Gå til innhold

Den store Canon Powershot SX1 tråden. Alt som omhandler SX1 passer fint HER :)


Anbefalte innlegg

Jeg bestilte min hos Netshop 4.11.08 sammen med 8stk 2500 mAh batterier og et par hurtigladere pluss et 8 gig Sandisk Extreme III.. spennende å se om de dukker opp før jul.. Det blir kjipt å gå gjennom jula med canon ixus 2 og Ericsson K850... (og får andre handlere det før netshop så blir jeg rett og slett sur!!)

 

Krysser fingrene !! har bestemt meg for å prøve å ikke gjøre noe overilt (som å avbestille og gå for en sx10 eller Pana TZ28 i stedet .. feks)...

 

Det kommer på tirsdag hos noen forhandlere, har bestilt hos JapanPhoto, med SuperSikring, gleder meg!
Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da har jeg ervervet meg SX 1 IS - var faktisk bare å gå i butikken og kjøpe det på vanlig vis....(Japan Photo) - Kjøpte SX 10 IS i USA for 2 uker siden så jeg har nå fått litt erfaring med begge kameraene....

 

Mer info kommer i kveld :-)

 

Jeg venter i spenning på mer info :yes: Vurderer selv å gå til innkjøp av SX1.

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Så vidt jeg kan se så gir begge kameraene samme bildekvalitet - selv om det er CMOS sensor på SX 1.

 

Skjermen på SX 1 er noe større og det går etter min mening på bekostning av tilgangen til dreiehjulet for menyene i kameraet - dvs. kanten på skjermen kommer veldig nære hjulet...

 

Videoen blir steike bra fra SX 1 - ingen tvil om det - trist dog at man må bestille separat HDMI kabel til 700,- for å få spilt av direkte fra kameraet i full HD....

 

SX 1 har en ekstra knapp hvor man kan programmere det man ønsker av funksjoner - her har jeg valgt den eminente 2 X T zoom funksjonen som i praksis gir 40X optisk som uten kvalitetstap !

 

SX 1 følger det osgå med fjernkontroll...

 

Min oppfattning er at man skal ha STERKT behov for :

 

- HD Video

- Fjernkontroll

- Burst mode (4 bilder pr sek)

 

Hvis man skal få noe mer ut av SX 1 fremfor SX 10...

 

Skal forske litt rundt beste .MOV editor så får vi se - regner med at PS Elements 7 fikser dette...

 

MEr kommer etterhvert :-)

Lenke til kommentar

Har du prøvd WinFF ? http://www.biggmatt.com/winff/ denne konverterer mov-filene i en fei

 

Hei igjen,

 

Så vidt jeg kan se så gir begge kameraene samme bildekvalitet - selv om det er CMOS sensor på SX 1.

 

Skjermen på SX 1 er noe større og det går etter min mening på bekostning av tilgangen til dreiehjulet for menyene i kameraet - dvs. kanten på skjermen kommer veldig nære hjulet...

 

Videoen blir steike bra fra SX 1 - ingen tvil om det - trist dog at man må bestille separat HDMI kabel til 700,- for å få spilt av direkte fra kameraet i full HD....

 

SX 1 har en ekstra knapp hvor man kan programmere det man ønsker av funksjoner - her har jeg valgt den eminente 2 X T zoom funksjonen som i praksis gir 40X optisk som uten kvalitetstap !

 

SX 1 følger det osgå med fjernkontroll...

 

Min oppfattning er at man skal ha STERKT behov for :

 

- HD Video

- Fjernkontroll

- Burst mode (4 bilder pr sek)

 

Hvis man skal få noe mer ut av SX 1 fremfor SX 10...

 

Skal forske litt rundt beste .MOV editor så får vi se - regner med at PS Elements 7 fikser dette...

 

MEr kommer etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Tja. Mon tro hvilken type batteri man tar utgangspunkt i da.

