Gå til innhold

dødsulykke i trafikken = 23 mill. kr?


Anbefalte innlegg

det står i boka mi "veien til førerkortet" at det koster over 23 millioner kr for hver dødsulykke og over 6 millioner kr for alvorlig skade.

 

hva er det som gjør at det koster så mye? kan dere komme med en sannsynlig lister over kostnader for jeg klarer ikke å la vær?

 

det står og at 200-300 dør og rundt 1000 blir hardt skadd. det blir en god del penger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tallene er vel basert på det faktum at en person som dør i en ulykke i ung alder sannsynligvis ville ha jobbet i type 40-50 år, noe som ville ha generert en del inntekter for starten over de årene, så det er mye mer enn de materielle skadene i ulykken som koster penger.

 

Så vil det og komme erstatningsutbetalinger til etterlatte etter slike ulykker.

Lenke til kommentar

Statistikere og økonomer kan som regel komme frem til hvilket som helst tall de ønsker. Uten å studere fremgangsmåten er det umulig å vite hvordan. For eksempel er mesteparten av rasjonale for tobakksavgiften noe de kaller nåtidsskjevhet.

 

Ueland er nok inne på det. Jeg tipper de på en eller annen måte har forsøkt å sette en konkret monetær verdi på et menneskeliv.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar

Du har jo utrykning av politi, ambulanse, brannvesen, osv., kanskje luftambulanse, sperring av vei, med de forsinkelser og tapte penger det medfører. materielle skader på offentlig og/eller privat eiendom, forsikringsutbetalinger, naturødeleggelser (kjemikalier fra krasjede biler og brannslukkingsskum som må ryddes opp) the list goes on...

 

hvis en ung person dør, gratis grunnskole+videregående, barnetrygd, osv. osv.

 

Blir nok noen kroner!

 

Det merkelige er jo at ikke politikerne klarer å gjøre om dette til en grunn til å investere i trafikksikkerhetstiltak. Hva er best å bruke x antall millioner kr på? Midtrekkverk, eller dødsulykker?

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar

Disse tallene er beregnet av Transportøkonomisk institutt, basert på følgende størrelser:

Medisinske: Kostnader til utrykning og medisinsk behandling. Siden vi her snakker om et dødfall, er disse relativt små.

 

Produksjonsbortfall: Tapet av at et menneske ikke lenger er arbeidsdyktig. Avhenger selvsagt av alder, dette er snitt-tall.

 

Materielle: Skader på gjenstander (kjøretøy etc.)

 

Administrative: Administrasjon av forsikring, politiets arbeid, evt rettssaker og erstatningsoppgjør.

 

Forsinkelser: Ringvirkninger av selve ulykken. (Køer etc.)

 

Velferdseffekt: Kan beskrives som den kostnaden vi er villig til å påta oss for å prøve å unngå slike ulykker.

 

Og TØI beregnet utfra dette følgende tall for 2006:

Medisinske                  11 171
Produksjonsbortfall      8 568 327
Materielle                 107 988
Administrative              78 199 
Forsinkelser                  9309
Velferdseffekt          17 725 005
--------------------------------------------
Tilsammen               26 500 000

 

Som vi ser utgjør velferdseffekten 2/3 av beløpet. Siden antallet dødsulykker er marginalt i forhold til det store antallet trafikanter, er kostnaden ved utbedring av veier og andre tiltak pr. dødsfall stort. Vi kunne kynisk brukt disse pengene til noe annet, med et fåtall flere dødsfall som resultat. Paradokset er at folk vil bruke mer på vei, ikke mindre. Vi er altså svært betalingsvillige når det gjelder trafikksikringstiltak.

 

Det besvarer kanskje ditt spørsmål også, RCP-88. Trafikksikringen koster oss alt dobbelt så mye som alle andre kostnader ved et dødsfall i trafikken. Dersom selv relativt store økninger i investeringene i vei bare fører til mindre reduksjoner i antall ulykker, er spørsmålet om det kan bli for dyrt. (Så kan man si det er kynisk å måle menneskeliv i kroner og øre, men det finnes faktisk en grense for hvor mye folk er villig til å betale i skatt, eventuelt forsake på andre viktige samfunnsområder.)

 

Uansett, der har trådstarter sine 23 millioner, justert for inflasjon til 2006-nivå.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...