Gå til innhold

Oktoberfest 2008 - Capricorny - Nikkor 105mm f/1.8 AIS D700


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en stabbestein. Egentlig. En gang for 12 år sida fikk den sin dobbeltrolle. Jeg ante ikke noe om denne baksida før i dag. Skulle prøve å finne noen utsiktspunkter som kunne vise 105 mm også som landskapsobjektiv. For mye tett skog der. Dette kan brukes som innsiktspunkt i stedet.

ISO 200 f/4 1/40 sek.

post-40128-1225413428_thumb.jpg

Endret av capricorny
Lenke til kommentar

Her var det mye bra, for det meste bra faktisk. Men det blir å dra det litt langt å kommentere alle her og nå. Derfor har jeg plukket meg ut tre stykker som jeg festet meg ved.

 

Men...her har heidundre meg arnold_layne vært ute _igjen_ og snappet til seg favorittbildene mine. Ærlig talt altså.

 

Vel de tre nominerte er: 00:29 (ufokusert person), 00:41 (hakkespettsmie) og 00:56 (snehvit og de syv dverger (ved fem av dem)). De er ganske forskjellige, men har alle et eller annet ved seg, og er selvfølgelig godt komponert.

 

00:29 - Ingenting er i fokus, men man kan godt se hva det er, og farger, skygger, blenderåpningen gjengitt i høylysene, alt bidrar til en behagelig skisseaktig helhet.

 

00:41 - Her det det meste motsatt. Skarp fokus, faktisk er stort sett alt mer eller mindre i fokus. En scene som viser eksempel på dyrs bruk av "verktøy", med godt avstemte farger.

 

00:56 - En silhuett denne gang. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg assosierte dette med de syv dvergene, men gatelykta så antakelig ut som en spade ved første øyekast (ergo de var på vei hjem fra gruven). Med andre ord fortalte bildet meg en historie.

Lenke til kommentar

Takker så mye for responsen!

 

Jeg har prøvd å velge ut ulike bilder, litt på tvers av hvilke jeg sjøl synes kunne være de beste. Allsdigheten til 105/1.8 på FF har overraska meg. På crop er dette objektivet en enda mer utprega råtass, men mye smalere, virkelig for spesielt interesserte. Og enda har jeg skygga unna de to mest opplagte bruksområdene: Portrett og "candids".

 

Allsidigheten og forsøket på å få med flest mulig bilder har også gått ut over jobbinga med hvert enkelt bilde - men dette er måten Oktoberfesten har funka kjempefint på for meg.

 

Jeg er veldig glad for at dere ikke bare plukker fram de samme bildene, og at dere plukker fram veldig ulike bilder. Jeg har ikke greid å sile ut noen veldig klare favoritter sjøl, men det er klart, at de dere trekker fram, er sånne som jeg også synes funker ganske bra.

 

To små tekniske refleksjoner:

 

Det meste av bildene er tatt i området f/5.6 og større åpning. Det betyr at de knapt nok kunne vært tatt med de fleste forbruker-nivå normalzoomer. Som kanskje går til f/5.6, men som neppe ville vist denne ytelsen på f/5.6. Og da tenker jeg på helheten, ikke bare oppløsning. Jeg synes også bokeh er veldig bra på dette objektivet, gjennom mange blendersteg. Det skal også mye til å få med. Jeg skal prøve om jeg kan få til noe i likhet med 00.29-bildet med rimelige zoomer, men jeg tviler...

 

Det meste av fotograferinga har foregått i området ISO 1600-6400. Som jeg synes D700 gjennomgående tar på strak arm. Ser dere på diskusjoner omkring denne sensoren, ser dere at striping (horisontale linjer fra lyskilden) ofte er et problem ved sterke lyskilder og høy ISO. Det har jeg også opplevd rikelig av, men stort sett er det ikke all verdens plagsomt. Det kan gi begrensninger i endel tilfeller, men ofte handler det om å eksponere riktig. Såvidt jeg kan se, mister en heller ikke med standard jpeg så mye detaljer på høy ISO med D700. (Men det dynamiske omfanget blir altså klippet kraftig!) Alt i alt, så tror jeg D300 hadde hatt problemer med å følge helt fram i mange tilfeller, og jeg hadde nok måttet bruke RAW. Men - den hadde hengt ganske godt med! For arbeidssituasjoner der ISO1600 er utgangs-hastigheten, er kanskje D3/D700-sensoren det mest naturlige valget, med 1DIII som god toer? Men med nedsampling, har vi mange andre valg, nedsampla RAW fra A900 f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...