 

La oss si at man bruker et oppladbart nimh batteri på (la oss være litt forsiktige her) 1800 mAh. Det vil si at man må tappe 1 ampere ut av batteriet vor å tømme det i løpet av en time. Dette stemmer selvsagt ikke helt - da man i løpet av denne tiden har kommet godt under kameraets minimume driftsspennig.

 

Utregning viser da at:

post-87910-1228092938_thumb.png

 

Altså må kameraet ha et strømforbruk på over 20 amper for å klare å tømme batteriene så raskt, noe som for meg virker usannsynlig.

 

Edit:

Snek seg inn en feil her. Skal være "mA" i svaret, ikke "mAh".

 

Tja, litt tåkete fremstilling men det meste er ok, minus hvis batteriet er normert "1800" mAh så skal det faktisk kunne trekkes 1.8Ah ut av det i løpet av en time! ;)

Generelt så sier man at kapasitet skal oppgis i "1C" d.v.s. 1 x batteriets kapasitet over en time.

 

Uansett det sprøe blir at f.eks med fulladete 1800mAh batterier og tomt etter 5 mins blir altså 21,6Ah noe som igjen blir til at kameraet ville "brenne" (4.8v * 21,6Ah) mere enn 100w !!!! Burde bli glohett det der :p Har selv et S5 IS å kan trygt si at det der er sprøyt og rykter :)

 

SÅ var det parkert ;)

Lenke til kommentar
Lurer også veldig mye på hvordan kamera oppfører seg i dårlig lys,samt hastigheten på autofokus.

Vi venter i spenning på en skikkelig test !!

 

Har fått dette kamera like før jul. Jeg må innrømme at jeg ikke er helt fornøyd. Hovedårsak for kjøp av SX1 var video i HD. Nå har jeg testet litt og til min stor overraskelse kan jeg spille av videofiler i HD kun fra kamera til TV via HDMI. Alle mine forsøk å spille av HD videofiler på forskjellige PC var mislykket. Problemet er at video blir meget hakete ved avspilling. Har prøvd med windows mediaplayer, quicktime, VLC. Sannsynligvis er dette betinget av suboptimal videocodec. I manualen står:

 

"Depending on the environment on your computer when viewing movies, playback may not be smooth due to frame loss and audio may be choppy. By using a memory card reader and copying the movie data back onto a memory card, you can play back the movies smoothly on the camera. Furthermore, you can enhance your movie viewing experience by connecting the camera to your TV. When you copy the movie data back onto a memory card, be sure

to use the supplied software."

 

Sålenge det ikke finnes noen skikkelig mediaplayer med fungerende mov. codec, er jeg litt redd til å begynne å ta videofiler i HD-kvalitet. Det ser ut sånt at man er avhengig av SX1 for å avspille videofiler i bra kvalitet men hva skal jeg gjøre med disse videofiler når kamera går i stykker? KAn noen anbefalle noen mediaplayer for avspilling av canon sine mov-filer? Codec? Er det noen vits å konvertere .mov til noe annet format? Jeg er helt ukompetent i dette område.

 

Ellers har video ganske bra kvalitet sålenge er det nok lys. Om man filmer innendørs og anvender zoom, då blir kvalitet relativt dårlig. Bilder blir ikke kornete men annerledes - matrix-type. Zoom er veldig bra. Digital telekonverter er ikke noe annet enn digi zoom. Det følger ingen optisk telekonverter. Litt ubekvemt batteriluke. Liker veldig dårlig menu-hjul ved siden av skjermen, upresis funksjon når f.eks. man velger mellom forskjellige scener . En annen ting at jeg hele tiden komer bort i iso-funksjon når jeg tar kamera. Manuell fokus er like håpløs som det var i Canon G5. Kamera fokuserer relativt greit innendørs men av og til blir det dårlig fokusering. Jeg syns at min gamle IXUS 800IS fokuserer litt kjappere innendørs men hvis man ikke anvender zoom, då oppstår det som regel ingen større problem med fokusering. Når en tar video, då fokusering blir litt upålitelig innendørs ved bruk av zoom, det tar litt tid før kamera finner ritkig fokus ved endring av fokuslengde. Med andre ord, fokuseringshastighet er ikke revolusjonerende under lave lysforhold.

