Gå til innhold

Trekkes skatten automatisk? (LØST)


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skal sende ut min første regning for en jobb jeg har gjort med mitt enkeltmannsforetak. Jeg har to fakturaer jeg skal ha sendt ut, på til sammen 6500kr. Jeg vil ikke tjene noe mer på dette i år tror jeg.

Spørsmålet mitt er da:

Jeg tenkte å sende ut fakturaen fra nettfaktura.net. Hvis jeg skriver inn beløpet 5000,- på enhetspris, trekker de automatisk den skatten som det skal? Jeg er vil heller trekke for mye, enn for lite for å slippe en baksmell ved oppgjøret.

 

Håper noe der skjønte spørsmålet og kan svare på det. Eventuelt gi meg noen tips.

 

mvh Håvard

Endret av havardro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

 

Jeg skal sende ut min første regning for en jobb jeg har gjort med mitt enkeltmannsforetak. Jeg har to fakturaer jeg skal ha sendt ut, på til sammen 6500kr. Jeg vil ikke tjene noe mer på dette i år tror jeg.

Spørsmålet mitt er da:

Jeg tenkte å sende ut fakturaen fra nettfaktura.net. Hvis jeg skriver inn beløpet 5000,- på enhetspris, trekker de automatisk den skatten som det skal? Jeg er vil heller trekke for mye, enn for lite for å slippe en baksmell ved oppgjøret.

 

Håper noe der skjønte spørsmålet og kan svare på det. Eventuelt gi meg noen tips.

 

mvh Håvard

Forstår jeg deg rett når du skal fakturere en kunde? Det er IKKE kundens ansvar og betale inn skatt - det må du nok pent gjøre selv ;)

Lenke til kommentar
Det er to kunder. Skjønner at det ikke er deres ansvar, men hvor gjør jeg det? For hvis jeg sender ut faktura på 5000,- vil jeg vel få 5000 kr på konto? Et sted må skatten trekkes?

Har du meldt deg noe sted som selvstendig næringsdrivende? Som selvstendig bør du betale inn forskuddskatt, noe annet måte å trekke skatt på finnes ikke for de som er selvstendig, men hvis det gjelder såpass små beløp kan det hende du bare kan ta det når du sender inn din selvangivelse. (du vil da bli skyldig skatt og må betale inn til våren/høsten) Ta kontakt med ditt lokale skattekontor så får du svar. Eller søk litt her så finner du det nok her også. http://www.skatteetaten.no/default.aspx?epslanguage=NO

Har du noen lønnet inntekt? I så fall er det lurt å få de til å trekke deg høyere trekk, så slipper du baksmell!

Endret av granny
Lenke til kommentar

Dersom du er avgiftspliktig skal du legge til 25% skatt oppå den verdiskapningen du har gjort. Dersom du har montert en dør som du kjøpte for 1250kr ink mva vil det se slik ut i regnskapet ditt:

 

4300 Varekjøp - 1000kr

2710 Inngående mva - 250kr

2400 Leverandørgjeld - 1250kr

 

Si for eksempel at du da selger denne inkludert montering.

Si du selger denne døren for 1500 for å få en fortjeneste på 500 vil det se slik ut:

 

3000 Salgsinntekt - 1500kr

2700 Utgående mva - 375kr

1500 Kundefordring - 1875kr

 

For å regne ut hva du skylder i skatt vil du ta inngående mva minus utgående mva. Du ser nå at du skylder 125kr i skatt. Altså du svarer bare for skatt av det beløpet du har tatt fortjenste. I vårt skattesystem er det alltid sluttforbrukeren som sitter igjen med den totale skatteregningen. (Ergo døra du kjøpte for 1250kr kostet deg bare 1000kr da forbrukeren må dekke både din inngående moms og utgående. Du svarer bare for verdiskapningen din.)

 

Dersom du har gjort en tjeneste og du er avgiftpliktig skal du legge på 25%(det finnes andre skattesatser for spesielle tjenester) på den jobben du har gjort. Du beholder de 6500, mens de resterende 1625 kronene (mva) setter du av på egen konto. Håper du forsto litt mer nå om hvordan systemet fungerer og hvordan skatten for varer og tjenester trekkes :)

Lenke til kommentar

Til "tommber" Du snakker nå om merverdiavgift? Men det var da ikke spørsmålet til trådstarter? Har ikke forstått det slik at han er meldt inn i merverdiregisteret? Er han ikke det skal han heller ikke fakturere med mva. Tror det trengs noe mer informasjon fra trådstarter for at vi skal forstå hva han egentlig mener.

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen.

 

Har du meldt deg noe sted som selvstendig næringsdrivende?

Jeg har meldt meg inn i Brønnøysundregisteret som enkeltmannsforetak. Der har jeg fått organisasjonsnummer osv.

 

Har du noen lønnet inntekt? I så fall er det lurt å få de til å trekke deg høyere trekk, så slipper du baksmell!

Jeg har en lønnet inntekt ved siden av enkeltmannsforetaket. Har tjent ca 80 000,- i år, men dette har vel ikke noe å si på bedriften min?

 

Har ikke forstått det slik at han er meldt inn i merverdiregisteret? Er han ikke det skal han heller ikke fakturere med mva. Tror det trengs noe mer informasjon fra trådstarter for at vi skal forstå hva han egentlig mener.

