Gå til innhold

Den store Canon Powershot SX1 tråden. Alt som omhandler SX1 passer fint HER :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser ganske dårlig ut.. når jeg gikk å venta på min sx1 snakket jeg med en Japanphoto butikk og de sa kjeden hadde noen hundre på vei en gang i januar, men at det ikke var bekreftet med dato. Kanskje du kunne sjekke med dem ? (dette var i romjula), jeg fikk mitt kamera lille nyttårsaften fra Netshop... tror ikke Netshop har hatt på lager siden det heller.. nå står det 2.Feb og jeg tipper det er "ETA" ikke bekreftet levering)

 

Må være noe slags komponentmangel, for det er lignende situasjon andre steder i verden også, har jeg inntrykk av.. Et kjapt søk på FullHD storebror eos 5D mark 2 gir meg også stort sett 0 treff.. (uten sammenligning forøvrig, men kan det være en sammenheng? De deler vel noen komponenter disse 2)

 

Mvh: PerS

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg finner ingen leverandør som har dette kameraet inne! Er det noen som er flinkere til å lete??

 

Jon

Jeg så samme kamera i butikken til Ramstad Foto. Det er i Mandal, og det er ganske langt unna hvor du bor.

Ettersom jeg forsto så hadde han bestilt flere, men fikk kun ett, resten var i rest.

Ser man tilbake 1 mnd og frem til nå, så harmonerer dette med andre butikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fikk enedelig kameraet idag! Tok en masse bilder idag, og testet litt videofunskjonen. Er veldig mye gøy å sette seg inni. Er veldig fornøyd. :)

 

 

For dere som er plaget med at video i 1080p hakker når du spiller av på pc'en, så fant jeg endelig en løsning som fungerte hos meg :)

 

last ned nyeste VLC ( www.videolan.org )

 

Start VLC

Gå til Tools -> Preferences... (set Show Settings (nederst til venstre) til Alle) og gå til Input / Codecs -> Other codecs -> FFmpeg og i boksen for "Skip the loop filter for H.264 decoding" sett den til Alle. Husk å trykk "save" og restart VLC player

Endret av ironman666
Lenke til kommentar

Endelig fikk jeg se .MOV filmene mine uten at det hakker. Er det noen som har funnet et program det går an å redigere dette formatet i? Har prøvd Pinnacle 12 den takler det ikke.Må convotere til avi eller mpeg for å få redigert.

Endret av oseberg
Lenke til kommentar

Har for morro skyld prøvd å filme litt i lav oppløsning, og må si jeg er imponert.. Jeg synes resultatet innendørs med sx1 og oppløsning 640x480 er bedre enn mitt gamle dv kamera, både på lyd og bilde! Jeg synes det er litt viktig, da ikke ALT trenger å spilles inn i full HD.. Har så vidt begynt å prøve litt manuell justering mens jeg filmer.. Jeg synes ikke alltid kameraet velger det beste "settuppet" i auto mode..

 

Fortsatt kjempefornøyd med dette kameraet :)

 

Endelig fikk jeg se .MOV filmene mine uten at det hakker. Er det noen som har funnet et program det går an å redigere dette formatet i? Har prøvd Pinnacle 12 den takler det ikke.Må convotere til avi eller mpeg for å få redigert.
Lenke til kommentar
Ser japanfoto.no har fått det til lager nå.

 

Jepp, Hegdehaugsveien fikk inn 5 stk. Jeg kjøpte det ene... :new_woot:

 

Så ungene skal tidlig til sengs idag....

 

Vi er spent på å høre dine førsteinntrykk av kameraet.

 

Da har jeg hatt kamera i en ukes tid. Har ikke fått tatt så mye bilder grunnet snømåking, men kamera fungerer utmerket. Tok noen bilder av fullmånen igår, uten stativ kun med vinduskarmen som støtte. Ble overaskende bra bilder. Skal prøve med stativ/fjernkontroll ikveld.

 

Ellers hakker det med videoen i Media Player, har ikke forsøkt VLC ennå men det ser jo ut til å gjøre susen.

 

Kjøpte et 8 GB SDHC Video HD kort fra Scandisk, og det kan anbefales.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå kommer det tydeligvis en SW oppdatering som gir RAW støtte.. er det lov å håpe at det betyr at kanskje det også kommer 720p som en mellomting mellom 480 og 1080 ?

 

:)

 

Da hadde jeg blitt glad (selv om det er fort gjort å konvertere fra 1080 til andre oppløsninger, så hadde det vært fint om det var "default") :)

Lenke til kommentar
Det kjipe med dette kameraet er at man må kjøpe oppladbare AA-batterier og lader til disse i tillegg, så det blir langt dyrere enn konkurrentene (Panasonic FZ28 ligger jo 2000,- under omtrent)
Skivebom!

 

Har selv S2 IS som også bruker AA batterier, noe som medvirket til valg av kamera.

 

Med standard "butikk-batterier" så slipper man å ha et kamera med utbrente batterier etter et par-tre år. Dessuten er muligheten å ha med seg ett eller flere sett reserve-batterier som ikke koster skjorta.

 

Eneste grunn slik jeg kan se å ikke kjøpe dette kameraet er at film-filene lagres i mov. Med mitt gamle kodak-kamera som også lagrer mov-filer fant jeg ut at jeg kunne bruke sony vegas til å redigere filene, men det er jo en absolutt fordel at man slipper å kjøpe dyr programvare bare på grunn av formatet. Som regel trenger man jo kun å dele opp og sette sammen videosnuttene og da er sv etter mitt skjønn litt overkill.

Lenke til kommentar

Det er jo en KJEMPEFORDEL synes jeg iallefall! går du tom for batteri og har glemt ladern hjemme med en fz28 .. hvilke options har du da? mobilkameraet ditt, ikke sant?

 

SX1 har ikke noen konkurrenter pr. i dag egentlig.. FZ28 er en flott konkurrent til SX10 (selv om Panaen mangler mulighet for ekstern blitz).. SX1 er et helt annet produkt (uten å dermed påstå på noen som helst måte at sx1 er perfekt).. det er bare ingen andre som prøver å være så mye på en gang, pr. idag.. :love:

 

Det kjipe med dette kameraet er at man må kjøpe oppladbare AA-batterier og lader til disse i tillegg, så det blir langt dyrere enn konkurrentene (Panasonic FZ28 ligger jo 2000,- under omtrent)
Lenke til kommentar

Jeg betalte 98 kroner for lader og 4 oppladbare 2500ma batterier... hvor mye kosta batteriet til Panasonicen?

Selvsagt er normale "A4" batterier billigere enn spesialkonstruerte.. skulle jo bare mangle..

 

Sjekk her : 4 batterier og lader til en femtilapp..

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=52524

 

Det er ingen fordel hvis man må ut med atskillig mer for å ha den muligheten. Da er det bedre å kjøpe ett ekstra batteri til FZ28 i stedet.
Lenke til kommentar

Lure på et par ting, har tittet på en del videoer tatt med dette kamaraet på Youtube, det virker som filming ved panorering og soming nupper eller hakker litt lurer på om dette er virkelig eller bare er når jeg spiller disse av på pcn min. Håper det er det som gjør det for selig ved panorerin burde jo dette flyte fin som på andre videoaparater. Har somingen trinnløs hastighet ? Virker også som eksponeringen er veldig følsom " pluttselig veldig mørkt også alt for lyst " er det et innrykk dere som har kameraet har. Håper på posetive tilbakemeldinger angående dette, for tanken er og kjøpe det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...