 

Bildekvalitet er bra men jeg har ikke testet kvalitet med forskjellig ISo (80, 200, 400, 800). 1600 og 3200 blir meget kornete.

 

Første inntrykk av kamera er ganske bra (jeg har 2 kompaktkameraer og 1 speilrefleks fra før). Jeg er litt skuffet over videofunksjon, kanskje noen kan anbefalle hva skal jeg gjøre med disse mov-filer? By the way, med 8GB minnekort (må være minst klasse 6 SDHC) kan man ta ca 25 min video i HD kvalitet eller over 90 min i 640x480.

Lenke til kommentar

Det høres for meg ut som du ville være best tjent med et video-kamera istedenfor et bridge-kamera (SuperZoom) med videomulighet...

 

Jeg går ut i fra at selve video-funksjon (HD eller ikke) på SX1is er en tilleggs-funksjon (nice-to-have) og ikke en primærfunksjon. Tror nok at meningen med dette kamera er å ta still-bilder først-og-fremst...

 

 

:blush:

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar
Det høres for meg ut som du ville være best tjent med et video-kamera istedenfor et bridge-kamera (SuperZoom) med videomulighet...

 

Jeg går ut i fra at selve video-funksjon (HD eller ikke) på SX1is er en tilleggs-funksjon (nice-to-have) og ikke en primærfunksjon. Tror nok at meningen med dette kamera er å ta still-bilder først-og-fremst...

 

 

:blush:

 

Jeg er ikke uenig med deg. Kanksje legger jeg litt for stor fokus på HD-funksjon i dette kamera. Bakgrunn for min stor interesse for HD video i et digitalt kamera, er at jeg ikke gidder å ha flere apparatter når jeg tar bilder eller filmer ungane mine. Det kan være litt stressende når en tar bilder med digitalt fotokamera og då switcher til videokamera, og då tilbake igjen. Jeg har allerede et utdatert videokamera og jeg har ingen lyst til flere.

Lenke til kommentar

Har sett litt nærmere på kvalitet av bilder tatt innendørs. Ved ISO høyere enn 80 ser man at bilder blir ganske kornete, selvfølgelig, jo høyere ISO, desto mer korn. Kvalitet ved ISO 800 blir ikke spesielt bra, 1600 og 3200 - ubrukelig. Ellers er bilder ikke dårlige, men kan ikke hevde at de er revolusjonerende bra. Selvfølgelig er kvalitet fra et speilrefleks ervmye-mye bedre (jeg har Nikon D80).

 

Har oppdaget litt rart problem med "file numbering". Selv om det står på "continuous", har kamera begynnt på nytt fra IMG_000 et par ganger. Skjønte ikke eksakt hva var årsak - jeg tok kort ut nokre ganger, kanskje det? Mine andre 3 kameraer har aldri gjort det. Kjipt, hvis man pleier å overføre via minnekortleser til samme mappe på PC (file "XXX" allerede exists, overwrite?).

 

Batteriluke er jeg ikke begeistert for. Linsedeksel er også litt... tja, kunne vore litt bedre (litt mer robust?).

 

