Gå til innhold

SKIFT BANK NÅ! dersom du er Dnbnor-kunde

teknikk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er på tide at de får merke at det svir litt. Dnbnor kan ikke gjøre akkurat som de føler for.

Er du en vanlig ordinær gjennomsnittlig bankkunde så sparer du utrolig mange penger på å komme deg bort fra disse lojalitetsprogrammene ("fordelsprogrammene") til Dnbnor.

DNBNOR:

Tar 35 kr i gebyr hver måned for å trekke lånet fra kontoen din. (andre banker tar 0)

Gir deg praktisk talt 0 i rente på brukskontoen. (0,15) (andre banker gir typisk 6,5% rente)

Tar store administrasjonsgebyr (flere bløtkakestykker) ved nytegning av lån.

Har en utrolig dårlig og lite konkurransedyktig boliglånsrente.

Gir deg ekstremt dårlig rente på sparekontoen om du har under 100.000 eller 50.000. De gir deg f.eks 3% rente på sparekontoen. (andre banker kan gi over 7% fra første krone du har på sparekontoen.)

Hva går så disse alle disse inntektene til? Fete lederlønninger, frynsegoder? Store bygg i marmor?

Bankene må tjene penger for å overleve, men det får da være grenser!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er underlig at det er først nå folk begynner å få opp øynene for at konkurranse også virker for banktjenester. DNBNOR var mye verre før, og er ennå en dyr bank. Merk likevel at alle de andre bankene også tjener mye penger, har flotte hovedkontorer og direktører med anstendige lønnsbetingelser. Å bruke det som et argument mot DNBNOR blir litt feil.

Skrevet

4therecord

jeg har aldri vært kunde hos dnbnor å aldri vurdert å bli kunde...

jeg lette egentlig etter en artikkel hvor kristin halvorsen sier det samme som trådstarter... :p

Skrevet

Vi var kunde i DnB Nor men skiftet ganske nylig. Og det var FØR deres renteøkning som det har vært gnålt så mye om i media.

Andre banker kunne helt enkelt gi oss et bedre tilbud så hvorfor gå glipp av sjangsen å spare noen tusenlapper i året på banktjenester ?

Folk burde strengt tatt tenke på dette uansett hva media forteller deg.

Skrevet (endret)

Jeg fikk meg en god latter av et brev jeg fikk fra DNBNor for et par uker siden.

Jeg har en sparekonto der jeg arvet etter min bestemor i 93.

Har kun brukt denne kontoen til å ta ut penger i de få tilfellene man trenger mye kontanter fort ettersom jeg ikke har bank med filial i Trondheim.

Uansett, de ville gi meg 4,0% rente på sparekontoen min mens jeg får litt over 6% på lønnskontoen min i banken jeg bruker til daglig.

Men om de tror de skal haie kunder med lattelig innskuddsrente og høye lånerenter så får de tro om igjen.

Endret av perpyro
Skrevet

Det er jo greit at man skal presse banken sin, men ikke for enhver pris. Jeg er selv DnB Nor-kunde, og kommer ikke til å skifte på nåværende tidspunkt. Jeg ser at de 10 minuttene TS sier det tar å skifte bank ikke bare er 10 minutter.

Først må jeg bruke 20 minutter på å finne ny bank. Deretter må jeg fylle ut skjemaer, sørge for at ny bank får nytt passbilde og signatur av meg, legitimere meg med pass, lære meg ny innlogging i nye nettbanken, deretter kommer det morsomme: Alle avtalegiroavtaler, mottakerregister, faste betalinger og slikt flyttes over. Nye kredittkort gjør at jeg må endre disse hos diverse bilutleiefirmaer, play.com, paypal og andre. Kanskje med unntak av avtalegiroene er dette ting jeg må gjøre selv, og det tar myye mer enn 10 minutter. Når jeg itillegg daglig følger med på pengemarkedsrentene tror jeg at jeg har større forståelse en hvermannsen når mange banker sier at de avventer med å endre rentene sine.

Når jeg skal kjøpe bolig til neste år kommer jeg selvsagt ta runden rundt hos de forskjellige tilbyderne jeg finner gode nok, slik som Handelsbanken, Nordea, Fokus med flere.

Skrevet

Gorber, jobber ikke du i DNBNOR-systemet også? ;)

Det tar nok mer enn 10 minutter å skifte bank, men så veldig mye styr er det ikke. Det er tross alt fullt mulig å ha konto flere steder, og å opprette en ny konto er fort gjort. Så kan man gradvis flytte over det man måtte ønske. For min del er det vanskeligste å pugge den nye pin-koden på VISA-kortet :D

Jeg har ansatt-rabatt i en av bankene som allerede før rabatten regnes som billig, så jeg flytter ikke. Imidlertid har jeg en skandiabank-konto i tillegg, rett og slett fordi jeg liker nettbanken deres.

