Gå til innhold

Låne penger fra private meg


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Håper det er noen kloke hoder der ute som kan svare meg på en ting. Jeg skal kjøpe firmabil, og endel av kjøpesummen må jeg "låne" fra min private sparekonto. Spørsmålet er hvordan jeg skal føre dette i regnskapet slik at det ikke blir inntekt, ettersom jeg selvfølgelig må "betale" tilbake hele summen så snart det er penger nok på bedriftskontoen.

 

På forhånd tusen takk for svar.

 

PS! Disse sidene er helt fantastiske, utrolig mye nyttig å lese her for en som akkurat har startet opp et enkeltmannsforetak!! Takk til alle som bidrar:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Håper det er noen kloke hoder der ute som kan svare meg på en ting. Jeg skal kjøpe firmabil, og endel av kjøpesummen må jeg "låne" fra min private sparekonto. Spørsmålet er hvordan jeg skal føre dette i regnskapet slik at det ikke blir inntekt, ettersom jeg selvfølgelig må "betale" tilbake hele summen så snart det er penger nok på bedriftskontoen.

 

Debet firmaets bankkonto (sannsynligvis konto 2380 kassakreditt) og kredit konto 2055 "Innskudd kontanter fra privat". Når du betaler tilbake: debet konto 2061 "Uttak kontanter til privat" og kredit 2380 kassakreditt. Forsåvidt går det vel an å bruke en av kontoene for kortsiktig gjeld, eller gjeld til ansatte og eiere, i stedet for 2055/2061..

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Hei!

 

Håper det er noen kloke hoder der ute som kan svare meg på en ting. Jeg skal kjøpe firmabil, og endel av kjøpesummen må jeg "låne" fra min private sparekonto. Spørsmålet er hvordan jeg skal føre dette i regnskapet slik at det ikke blir inntekt, ettersom jeg selvfølgelig må "betale" tilbake hele summen så snart det er penger nok på bedriftskontoen.

 

Debet firmaets bankkonto (sannsynligvis konto 2380 kassakreditt) og kredit konto 2055 "Innskudd kontanter fra privat". Når du betaler tilbake: debet konto 2061 "Uttak kontanter til privat" og kredit 2380 kassakreditt. Forsåvidt går det vel an å bruke en av kontoene for kortsiktig gjeld, eller gjeld til ansatte og eiere, i stedet for 2055/2061..

 

Tusen takk:-)

Lenke til kommentar
Jeg mener det blir mer korrekt å føre dette som kortsiktig gjeld og ikke som økning egenkapital.

 

Tenkte egentlig på det samme, litt etter jeg skrev det.. Om lånet blir tilbakebetalt innen regnskapsåret gjør det jo ingen nevneverdig forskjell, annet enn på kortsiktige regnskapsrapporter, men om det skal stå over årsskiftet vil jo balansen se riktigere ut om det føres som gjeld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...