Videokvalitet er litt skuffende, spesielt hvis man tar video innendørs, men ute er kvalitet helt OK. Har allerede skrevet tidlegere om at man ikke kan avspille disse .mov filer på PC eller via PS3. Disse .mov filer er veldig store. 4-5 min tar over 1,5 GB plass. Ingen problem med å avspille videofiler direkt fra SX1 på TV (jeg har full HD 47' LCD) via HDMI. Min bekymring er hva som skjer når kameraet mitt går i stykker? Derfor begynnte jeg å leite etter forskjellige converter-programmer for å finne noen passende løsning. Jeg har nemlig ønske for få filene avspillet både på PC og på TV via PS3. Enkleste måte er å konvertere .mov-filer til MP4 med resolution 720x480, då kan man åpne filer på PC (f.eks VLC-player) og PS3 (jeg bruker enten minne-pinne eller ekstern harddisk). Bra men relativt langsom konvertering er via WinFF eller Any Video Converter. I WinFF har prøvd å konvertere til MP4 (med H.264 codec) med resolusjon 1280x720 -> går fint på PC men PS3 kan ikke avspille dette. Har prøvd å konvertere til masse forskjellige formater (MP4, avi, DVD/MPEG-1 og 2, Windows media pl osv). MP4 fungerer relativ fint men bildekvalitet blir ikke "wau". Foreløpig beste resultat har jeg oppnådd med Any Video Converter ved konvertering av .mov filer til avi- format (parametrer: videocodec "XVID", video size -"original" (dvs HD), video framerate 29.970, video bitrate har jeg valgt maximum - 8000). Resultat er video av bra kvalitet (med antydning til HD :-)), videofil kan avspilles på PC og PS3. Konvertert videofil tar ca 6 ganger mindre plass enn original .mov (f.eks 50 MB vs 300 MB originalt). PS3 viser disse avi-filer som MP4 (jeg er egentlig totalt ukompetent i disse videoformater). Konvertering tar meget lang tid.

 

Foreløpig har dette kamera skaffet for meg mer hodepine enn ren gledje. Jeg har venter på dette kamera i 3 måneder og litt skuffet. Jeg forstår ikke hvorfor Canon har ikke gitt noen relevant software for avspilling av disse videofiler på PC. Mest sannsynlig er disse HD videofiler alt for store per ano 2008. PC rett og slett er ikke i stand til å håndtere så stor datamengde per sekund. Jeg har bestemt meg at jeg likevel skal ta video i HD, lagre originale filer på noen ekstern harddisk og innimellom konvetere disse enormt store filer til noe som kan "spises" av vanlige PC og PS3.

 

Min message til dem som har lyst til å kjøpe dette kamera bare pga video i HD - vent lite grann og se hva andre, mer erfarne, brukere skriver om dette kamera. Etter min mening er HD videofunksjon i dette kamera ikke helt vellyket og lider av et eller flere barnsjukdommer.

 

Jeg vil gjerne skrive også noen positive ord om dette kamera. Zoom er veldig bra, meget rask og stille. Kamera har ganske bra grep. Det finnes masse funksjoner. Serieopptak 4 bilder per sekund er meget bra. Stereolyd i video er bra, kan ikke sammenlignes med dårlig lyd fra mitt forrige kompakt canon-kamera (ixus)

Endret av Axx
Lenke til kommentar
...Har oppdaget litt rart problem med "file numbering". Selv om det står på "continuous", har kamera begynnt på nytt fra IMG_000 et par ganger. Skjønte ikke eksakt hva var årsak.

 

Kjipt, hvis man pleier å overføre via minnekortleser til samme mappe på PC (file "XXX" allerede exists, overwrite?).

 

Foreløpig har dette kamera skaffet for meg mer hodepine enn ren gledje. Jeg har venter på dette kamera i 3 måneder og litt skuffet.

For å ta det første først.

Mulig at du har formatert lagringsmediet ditt? Da blir vel "kontinuiteten" borte....

 

Det andre:

Jeg gikk også og ventet på dette kamera i alt for lang tid. Opprinnelig 1. levering skulle skje 17. oktober 2008. Jeg venta og jeg venta, sjekket nettet hver dag - Nei! Men, 14 dager før Jul skjønte jeg at det ikke kommer til å nå frem i tide - dessuten ble jeg "pisse-forbanna" (unskyld kraftuttrykket) på Canon for at de ikke kunne gi en endelig og fast leveringsdato - og gikk derfor for Panasonic Lumix FZ28. Jeg er ferdig med Canon! Skal jeg noen gang ha speilrefleks blir det Nikon, Sony eller noe annet - men ikke Canon!

 

Jeg synes at Canon opptrådde utrolig arrogant med bare å fremflytte leveringsdato'en hver uke..."Shame on you, Canon!" - det er ikke slik man behandler kundene sine!

