Gå til innhold

off..har benytta frikort i 6 mnd. mn er i jobb, hvor stort baksmell kan jeg forvente?


-stardust-

Anbefalte innlegg

fikk frikort her i våres.. tok den i bruk..og har brukt den i 6 mnd nå.

har en bruttoinntekt på 18500 ca..er opprinnelig i skatteklasse 2, og pleide å trekke 3000 i mnd..

hvor mye kan jeg forvente å få igjen baksmell i juni,juli? hvor mye tror du jeg må spare av pr mnd nå å klare å betale tilbake det her...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man må ikke betale noe mer i skatt i form av noe straff eller noe slikt bare fordi man har gått over. Om du har betalt 0 i skatt så langt skylder du nok en god del til staten. Om du har tjent 18 000 per mnd skal du jo ha tjent 108 000 disse 6 mndene. Nå vet ikke jeg hva slags skatteprosent du har (det avhenger av mye - inntekt, lån, formue etc), men sett at du har 35% som er ganske vanlig, så skylder du vel rundt 23 000 i skatt nå ((108 - 40) x 0.35).

 

Om du vil unngå en smell kan det vært lurt å få sjefen din til å betale inn mer enn 50% det resterende året. Jeg ville nok bedt han ta inn 50% denne måneden og 100% neste igjen, for å være på den sikre siden. Så fremt du ikke er klar for en smell da : )

Lenke til kommentar
Er det ikke slik at hvis man går over fribeløpet så betaler man automatisk 50% skatt?

 

Ja, hvis man bruker frikortet videre. Kommer man over fribeløpet så kan man hente et nytt skattekort hos likningskontor. Skattetrekket beregnes ut i fra forventet inntekt for det aktuelle skatteåret.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Dersom en går over grensen eller ikke leverer skattekort, så blir en trukket 50% i skatt ja, men du får da tilbake på skatten neste år.

50% i skatt er et sikkerhetsnett slik at du ikke skal komme skikkelig i uføre dersom du er sen å levere.

 

Når ligningen skal gjøres, så regnes det ut hvor mye du har tjent og har i diverse gjeld og formuer og det regnes ut hvor mye du skal ha betalt i skatt.

 

Dette beløpet sammenlignes med hva du har betalt i skatt og voila... du har skatt til gode eller restskatt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...