Nei, jeg er ikke meldt inn i marverdiregisteret. Det er vel bare nødvendig hvis jeg tjener over 50 000 på bedriften? Det kommer jeg ikke til å gjøre.

 

Mulig jeg har lagt det frem litt rotete, men her er det kort oppsummert:

 

Jeg fikk tilbud om å jobbe noe freelance i høst, og har gjort to oppdrag. Nå skal jeg sende ut regning til de som leide meg inn til å gjøre jobben. For det ene oppdraget skulle jeg få 5000kr, det andre 1500kr. Dette er beløp før skatten er trukket. Hvis jeg sender ut disse to, da vil jeg vel få en liten baksmell når oppgjøret kommer? Hvordan betaler jeg forskuddsskatt?

Lenke til kommentar
Dersom du er avgiftspliktig skal du legge til 25% skatt oppå den verdiskapningen du har gjort. Dersom du har montert en dør som du kjøpte for 1250kr ink mva vil det se slik ut i regnskapet ditt:

 

4300 Varekjøp - 1000kr

2710 Inngående mva - 250kr

2400 Leverandørgjeld - 1250kr

 

Si for eksempel at du da selger denne inkludert montering.

Si du selger denne døren for 1500 for å få en fortjeneste på 500 vil det se slik ut:

 

3000 Salgsinntekt - 1500kr

2700 Utgående mva - 375kr

1500 Kundefordring - 1875kr

 

For å regne ut hva du skylder i skatt vil du ta inngående mva minus utgående mva. Du ser nå at du skylder 125kr i skatt. Altså du svarer bare for skatt av det beløpet du har tatt fortjenste. I vårt skattesystem er det alltid sluttforbrukeren som sitter igjen med den totale skatteregningen. (Ergo døra du kjøpte for 1250kr kostet deg bare 1000kr da forbrukeren må dekke både din inngående moms og utgående. Du svarer bare for verdiskapningen din.)

 

Dersom du har gjort en tjeneste og du er avgiftpliktig skal du legge på 25%(det finnes andre skattesatser for spesielle tjenester) på den jobben du har gjort. Du beholder de 6500, mens de resterende 1625 kronene (mva) setter du av på egen konto. Håper du forsto litt mer nå om hvordan systemet fungerer og hvordan skatten for varer og tjenester trekkes :)

 

Nå må vi ikke blande begrepene her, det forvirrer mer enn det oppklarer. Det du snakker om her er merverdiavgift, skatt er noe helt annet.

 

 

Til trådstarter: Ta kontakt med skatteoppkreveren i din kommune, og oppgi hva du forventer å få/ha av lønnsinntekt, kapitalinntekt og næringsinntekt, formue og fradrag, så avgjør de hvordan det skal gjøres. Har man mye lønnsinntekt og bare en liten inntekt i enkeltmannsforetaket, løser de det gjerne på enkleste måte, med å skrive ut et skattekort hvor det trekkes litt mer skatt av lønnsinntekten. Har man derimot en stor næringsinntekt, så sender skatteoppkreveren faktura i posten fire ganger i året, som du selv må passe på å ha penger til å betale.. Forfallsdatoene er 15/03,15/05, 15/09 og 15/11.

Lenke til kommentar
Takk for svar alle sammen.

 

Har du meldt deg noe sted som selvstendig næringsdrivende?

Jeg har meldt meg inn i Brønnøysundregisteret som enkeltmannsforetak. Der har jeg fått organisasjonsnummer osv.

 

Har du noen lønnet inntekt? I så fall er det lurt å få de til å trekke deg høyere trekk, så slipper du baksmell!

Jeg har en lønnet inntekt ved siden av enkeltmannsforetaket. Har tjent ca 80 000,- i år, men dette har vel ikke noe å si på bedriften min?

 

Har ikke forstått det slik at han er meldt inn i merverdiregisteret? Er han ikke det skal han heller ikke fakturere med mva. Tror det trengs noe mer informasjon fra trådstarter for at vi skal forstå hva han egentlig mener.

Nei, jeg er ikke meldt inn i marverdiregisteret. Det er vel bare nødvendig hvis jeg tjener over 50 000 på bedriften? Det kommer jeg ikke til å gjøre.

 

Mulig jeg har lagt det frem litt rotete, men her er det kort oppsummert:

 

Jeg fikk tilbud om å jobbe noe freelance i høst, og har gjort to oppdrag. Nå skal jeg sende ut regninger e som leide meg inn til å gjøre jobben. For det ene oppdraget skulle jeg få 5000kr, det andre 1500kr. Dette er beløp før skatten er trukket. Hvis jeg sender ut disse to, da vil jeg vel få en liten baksmell når oppgjøret kommer? Hvordan betaler jeg forskuddsskatt?

Da gjør du slik Inge Rognmo har rådet deg til! Eventuelt bare ber din vanlige arbeidsgiver trekke deg mer skatt... Det er totalinntekten du betaler skatt av enten det er via vanlig lønning eller selvstendig inntekt, så da spiller det i og for seg ikke noen rolle hvor pengene til skatten kommer fra.. bare at du betaler inn nok i forhold til det du plikter når inntekter og fradrag er regnet ut (på 2008 selvangivelsen...)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...