 

Men Canon gjør jo hva de vil, og publikum applauderer... Unskyld meg, men dette er å applaudere "Keiserens nye klær" spør du meg!

 

SX1IS'en er vel egentlig fremdeles ikke til salg over disk i Norge, eller har den kommet? Ingen av de vanlige net-shop'ene har den ihvertfall, med unntak av Pixmania i Frankrike.

 

Det er synd at du skal måtte irritere deg over et nyinnkjøp kamera - det skal jo bare være glede og stas!!

:o)

 

Forresten, når du snakker om "file "XXX" overwrite?):

Med software'n som fulgte med Panasonic'en så legger den bare et stigende tall til - til selve filnavnet, men i parantes - hvis det finnes en maken fil i målfolderen. Meget enkelt å spore opp og døpe om filen etterpå.

Endret av Walter_S
Lenke til kommentar

Endelig kom MIN Sx1 . . :dribble: . Henta det i hentebua til Netshop i dag.. Jeg har bare lekt litt med det og foreløpig ser det ut til at dette ER det perfekte kamera for meg.. Det har masse kjempekule funksjoner som jeg ikke har prøvd før og som jeg kan forestille meg at jeg kan få bruk for, manuelle innstillinger ad mass og det føles ganske solid også. Enig med en av de forrige talere om at linsedekselet virker litt "pinglete" .. men det gjør jobben sin. Personlig skulle jeg heller ønske det var festet i en tråd til kameraet slik at jeg slapp å putte det i lomma (kommer sikkert til å rote det bort kjenner jeg meg selv rett)

 

Jeg har bare testa det med innebilder foreløpig, og jeg synes det tar svært gode bilder både med og uten blitz innendørs! gleder meg til å teste det ute i morgen.

 

Det er veldig raskt!, menyene er enkle å forstå (selv for en amatør som meg) og jeg tror dette er avansert nok til at jeg kommer til å bli interessert i fotografi.. Samtidig som jeg kan ta svært gode videoer av barna mine (uten å måtte drasse på enda et kamera / lader etc)

 

Deilig å endelig ha et kamera som tar et bilde når jeg ber det om å ta et bilde innendørs (og ikke 2 sekunder etter, som mitt forrige kamera)

 

:) kommer tilbake med flere inntrykk senere. (nå får jeg begynne å se meg om etter en Speedlite 430 blitz)

Lenke til kommentar
Lurer også veldig mye på hvordan kamera oppfører seg i dårlig lys,samt hastigheten på autofokus.

Vi venter i spenning på en skikkelig test !!

 

Har fått dette kamera like før jul. Jeg må innrømme at jeg ikke er helt fornøyd. Hovedårsak for kjøp av SX1 var video i HD. Nå har jeg testet litt og til min stor overraskelse kan jeg spille av videofiler i HD kun fra kamera til TV via HDMI. Alle mine forsøk å spille av HD videofiler på forskjellige PC var mislykket. Problemet er at video blir meget hakete ved avspilling. Har prøvd med windows mediaplayer, quicktime, VLC. Sannsynligvis er dette betinget av suboptimal videocodec. I manualen står:

 

"Depending on the environment on your computer when viewing movies, playback may not be smooth due to frame loss and audio may be choppy. By using a memory card reader and copying the movie data back onto a memory card, you can play back the movies smoothly on the camera. Furthermore, you can enhance your movie viewing experience by connecting the camera to your TV. When you copy the movie data back onto a memory card, be sure

to use the supplied software."

 

Sålenge det ikke finnes noen skikkelig mediaplayer med fungerende mov. codec, er jeg litt redd til å begynne å ta videofiler i HD-kvalitet. Det ser ut sånt at man er avhengig av SX1 for å avspille videofiler i bra kvalitet men hva skal jeg gjøre med disse videofiler når kamera går i stykker? KAn noen anbefalle noen mediaplayer for avspilling av canon sine mov-filer? Codec? Er det noen vits å konvertere .mov til noe annet format? Jeg er helt ukompetent i dette område.

