Gå til innhold

Er spel som varar lenge ei døande rase...?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Sett vekk frå eit fåtall unntak, gjerne kvalitetstitlar om ein vil, som f.eks fallout 3 og andre "lengre" spel, verkar det som om dagens marked er svært fornøgd med spel som varer i rundt ti timar.

 

Har høyrt at Fable 2 er svært kort, noko som er litt urovekkjande, i ogmed at det er eit rollespel.. som ideelt sett bør vare lenge.

 

Vi kan nemne spel som gears of war, Star wars Force Unleashed, Call of Duty 4 osv som har svært kort singleplayeren. Og dette er stor titlar. Skjønt at COD4 har god multiplayer verdi,var singleplayer'en over på ein dag.

 

Eg las at bioware har uttalt at dei aldri kjem til å skape eit nytt spel i høgd med baldurs gate 2, i henhold til lengd osv, pågrunn av at det vil, per i dag, koste svært mykje pengar. Er det det som ligg i grunn?

 

Er det kanskje konsollen som dominerar markedet per i dag, som gir begrensingar på lengd?

 

Eller vil produsentane heller fokusere på best mogleg grafikk kontra lengd?

 

Synest det er leit at spel som er svært korte får toppkarakterar. Slike faktorar bør, etter mi meining, dra ned karakteren.

 

Er eg aleine om dette? Star Wars Unleashed var den siste tittelen eg kjøpte som skuffa meg i henhold til lengd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med mye mindre tid til å spille i uka, og med mange toppspill omtrent hver uke, syns iallefall jeg det er greit med spill som det er mulig å runde på ca 12-15 timer.

 

Men er jo helt klart enkelte spill som bør være store, som feks RPG som du nevnte.

 

Og nei, lengde på spill bør ikke trekke ned toppkarakteren. Vil heller ha et spill som er knall i 10 timer, enn et spill som er varierende mellom knall og sugent i 30 timer.

 

Pluss lengde oppleves individuelt. FFXII feks. Her kan man fint løpe gjennom hovedhistorien på 30 timer eller bruke godt over 100 timer for å fullføre alt. Skulle spillet trekkes pga anmelder kun løp igjennom hovedhistorien? Eller skal spillet få en karakter bedre pga anmelder klarte å svi av 223 timer på spillet? Det blir for dumt. Dessuten kommer det an på å interessert man er i spillet. Et langt spill er positivt for de som har mye tid og vil bruke mye tid, mens korte spill er positivt for de som ikke har så mye tid og kan ikke bruke mye tid.

 

Legg heller med en god multiplayermode for de som vil fortsette å spille spillet, som feks nevnte GeoW.

Lenke til kommentar

Foretrekker 5 timer med kvalitet framfor 100 timer kvantitet.

For å samanlikne Crysis og GTA4 så har eg storkost meg med begge, men eg har bare fullført Crysis då GTA4 blei ganske kjedeleg jo lenger ein kom. Eg har brukt ca like mange timer på begge to, men sidan eg har spelt igjennom Crysis så er det spelet eg sitter igjen med best inntrykk av.

 

Eg har rett og slett ikkje tid til å spele alt som kommer ut av spel og eg blir faktisk ekstra glad når eg får tid til å spela igjennom eit spel.

Det finnes unntak, som f.eks Zelda Twilight Princess som var heilt fantastisk frå start til slutt som var ca 40 timer :)

Lenke til kommentar
Foretrekker 5 timer med kvalitet framfor 100 timer kvantitet.

For å samanlikne Crysis og GTA4 så har eg storkost meg med begge, men eg har bare fullført Crysis då GTA4 blei ganske kjedeleg jo lenger ein kom. Eg har brukt ca like mange timer på begge to, men sidan eg har spelt igjennom Crysis så er det spelet eg sitter igjen med best inntrykk av.

 

Eg har rett og slett ikkje tid til å spele alt som kommer ut av spel og eg blir faktisk ekstra glad når eg får tid til å spela igjennom eit spel.

Det finnes unntak, som f.eks Zelda Twilight Princess som var heilt fantastisk frå start til slutt som var ca 40 timer :)

 

 

Historia har bevist at det er fullt mogleg å ha både lange og kvalitative spel, som f.eks Bioware har vore god på. Spørsmålet er vel om det er ein grunn til at spel generelt har blitt kortare. Om dette skjer, med andre ord.

 

Gode poeng frå alle. Siddis(wc3?!), eg har og kjøpt GTA 4 og kom meg eit stykke, men spelet vart kjedeligare og kjedeligare. Har lagt frå meg spelet. Crysis vart forøvrig kjedelig når ein kom til alien delen.

 

Det skal seiast at eg spelar fortsatt Wc3 på b.net(5år etter release?) i ny og ne.. Fantastisk at eit multiplayer spel skal vare så lenge! Sålenge ein god multiplayer er med kompanserar det godt for ein kort men kvalitativ kampanje.

 

Men kan andre bekrefte lengda på Fable 2? Er det verkeleg så kort? Er eigentleg mest bekymra for RPG spela, der multiplayer del er meir utenkjeleg.

Lenke til kommentar

BioWare har sagt de aldri vil lage spill på størrelse med Baldur's Gate 2 igjen, men det betyr slettes ikke at de ikke lager store spill igjen. Mass Effect er et eksempel, og Dragon Age kan bli rimelig stort. Mange rollespill varer en evighet selv i våre dager, så jeg ville ikke bekymret meg noe særlig.

 

Men husk det er forskjell på sjangrene. Hvor mange vil ha et FPS som varer i tretti timer? Hva med rene actionspill som varer i hundre timer?

Lenke til kommentar

Bare å spille rollespill det om en vil ha lange spill... mass effect, The Withcher.. Fallout3..

 

I fallout3 har jeg nå spillt 14timer og har knapt utforsket en brøkdel av kartet..

 

Men enig med mange her.. kvalitet fremfor kvantitet.. Cod4 singleplayer var kort og fantastisk.. lengden på Bioshock osv passer meg utmerket i den type spill.. mer enn 20 timer blir mye i slike spill.

Endret av Fenixen
Lenke til kommentar
Eg las at bioware har uttalt at dei aldri kjem til å skape eit nytt spel i høgd med baldurs gate 2, i henhold til lengd osv, pågrunn av at det vil, per i dag, koste svært mykje pengar. Er det det som ligg i grunn?

Krever nok litt av et budsjett å lage spill som varer lenge ja.

 

Tenk på Fallout 3, der har du spill med ekstremt mye innhold. Det er et tegn på at Bethesda tjente veldig mye på Oblivion.

 

En annen måte å lage lange spill på er å fokusere på multiplayer. Blizzard har vel egentlig alltid gjort dette, og har ekstremt mange spillere innenfor sine 4 storspill: WoW, Warcraft 3, Diablo 2 og StarCraft.

 

Men på den andre siden har vi også veldig gode, men relativt korte spill som Half-Life.

Endret av xantir
Lenke til kommentar
Men kan andre bekrefte lengda på Fable 2? Er det verkeleg så kort? Er eigentleg mest bekymra for RPG spela, der multiplayer del er meir utenkjeleg.

 

Som mange andre RPG-spill så kommer det ann på hvor mye du gjør ut av det. Det er sinnsykt mange sidequests som kan gjøres i tillegg til main-questen, men hvis du rusher på med mainquesten så er du ferdig relativt fort. Det virket som Lionhead hadde litt dårlig tid på slutten, men ellers et jævlig bra spill. Husk at man kan være både god og ond da, noe som gir mulighet for å spille gjennom to ganger uten at det blir altfor mye likt. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...