Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hybelproblemer: Har jeg rett til å si opp leieforholdet?


Kombat-Kaare

Anbefalte innlegg

Tittelen er kanskje litt misvisende, da jeg i grunn er mer usikker på hvorvidt husleiekontrakten kan omgjøres fra tidsbestemt til tidsubestemt leie, med tanke på å kunne si den opp før husleiekontraktens utløp.

 

Min sak:

Jeg leier for tiden en liten hybel men er veldig misfornøyd, særlig pga. av andre leieboere som både bråker når jeg leser til studiene og ellers er rimelig urenslige av seg på fellesarealet. Leiekontrakten er dog tidsbestemt for ett år, men jeg skulle gitt mye for å kunne flytte ut av svinestien. (Har allerede klaget skriftlig én gang til utleier, uten særlig virkning)

Min generelle tolkning av husleieloven sier meg at siden leieforholdet er tidsbestemt, så kan jeg ikke si opp leieforholdet før det har gått minst et år. Av denne grunn har jeg derfor sett nærmere på Husleieloven § 9-3 som konstaterer at leiekontrakten er å anse som tidsubestemt dersom § 9-3 brytes.

 

§ 9-3 i Husleieloven:

Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

 

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

 

Tingen er den at hybelen ikke befinner seg i utleiers personlige bolig, men i et eldre industribygg som er hans arbeidsplass på dagtid. På kveldstid er det kun oss leietagere her.

Bryter dette med kravet om at tidsbestemt utleie skal være på minimum 3 år ettersom dette ikke er utleiers bolig? Tenker i forhold til at leiekontrakten da blir tidsubestemt og kan sies opp fra min side med 1 måneds varsel.

Finnes det eventuelt andre bestemmelser i forhold til de andre leietagernes adferd som gjør at jeg kan kreve leieforholdet oppsagt?

 

 

Håper på svar her, kan gledelig fylle ut flere detaljer dersom dere trenger det! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Industri bygg?

Er dette ein lovleg hybel som er godkjent for varig opphold?

I tillegg til at det på generelt grunnlag ikkje er tillatt med varig opphold på tomter som er regulert som industritomt så er det ein del krav som blir satt til bygget.

 

Korleis er det med nødutganger, slukkeutstyr og deteksjonsystemer?

 

Angåande paragrafen din så trur eg ikkje den hjelper deg, § 9-3 seier egentlig at ein tidsbestemt kontrakt skal være på 3 år men den kan kortast ned til 1 år visst utleiger også skal bruke husrommet eller har anna saklig grunn.

Slik eg ser det så er ikkje dette tilfellet her og etter paragrafen så skulle kontrakta di sagt 3 år.

Lenke til kommentar
Angåande paragrafen din så trur eg ikkje den hjelper deg, § 9-3 seier egentlig at ein tidsbestemt kontrakt skal være på 3 år men den kan kortast ned til 1 år visst utleiger også skal bruke husrommet eller har anna saklig grunn.

Slik eg ser det så er ikkje dette tilfellet her og etter paragrafen så skulle kontrakta di sagt 3 år.

Og dersom kontrakten ikke kan være tidsbestemt så står trådstarter sterkere. Enten vil avtalen de har gå over til å være en tidsubestemt(og kan sies opp) eller så er hele avtalen ugyldig og standard vilkår i forhold til lovverket gjelder.

Lenke til kommentar

Du må også se på

§ 11-2. Boliger for personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter

 

Bestemmelsene i paragrafen her gjelder utleie av bolig som etter vedtak av organ for stat, fylkeskommune eller kommune skal brukes av personer med spesielle boligbehov av midlertidig karakter. Bestemmelsen gjelder bare dersom leieren har fått opplyst skriftlig at avtalen gjelder bolig som her nevnt, og at dette gir leieren færre rettigheter enn ved leie av annen bolig.

 

Det kan avtales at opptak av husstandsmedlemmer som nevnt i § 7-1 og framleie av del av bolig som nevnt i § 7-3, bare kan skje med utleierens godkjenning. Godkjenning kan i så fall bare nektes dersom forhold med tilknytning til boligens formål eller vedkommende person tilsier det. Framleie etter § 7-4 ved midlertidig fravær kan nektes dersom utleier tilbyr seg å disponere boligen under leierens fravær, og leieren gis rett til å ta boligen i bruk igjen etter fraværet.

 

Uten hinder av bestemmelsene i kapittel 9 om opphør kan det avtales at leieavtalen skal falle bort uten oppsigelse ved endt utdannelse, endt behandling, tilbud om annen passende bolig eller liknende omstendighet som skal være bestemt angitt i leieavtalen. Uten hinder av § 9-3 kan partene også inngå en tidsbestemt avtale for kortere tid enn tre år. Er leieavtalen ikke inngått for bestemt tid, har leieren før fraflytting alltid krav på varsel med frist som nevnt i § 9-6.

 

Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.

 

 

Dog tviler jeg på at disse hyblene er godkjente som "spesielle hybler" av kommunen jf hva loven krever, men det er nyttig å vite om at denne regelen finnes.

Lenke til kommentar
Dog tviler jeg på at disse hyblene er godkjente som "spesielle hybler" av kommunen jf hva loven krever, men det er nyttig å vite om at denne regelen finnes.

 

Men dette krever vel uansett at jeg har fått skriftlig beskjed på at dette er "spesielle hybler"?

I kontrakten står det nemlig lite, annet enn at leieforholdet er tidsbestemt, uten nærmere begrunnelse.

 

Er det for øvrig noen med erfaring her som kan vurdere om jeg har en solid sak her? Det ville vært kjedelig å ta dette videre uten rimelig tyngde bak kravene!

Endret av Kombat-Kaare
Lenke til kommentar
Angåande paragrafen din så trur eg ikkje den hjelper deg, § 9-3 seier egentlig at ein tidsbestemt kontrakt skal være på 3 år men den kan kortast ned til 1 år visst utleiger også skal bruke husrommet eller har anna saklig grunn.

Slik eg ser det så er ikkje dette tilfellet her og etter paragrafen så skulle kontrakta di sagt 3 år.

 

Det er dette jeg lurer på. Ettersom det er ulovlig å sette tidsbestemt leieforhold til under 3 år uten særskilt grunn (som må gis skriftlig, og kontrakten min begrunner ingenting av dette annet enn at den sier at leieforholdet er på 1 år).

Huseier kommer definitivt ikke til å bruke dette som bolig i ettertid, og spørsmålet er vel heller da om kontrakten lovmessig sett da skulle vært på 3 år, og således ugyldig ettersom kontrakten min sier 1 år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...