 

Ellers har video ganske bra kvalitet sålenge er det nok lys. Om man filmer innendørs og anvender zoom, då blir kvalitet relativt dårlig. Bilder blir ikke kornete men annerledes - matrix-type. Zoom er veldig bra. Digital telekonverter er ikke noe annet enn digi zoom. Det følger ingen optisk telekonverter. Litt ubekvemt batteriluke. Liker veldig dårlig menu-hjul ved siden av skjermen, upresis funksjon når f.eks. man velger mellom forskjellige scener . En annen ting at jeg hele tiden komer bort i iso-funksjon når jeg tar kamera. Manuell fokus er like håpløs som det var i Canon G5. Kamera fokuserer relativt greit innendørs men av og til blir det dårlig fokusering. Jeg syns at min gamle IXUS 800IS fokuserer litt kjappere innendørs men hvis man ikke anvender zoom, då oppstår det som regel ingen større problem med fokusering. Når en tar video, då fokusering blir litt upålitelig innendørs ved bruk av zoom, det tar litt tid før kamera finner ritkig fokus ved endring av fokuslengde. Med andre ord, fokuseringshastighet er ikke revolusjonerende under lave lysforhold.

 

Bildekvalitet er bra men jeg har ikke testet kvalitet med forskjellig ISo (80, 200, 400, 800). 1600 og 3200 blir meget kornete.

 

Første inntrykk av kamera er ganske bra (jeg har 2 kompaktkameraer og 1 speilrefleks fra før). Jeg er litt skuffet over videofunksjon, kanskje noen kan anbefalle hva skal jeg gjøre med disse mov-filer? By the way, med 8GB minnekort (må være minst klasse 6 SDHC) kan man ta ca 25 min video i HD kvalitet eller over 90 min i 640x480.

 

 

Lurer også veldig mye på hvordan kamera oppfører seg i dårlig lys,samt hastigheten på autofokus.

Vi venter i spenning på en skikkelig test !!

 

Har fått dette kamera like før jul. Jeg må innrømme at jeg ikke er helt fornøyd. Hovedårsak for kjøp av SX1 var video i HD. Nå har jeg testet litt og til min stor overraskelse kan jeg spille av videofiler i HD kun fra kamera til TV via HDMI. Alle mine forsøk å spille av HD videofiler på forskjellige PC var mislykket. Problemet er at video blir meget hakete ved avspilling. Har prøvd med windows mediaplayer, quicktime, VLC. Sannsynligvis er dette betinget av suboptimal videocodec. I manualen står:

 

"Depending on the environment on your computer when viewing movies, playback may not be smooth due to frame loss and audio may be choppy. By using a memory card reader and copying the movie data back onto a memory card, you can play back the movies smoothly on the camera. Furthermore, you can enhance your movie viewing experience by connecting the camera to your TV. When you copy the movie data back onto a memory card, be sure

to use the supplied software."

 

Sålenge det ikke finnes noen skikkelig mediaplayer med fungerende mov. codec, er jeg litt redd til å begynne å ta videofiler i HD-kvalitet. Det ser ut sånt at man er avhengig av SX1 for å avspille videofiler i bra kvalitet men hva skal jeg gjøre med disse videofiler når kamera går i stykker? KAn noen anbefalle noen mediaplayer for avspilling av canon sine mov-filer? Codec? Er det noen vits å konvertere .mov til noe annet format? Jeg er helt ukompetent i dette område.

