Gå til innhold

Automatisk tenner for fyrverkeri


hanbjo

Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har leita en del rundt på nettet for å finne en måte å lage en automatisk tenner for fyrverkeri, men har ikke funnet noe som helst. Tenkte på noe hvor man bruker et 9V batteri osv.. Er det noen som vet hvordan man evt kan lage det selv ?

 

Tenkte noe lignende av hva jeg tenget hvor ? = hvordan jeg evt må koble det for å få en "gnist" eller "kortslutning" som kan antenne "lunta"

 

MvH HansiFansi

:w00t:

post-145754-1225747775_thumb.jpg

Endret av HansiFansi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En grei og enkel måte å gjøre det på er slik:

 

Lag en hette til å ta over lunta, og i hetta har du to metallsplinter som står nærme hverandre. Lag den slik at lunta kommer imellom splintene. Så kopler du dem opp til et bilbatteri eller noe annet som kan gi mye strøm slik som en omformer. (Ikke strømnettet, fordi det du gjør egentlig er å kortslutte strømmen - Og da går sikringene.)

 

Så skrur du på strømmen, strømmen fyker fra den ene splinten til den andre, og i samme slengen blir det varmt nok til å fyre opp lunta. 9 volt kommer ALDRI til å funke.

 

post-123991-1225749518_thumb.jpg

 

EDIT: La til bilde.

Endret av pululf
Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Hvis dere lurer på hva jeg skal med denne "tenneren", så kan jeg fortelle dere at jeg skal fyre av fyrverkeri på en god avstand sånn at folk ikke skal se at jeg står og "tenner" på fyrverkeriet.

 

Ang. stålull, så trur jeg det kan fungere ganske bra. Har tent på stålull med både batteri og lighter før, og det funker som bare rakkern.. :roll:

 

(fortskjett å kom med forslag)

 

HansiFansi..

Endret av HansiFansi
Lenke til kommentar

en enkel og grei måte...da kan du jo ta å kjøpe et 12v batteri på biltema til et par tre hundre kroner, noen ledninger(lengde kommer an på hvor langt unna du planlegger å stå,men ikke bruk for lang ledning på grunn av spenningsdropp. 20-30m går fint), en bryter(kjøp en litt solid en du skal jo faktisk kortslutte batteriet.), så kan du velge om du vil bruke stålull, men personlig vil jeg anbefale å bruke en motstandstråd. den går det ann å kjøpe på elfa.se (jeg vet ikke om noen andre plasser å få tak i den.)

 

https://www1.elfa.se/elfa~no_no/b2b/catalog....do?tab=catalog

 

personlig bygde jeg en krets inni en liten koffert for å detonere fyrverkeriet.

12v batteri fra biltema, en av på bryter, et trådløst relé fra ebay, og et extra relé for å beskytte det trådløse.

 

tror nok det blir ny detonator før smellene begynner, med tanke på at den er litt vraket nå. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...