Gå til innhold

Olympus E-520 - personlige innstillinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Det er mulig, men jeg snakker av erfaring. :)

Det er ikke bare mulig, det er et faktum at solblendere er utformet slik av den årsaken. Hvis ikke måtte de lage den mye kortere, slik som på de zoomene som har roterende frontelement. Slik som på min førtidspensjonerte Sigma.

 

Men du har fremdeles helt rett i din analyse av problemet, så din erfaring er ikke på jordet.

 

Litt mer ufyllende om skygge på bildet ved bruk av solblender.

Når jeg bruker ”blomsten” og vinkler kameraet nedover + bruker blits, så blir det en skygge midt på i nederste kant. Får dette med brennvidde 14, men ikke med 42 mm. Blir ikke skygge om jeg tar av solblenderen og vinkler kameraet nedover. Virker merkelig.

Lenke til kommentar

Funderer på å handle inn til et gammelt stativ jeg har: Manfrotto M484RC2 Hode Mini Ball Med Hurtigplate M200PL-14 hos Fotovideo.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=12664

Når jeg nå først bestiller tenkte jeg også å handle et ekstra batteri PS BLM-1. Ser at det koster kr 695 hos Fotovideo. Syns det er veldig dyrt.

 

Batteributikken

http://www.altitec.no/advanced_search_resu...CFQtJtAodXQyQ1g

selger uoriginale batterier for kr 299 inkl. frakt. Noen som har erfaring med disse batteriene. Er de virkelig mer enn dobbelt så dårlige som de originale? Ref. prisen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Når jeg først er her, kan jeg spørre dere som skyter med 4/3 om det er riktig at man må ha en f2.0 linse (pga en noe mindre sensor) på Olympus for å få tilsvarende smal/liten dybdeskarphet som det canon og nikons apsc-kameraer får med en f2.8 linse?
Så ikke at du hadde fått noe svar på dette - ja, det er riktig. 14-35 f/2 vil gi tilsvarende dof som 17-50 på Canon 40D og "28-70" f/4 på 5D...
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det ble til at jeg kjøpte et originalt batteri. Jeg har litt dårlig erfaring med uoriginalt batteri til et annet kamera. Men jeg kan jo bare ha vært uheldig.

 

Syns det er nærmest håpløst å bruke liveview i sterkt solskinn, også uten solbriller. Mulig at det er mine øyne dersom andre ikke har problemer, men jeg opplever at E-520 ikke er bedre enn mitt SP-550UZ. Ekstra ille er det når jeg tar makrobilder, ser ikke om jeg har fått blomsten i fokus.

 

Syns dessuten at det er enda en vanskelighet med makro. Tre fokuspunkter på linje er ikke mye å velge mellom. Og om sola tillater at jeg bruker liveview, så får jeg allikevel bare tre fokuspunkter å velge mellom med ZUIKO DIGITAL 35mm 1:3.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...