 

Ellers har video ganske bra kvalitet sålenge er det nok lys. Om man filmer innendørs og anvender zoom, då blir kvalitet relativt dårlig. Bilder blir ikke kornete men annerledes - matrix-type. Zoom er veldig bra. Digital telekonverter er ikke noe annet enn digi zoom. Det følger ingen optisk telekonverter. Litt ubekvemt batteriluke. Liker veldig dårlig menu-hjul ved siden av skjermen, upresis funksjon når f.eks. man velger mellom forskjellige scener . En annen ting at jeg hele tiden komer bort i iso-funksjon når jeg tar kamera. Manuell fokus er like håpløs som det var i Canon G5. Kamera fokuserer relativt greit innendørs men av og til blir det dårlig fokusering. Jeg syns at min gamle IXUS 800IS fokuserer litt kjappere innendørs men hvis man ikke anvender zoom, då oppstår det som regel ingen større problem med fokusering. Når en tar video, då fokusering blir litt upålitelig innendørs ved bruk av zoom, det tar litt tid før kamera finner ritkig fokus ved endring av fokuslengde. Med andre ord, fokuseringshastighet er ikke revolusjonerende under lave lysforhold.

 

Bildekvalitet er bra men jeg har ikke testet kvalitet med forskjellig ISo (80, 200, 400, 800). 1600 og 3200 blir meget kornete.

 

Første inntrykk av kamera er ganske bra (jeg har 2 kompaktkameraer og 1 speilrefleks fra før). Jeg er litt skuffet over videofunksjon, kanskje noen kan anbefalle hva skal jeg gjøre med disse mov-filer? By the way, med 8GB minnekort (må være minst klasse 6 SDHC) kan man ta ca 25 min video i HD kvalitet eller over 90 min i 640x480.

Lenke til kommentar

Bare en ting jeg lurer på ... finnes det NOEN "ikke speilreflekser" som tar gode bilder ved iso 1600/3200? (kan ikke si jeg har sett noen kameratester med gode iso 1600/3200 bilder fra et kompaktkamera (selv ikke pana lx3 og leica brodern er spes gode på dette? (selv om de er bedre enn både sx1 og G10 på dette området (og kanskje omtrent alle andre kompakt kamera for den saks skyld)

 

Jeg er egentlig ganske fornøyd med hvordan sx1`en takler lite lys.. har lekt meg litt med manuelle innstillinger og er ganske overasket over hvor lyse/skarpe bilder jeg får til inne, uten å bruke blitz..

 

Bildekvalitet er bra men jeg har ikke testet kvalitet med forskjellig ISo (80, 200, 400, 800). 1600 og 3200 blir meget kornete.

 

Første inntrykk av kamera er ganske bra (jeg har 2 kompaktkameraer og 1 speilrefleks fra før). Jeg er litt skuffet over videofunksjon, kanskje noen kan anbefalle hva skal jeg gjøre med disse mov-filer? By the way, med 8GB minnekort (må være minst klasse 6 SDHC) kan man ta ca 25 min video i HD kvalitet eller over 90 min i 640x480.

Endret av Qbiq
Lenke til kommentar
...Har oppdaget litt rart problem med "file numbering". Selv om det står på "continuous", har kamera begynnt på nytt fra IMG_000 et par ganger. Skjønte ikke eksakt hva var årsak.

 

Kjipt, hvis man pleier å overføre via minnekortleser til samme mappe på PC (file "XXX" allerede exists, overwrite?).

 

Foreløpig har dette kamera skaffet for meg mer hodepine enn ren gledje. Jeg har venter på dette kamera i 3 måneder og litt skuffet.

For å ta det første først.

Mulig at du har formatert lagringsmediet ditt? Da blir vel "kontinuiteten" borte....

 

Det andre:

Jeg gikk også og ventet på dette kamera i alt for lang tid. Opprinnelig 1. levering skulle skje 17. oktober 2008. Jeg venta og jeg venta, sjekket nettet hver dag - Nei! Men, 14 dager før Jul skjønte jeg at det ikke kommer til å nå frem i tide - dessuten ble jeg "pisse-forbanna" (unskyld kraftuttrykket) på Canon for at de ikke kunne gi en endelig og fast leveringsdato - og gikk derfor for Panasonic Lumix FZ28. Jeg er ferdig med Canon! Skal jeg noen gang ha speilrefleks blir det Nikon, Sony eller noe annet - men ikke Canon!

