i middelalderen. Ubegrunnede og usannsynlige meninger skal ikke respekteres, de skal slås ned og ødelegges av logikk og rajonalitet.

 

Høres brutalt ut, men jeg er helt enig. Folk kan ikke tro hva de vil uten å forvente kritikk for det, dette er essensen i et fritt og demokratisk samfunn.

Lenke til kommentar
Alle må kunne tro og mene de selv ønsker...

Nei. Du får sikkert en varm følelse av å si slike "tolerante" ting, men du gjør mer skade enn du aner. Det er akkurat slike holdninger som holder framskrittet tilbake og hvis alle hadde tenkt som deg ville vi fortsatt vært på samme nivå som i middelalderen. Ubegrunnede og usannsynlige meninger skal ikke respekteres, de skal slås ned og ødelegges av logikk og rajonalitet.

Det blir like dumt som å si at folk ikke skal kunne være kristne lenger...

Ingen kan bevise at Gud eller Jesus har levd.

 

Slikt kan ikke bare forbys heller. Alle har rett til å ha sin egen mening. Men man kan selvsagt likevel ikke gjøre fritt som man vil.

Og hva som skjer etter døden finnes det ingen fasitsvar.

 

Men det finnes trosamfunn som aldri burde vært til. Det kan ingen nekte på.

Lenke til kommentar
Det blir like dumt som å si at folk ikke skal kunne være kristne lenger...

Ingen kan bevise at Gud eller Jesus har levd.

Vel, jeg mener ikke at man kan tvinge folk til å slutte å tro, men man kan vise dem et bedre alternativ (vitenskap).

 

Slikt kan ikke bare forbys heller. Alle har rett til å ha sin egen mening.

Men ingen har rett til å bli respektert for sine usannsynlige meninger, noe du ser ut til å argumentere for. Respekt er noe man gjør seg fortjent til.

 

Men det finnes trosamfunn som aldri burde vært til. Det kan ingen nekte på.

Alle trossamfunn er ødeleggende. Ingen av dem bør eksistere i dagens moderne samfunn.

Endret av LordArgh
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Eksorsisme forutsetter at det finnes åndelige vesner som kan ta bolig i levende vesner. Vitenskaplig er det ingen beviser på verken eksistensen av åndelige vesner eller det som noen kaller sjel.

 

Selv ikke i Bibelen (de opprinnelige utgavene) blir sjel nevnt. Begrepet sjel ble funnet opp av de gamle greske filosofene, og det var først da Bibelen ble oversatt til gresk at ordet sjel ble skrevet inn. De fleste moderne bibler (på latin, engelsk og mange andre språk) er oversettinger fra denne greske omskrivingen, det er kun i de aller siste årtiene at Bibeloversettere i større grad bruker de opprinnelige hebraiske og arameiske utgavene som kilder.

 

Selv tror jeg verken på guder, engler, demoner, gjenferd eller en uavhengig åndelig sjel. Og mitt livssyn føles trygt og godt, jeg unner flere å få oppleve det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...