Gå til innhold

Gode styketreningsprogrammer til nybegynner?


Renox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er nybegynner som har sittet veldig mye foran PC´en de siste åra. Nå er det dokk føler jeg, da min musklatur har begynt å stivne og jeg er nesten nødt til å gjøre noe. Spesielt er det i rygg/korsrygg jeg er veldig stiv og ahr vondt av og til. Ryggen trengs å trenes. Ellers, så er jeg ikke overvektig, men trenger å starte rolig for å unngå å få bråe stopper i treninga pga belastningsskader.

 

Lurer på om det er noen her som vet av gode styrketreningsprogrammer? Sider som er til inspirasjon for en stiv nybegynner? :) Hørt noen snakke om programmer som er laget av tn.no eller noe i den duren, har de programmer til nybegynnere?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tenker nok på Release Your Potential (RYP). Som er et veldig greit program for nybegynnere. Man begynner med svært svake vekter, og et høyt antall sett. For så å øke vekten og senke antall sett.

 

Flotte greier for å lære å gjøre øvelsene riktig. Har også lest et sted at å trene hele kroppen 3 ganger i uken passer bedre for tynne personer. Mens å trene f.eks bryst på tirsdagen, armer på onsdagen osv passer bedre for større folk. Hvor sant det er vet jeg ikke.

 

Men for min del er det uansett mye enklere å holde motivasjonen opp når det bare er 3 dager.

Lenke til kommentar

I tillegg til RYP som allerede er nevnt, så er også stronglift sitt 5x5 program et meget bra program for en nybegynner.

 

http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beg...aining-program/

 

I tillegg så er Mark Rippetoe sin bok "Starting Strength" ($29.90 på Amazon.com) noe i alle fall jeg personlig skulle ha ønsket jeg hadde når jeg begynte å løfte vekter. Har aldri sett noen ha klart å forklare riktig teknikk med ord så bra som han gjør i den boken.

 

Ellers kan artikkelen De constructing computer guy anbefales for å angripe noen av de problemene du beskriver Er i alle fall noe å ha i bakhodet ved valg av øvelser.

 

 

Er også viktig å presisere at bare fordi disse programmene fungerer bra for nybegynnere, så er de på ingen måte dårlige eller begrenset til bare nybegynnere. De bygger på gode prinsipper som bør kunne gi fremgang for de fleste.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens! Men, for å gå helt på sak..er det lurt å sette igang med styrketrening hvis muskelaturen er stiv og støl..burde jeg heller starte med jogging/sykling evt andre ting før styrketreninga? Har i det siste for å nevne begynt å arbeide i fjøs hos en bonde, der det blir en del løft, bøying osv, så her blir det at jeg bruker kroppen og en del med muskelatur som er relativt stiv. Hva tror dere er lurt i mitt tilfelle? :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uff, ikke finn programmer på trim.no. Makan til søppelside skal du lete lenge etter. Ville også styrt unna mange av de du finner på iform, men f.eks dette er et godt program: 5x5 Ikke så ulikt stronglift :)

 

nå er ikke jeg helt fan av iform, og vil ikke sammenligne det med stronglifts 5x5, som i mine øyne er ett MYE bedre program, synts iform putter på alt for mye jall på det programmet.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke iforms program da, men Eirik Sandvik sitt, veldig likt program som du ville fått av Eric Cressey, Mike Boyle etc da flere av øvelsene har lettere innlæringskurve enn øvelsene i stronglifts (eks knebøy som er en øvelse mange vil slite med på tross av lang terping, mens frontbøy er lettere å lære pga mindre hoftevinkel, rettere rygg). Flere av de er rehab\prehabøvelser som alle bør ha med i sine program for å holde seg skadefrie over tid :) Men det er nå min mening. De som kan kjøre knebøy kan jo ta den istedet for frontbøy, men det er sannelig få! Der jeg trener greier ca 1\4 å gjøre en knebøy riktig (dybde minimum parallel, helst under, knær over tær, strak rygg uten bekkentilt i nedre fase, ikke good morningbøy osv), på håndballaget jeg trener greier vell maks halvparten å utføre den korrekt (på tross av et års trening\terping!) så flere må kjøre frontbøy istedet.

Lenke til kommentar

er ikke frontbøyen jeg stusser på, men alt det andre som er blitt slengt på, Bulgarske utfall og ettbeins mark er bare 2 eks av dem, synts sånt er jall, men det er min mening.

 

Frontbøyen er ikke så ille synts jeg, men synts vanlig styrkeløftbøy er bedre, selv sliter jeg veldig med grepet på frontbøyen, og ser derfor ingen grunn til å bli god i frontbøy, når jeg synts teknikken sitter fint på vanlig styrkeløftbøy, men det er jo individuelt da.

Lenke til kommentar

Neida, kan skjønne det. Om du driver idrett som f.eks fotball, håndball etc bør du heller vurdere varianten med f.eks bulgarsk utfall (etbensstyrke er viktigere enn tobensstyrke), men om du satser styrkeløft bør du fokusere på de "vanlige" øvelsene, selv om man godt kan kjøre noen av de andre og. Har endel kontakter i styrkeløftmiljøet der jeg trener og alle jeg har snakket med til nå ha brukt\bruker faktisk etbens knebøy og markløft (som hjelpeøvelser for å forbedre hovedøvelsene) selv om dette er litt sære øvelser. Har selv begynt med flere av de i det siste og markløften min fikk seg et bra boost av etbensmark.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...