 

Jeg synes at Canon opptrådde utrolig arrogant med bare å fremflytte leveringsdato'en hver uke..."Shame on you, Canon!" - det er ikke slik man behandler kundene sine!

 

Men Canon gjør jo hva de vil, og publikum applauderer... Unskyld meg, men dette er å applaudere "Keiserens nye klær" spør du meg!

 

SX1IS'en er vel egentlig fremdeles ikke til salg over disk i Norge, eller har den kommet? Ingen av de vanlige net-shop'ene har den ihvertfall, med unntak av Pixmania i Frankrike.

 

Det er synd at du skal måtte irritere deg over et nyinnkjøp kamera - det skal jo bare være glede og stas!!

:o)

 

Forresten, når du snakker om "file "XXX" overwrite?):

Med software'n som fulgte med Panasonic'en så legger den bare et stigende tall til - til selve filnavnet, men i parantes - hvis det finnes en maken fil i målfolderen. Meget enkelt å spore opp og døpe om filen etterpå.

 

Jeg har betalt for dette kamera i begynnelsen av oktober og fikk pakke 24.desember. Det var litt irreterende å se på stadige utsettelser av levering av kamera.

Når det gjelder "file XXX overwrite", då skal formattering av minnekort ikke påvirke "numbering", i hvert fall har aldri opplevd det med noen av 3 mine forrige digikameraer siden 2003.

Anyway, det var ganske spennende å finne ut hvordan dette kamera fungerer, å se litt på bildekvalitet. Pga litt spesiell videofunksjon måtte jeg prøve gjennom masse forskjellige konverteringer, det var litt kjedelig. Et didikert videokamera gidder jeg ikke å kjøpe likevel :-)

Lenke til kommentar
Bare en ting jeg lurer på ... finnes det NOEN "ikke speilreflekser" som tar gode bilder ved iso 1600/3200? (kan ikke si jeg har sett noen kameratester med gode iso 1600/3200 bilder fra et kompaktkamera (selv ikke pana lx3 og leica brodern er spes gode på dette? (selv om de er bedre enn både sx1 og G10 på dette området (og kanskje omtrent alle andre kompakt kamera for den saks skyld)

 

Jeg er egentlig ganske fornøyd med hvordan sx1`en takler lite lys.. har lekt meg litt med manuelle innstillinger og er ganske overasket over hvor lyse/skarpe bilder jeg får til inne, uten å bruke blitz..

 

Bildekvalitet er bra men jeg har ikke testet kvalitet med forskjellig ISo (80, 200, 400, 800). 1600 og 3200 blir meget kornete.

 

Første inntrykk av kamera er ganske bra (jeg har 2 kompaktkameraer og 1 speilrefleks fra før). Jeg er litt skuffet over videofunksjon, kanskje noen kan anbefalle hva skal jeg gjøre med disse mov-filer? By the way, med 8GB minnekort (må være minst klasse 6 SDHC) kan man ta ca 25 min video i HD kvalitet eller over 90 min i 640x480.

 

:-) Jeg tror ikke heller at det finnes noe kompaktkamera som lager fine bilder ved ISO 1600/3200 (men drømme får man lov til :-) ) Kanskje med Fuji får man litt bedre bilder ved høyere ISO. Det er bra at du er fornøyd med bildekvalitet av SX1. Har du sett på bildekvalitet på kameraskjerm? Har du prøvd å overføre til PC og forstørre bilder litt? Jeg har merket at bilder er noe kornete selv med relativt lav ISO. Jeg jobber med bilder hver dag, kanskje merker sånne ting ganske fort. Selvfølgelig er det ikke helt realistisk å forvente like bra bildekvalitet som man får fra et skikkelig speilreflekskamera men jeg syns at mitt første kompakt digikamera Canon G5 laget bilder med lavere/mindre "korn" ved lav ISO (f.eks. 80). Nå er batteri til G5 dau, jeg må kjøpe en ny batteri for å sjekke min mistanke. Rent akademisk interesse.

Endret av Axx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...