Skrevet

Det er galt av Regjeringen å kritisere DnbNor slik de gjør. De skal ikke fortele banken hvordan de skal drive sin virksomhet. Dessuten viser de lav forståelse. Det er jo pengemarkedsrenten og nøkternheten som er "problemet".

Nei, DNBnor skal drive slik de ønsker. Men det er her konkurransen er det flotte! For om forbrukerne finner en billigere og bedre bank, ja så bytter man. Det er de andre bankene som setter premissene! Jeg har aldri vært, og kommer neppe noengang til å være kunde hos DNBnor. De har de dårligste betingelsene. Jeg er interessert i best mulig betingelser, til lavest mulig pris. Banker som Bank Norwegian, er jo geniale for folk med penger på bok. De kan tilby gode betingelser fordi de ikke har en masse ansatte. Her må bankene selv drive slik de mener er smart.

Men for all del. Vil dere være "lojale" kunder, slik mange eldre er, så vær så god! Men dere er taperne. Lojalitet og ærlighet er de to viktigste verdiene jeg har, men dette gjelder ikke i bankmarkedet mm. Her taper man kun på lojalitet. Det er dyrt, man får aldri fordeler osv.

La meg dra en paralell. Man er kunde hos Viasat, og har da parabolpakke gjennom dem. Man får ikke noen slags rabatt på prisen. NULL, som langvarig kunde. Mens nye kunder lokkes med knallgode tilbud. Men sier man plutselig opp avtalen, kansje for å spare penger eller what ever, så kan du banne på at du får en telefon fra dem om kort tid - hvor de tilbyr et kjempetilbud. SLIK ER DET! Så truer man med å bytte, eller slutte, ja da kommer gode tilbud på bordet.

Mange syns nok det er pussig, men jeg forstår det godt. Kundene aksepterer det. Bankene ser ikke på det som gunstig å belønne lojale kunder. "for de er der jo uansett".

Om folk hadde begynnt å bytte hyppig. Så skal du se at systemet endrer seg. Da vil de lojale nok belønnes, for lojalitet blir ikke selvsagt. Nå har vi de spesielt de eldre, som aldri bytter bank uansett hvor dårlig de blir behandlet, å de som bytter mer hyppig. De som bytter hyppig, blir raskt tatt kontakt med for å beholde dem som kunde.

Skrevet

Hele prinsippet med den frie økonomien osv. baserer seg jo på at man av og til skal skifte bank til de som er billigst. Bankene eksisterer jo først og fremst (og utelukkende vil vel en del si) for å tjene penger til sine aksjonærer, og da vil de naturligvis kreve så mye som mulig i lånerenter og gi så lite som mulig i innskuddsrenter. Det eneste som presser rentene hhv. ned og opp er jo konkuransen mellom bankene og det at folk er villige til å flytte på seg når andre banker blir tilstrekkelig mye billigere enn den de bruker pr. i dag.

Det tar sikkert en god del mer enn 10 minutter å skifte bank, ja, men "timelønnen" for å gjøre det vil nok for de fleste "etablerte" være såpass god at det lønner seg. 10 sekunders googling etter et rentebarometer avslørte at med et lån på 1.000.000 så får man i Bjugn sparebank en effektiv rente på 7,14% mot 7,78% i DnB. Dette utgjør en besparelse på 6.400,- i året. Dette er verdt en halv dags arbeid for å si det sånn..

Når det er sagt, så ser jeg nå etter å ha kikket litt på rentebarometeret at kritikken mot DnB virker litt pussig. De er jo langt i fra verst i klassen når det gjelder rentenivået sitt. De er forsåvidt ikke best heller, men sammenlignet med f.eks. Sparebanken Midt Norge sin 8,42% effektiv på 1.000.000 så er de jo ganske billige. Hvorfor er ikke alle slags tullinger på nyhetene og i avisene og forlanger at Sparebanken Midt-Norge skal kutte renten?

Skrevet

Når vi snakker om offentlig kritikk og tiltak for å redde bankene så er jeg prinsippielt i mot at staten skal gå inn og betale for tabbene de selv har begått.

Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at slike kriser skjer og da gjelder det å være forberedt.

Når man da i tillegg vet hvilket overskudd bankene har hatt i gode tider så synes jeg ikke i det hele tatt synd på de bankene som går til grunne.

Da er det i grunnen morsomt når man tenker på hvilken krav nankene selv oppererer med mot låntakere som skal ta opp lån.

Man må ta i betraktning 5% renteøkning og ha et usansynlig høyt husholdningsbudget for å få et boliglån.

Skulle da tro at de tok de samme hensynene til egne langtidsbudgetter men det gjør man tydeligvis ikke.

Og for å toppe det hele så har Norges Bank solgt unna hele gullreserven vi hadde.

Snakker om bukken og havresekken.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...