Gå til innhold

Fotografering om vinteren


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg skal snart på fjellet, med mitt ny innkjøpte Nikon D80 1855VR.

 

Så jeg lurte på om noen hadde noen tips til fotograferingen?

 

Det blir alt fra naturfotografering til snowboard bilder. Jeg vet jeg trenger høy

lukker tid på sportsbildene. Men hva er den optimale lukkertiden?

 

Det blir vel helst bilder i dagslys foresten =)

 

Hadde vært topp om jeg hadde noen standard innstillinger dere proffer kunne tipset meg med

Så kan jeg heller trikse å mikse litt med de innstillingene. Så slipper jeg å bruke så lang tid, og slippe å miste mange gode blinkskudd!

 

En ting til jeg vil fotografere, er de stilige bildene når man bare ser lysene til bilene.

Hvor lang lukkertid er vanlig i f.eks en 70-Sone som er godt traffikert her? Pluss resten av innstillingene jeg må ha på bildet?

 

Beklager litt mange spørsmål, men er mye å sitte seg inn i.. Så hadde vært topp med litt hjelp i denne store verden =)

 

Takker så mye for gode svar

 

Kristoffer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, tja.. Det begynner vel å bli høst/vinter og korte dager nå, så det kan hende du må ned etpar trinn..

Prøv med f/8 1/125. Kan hende, dersom det ikke er snø og/eller det er overskyet at du ikke får gjordt noe særlig bedre enn f/5,6 1/60. Dette på naturbildene.

Snowboardbildene, da regner jeg med det er snø, så med de samme blenderne, så kan du jo se om du klarer å "pine" ut 1/200 eller 1/250. Det kan nok hende du må litt opp med ISO'en, kanskje rundt 400.

 

For biler og lysstriper; her må du prøve deg frem. Begynn med 10s og sånn ca blender f/5,6. Blir dybdeskarpheten for knapp, øk til f/8. Tror likevel 10s holder. Kanskje 5s er nok også. I 70km/t flytter bilene seg 195m på 10 sek. så det blir iallefall lange nok lysstriper. Prøv om mulig å få plassert kameraet i en sving, blir litt kulere enn kun rette streker..

Lenke til kommentar

Ifht. lysstripene, så er det nødvendig å ha så lang lukkertid at bilene beveger seg gjennom hele billedruten i løpet av eksponeringen - fortrinnsvis flere biler.

 

Dette bildet er tatt på E18 mens det var lite trafikk:

396205544_GXnXm-S.jpg

Legg merke til baklysene som bare så vidt er med - det ser ganske teit ut. I motsatt retning var det mye mer trafikk, så de lysstripene er for det meste fine, men ser man langt innover i bildet, ser man en uferdig stripe i innerste felt. f/16, 8sek, iso 200. På D80 hadde du hatt 16sek på iso 100.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Ifht. lysstripene, så er det nødvendig å ha så lang lukkertid at bilene beveger seg gjennom hele billedruten i løpet av eksponeringen - fortrinnsvis flere biler.

 

Dette bildet er tatt på E18 mens det var lite trafikk:

396205544_GXnXm-S.jpg

Legg merke til baklysene som bare så vidt er med - det ser ganske teit ut. I motsatt retning var det mye mer trafikk, så de lysstripene er for det meste fine, men ser man langt innover i bildet, ser man en uferdig stripe i innerste felt. f/16, 8sek, iso 200. På D80 hadde du hatt 16sek på iso 100.

 

 

Er dette tatt fra høvik eller? :)

Lenke til kommentar

Vinterbilder krever at du bruker histogrammet... Legg eksponeringen så nært høyresiden som over hode mulig...

 

På sportsbilder er det ingen optimal lukker, alt etter forholdene... Vil man ha litt bevegelsesuskarphet så kjører man 1/250 på f.eks fotball, men vil man fryse alt så går man til 1/1000... Sportsbilder er ofte det samme som nyhetsbilder, og der er ikke kravene til ISo 200 like store som ved andre genre, så man kan godt bruke ISO 1600 om man må.

 

Jeg gleder meg til å rpøve ut mine nye filtre i vinter :D

Lenke til kommentar

du kan anskaffe deg et polariseringsfilter, så fargene blir optimale istedet for overeksponert (blå himmel blir blå, ikke hvit)

 

Du bør prøve deg litt fram med lukkertid

men på sportsbilder kan du prøve alt fra 80 til 2-300. er ikke sikkert du må skru opp ISO, men hvis du føler at det er nødvendig så gjør du det.

jeg ville satset på en blender på 4 til 6.

Endret av knappapap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...