Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mellomtung sykkel og lappen!

Kimzen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo.

Har sett ganske mye her og der, men på alle stedene jeg har sett har jeg alltid fått forskjellige typer svar.

Så, jeg har lett lappen nå (En smydig liten Honda CBR 125cc 2007), og er veldig ivri etter å fortsette med å kjøre sykkel (Om jeg kommer til å velge bil istedet har jeg ikke peiling på, men spør alikvell).

Så, må man ta teoriprøven på nytt? Må man gjennom alle de andre slitsome tingene også, eller er det bare et par kvikke kjøretimer og lignende før man kan prøve seg på lappen?

Også viss jeg har fått Mellomtung Lappen, kan jeg da kjøre en Honda CBR 600 F (lovelig? :p)

I såfall viss jeg ikke kan kjøre den, noen som har peiling på noen andre mellomtunge sykler (Helst Racing sykkel)

Uansett takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For oppgradering fra A1 til A så må man gå gjennom trinn 3 og 4 i opplæringen samt avlegge en praktisk prøve, altså oppkjøring. Ja, du kan kjøre en CBR 600 F, på mellomtung spiller ikke kubikk rolle, så lenge det er 34hk og 25kw, man kan få en 1000cc til å bli 34hk også, men det anbefales ikke. Det man gjør er å enten kjøpe en motorsykkel som allerede er registrert som mellomtung, eller så kan man strupe ned en sykkel og registrere som mellomtung. Strupekit til de fleste sykler finner du på greybikes.no. Det eneste jeg er usikker på her er om man må ta en teoretisk prøve for A om man har A1 prøven fra før.

Skrevet
Den CBR'n kan du kjøre dersom den ikke har mer enn 34hk.

Mellomtung = MAX 34hk

er nok ikke bare det som gjelder gitt

"En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg."

Skrevet

Men viss jeg tar bil istedenfor, og seinere bestemmer meg for å ta mellomtung/tung lappen når det er over 3 år siden jeg fikk A1 lappen må jeg da ta teorien på nytt?

Også det med strupekitt og struping av sykkel... Vill det si at du "fjerner" noen hk fra sykkelen slik at den går dårligere? Hvor mye dårligere da i såfall? Og går det ann å fikse den tilbake slik at den blir slik den var fra før?

(Leste på nettet at den hade 110hk)

Har ikke så mye peiling på strupekitt og alt det der.

Men hittil har dere vært til stort hjelp, tusen takk :)

Skrevet

jeg skriver at jeg tror det er 3 år teorien holder nå, mao, hvis det har gått over 3 år så må du ta den på nytt ja,

Hvis du ikke har lest de forrige postene her så er mellomsykkel: En mellomtung motorsykkel har en effekt på høyst 25 kW og et forhold mellom effekt og egenvekt på høyst 0,16 kW/kg."

dvs, hvis den har 110 så må den strupes ned til 34 hk, godkjennes og omregisteres som mellomtung sykkel. lettere og kjøpe en ferdig regga mellomklasse, siden ikke du burde skru på det selv, da du ikke engang vet hva ett strupesett gjør engang..

selvfølgelig kommer den til å gå saktere sier seg jo selv, 110 hk eller 34 hk, do the math. hvor mye treigere den blir kommer ann på sykkelen og andre faktorer

Skrevet

Sånn jeg har oppfattet det:

Jeg er snart 17 år. Har tenkt å ta mellomtung når jeg blir 18, fordi:

Om jeg tar mellomtung lappen før 2011 (eller innen, er ikke sikker) så får man automatisk tunglappen når man blir 20. Etter som jeg har forstått. Så da er det penger å spare :)

Den motorsykkelen du linker til, kan du ikke kjøre uten at den er nedstrupa og omregistrert da den har 110 HP :)

Ikke skyt meg om jeg tar feil da :p

Skrevet

Akkuratt det om 2011 har ikke jeg hørt noe om, men kan godt være.

Reglene er slik, og dette har vet jeg. Tok nemlig mellomtunglappen nå i sommer.

Du kan kjøre en sykkel med ubegrenset antall ccm, men ikke over 25kw, som er tilnærmet lik 35HK. Også er det et forhold mellom effekt og vekt, dvs at en veldig lett og sprek sykkel (supermotard?) kanskje ikke kan ha helt opp til 25kW, fordi den er for lett.

For å få en mellomtung sykkel kan man strupe ned, som sagt over her.

Når man har kjørt på mellomtunglappen i to år, får du automatisk, uten noe dilldall, tunglappen - og du kan kjøre hvor stor sykkel du vil.

Dersom du er over 21 år og tar motorsykkellappen, kan man begynne rett på hvordan sykkel man vil - uten å være innom mellomklassen. Merkelig regel, menmen. Er ikke jeg som har finni det på.

Har HØRT, altså dette har jeg ikke troverdige kilder på, at hvis du struper ned en fulleffekt MC til mellomklasse kan biltilsynet være litt vrange på å få omregistrert den.

Dersom nedstruping er aktuelt, ville jeg før jeg hadde gått til innkjøp av sykkel og strupekit tatt en telefon til biltilsynet og spurt litt om dette først. Kjipt å kjøpe en sykkel og kit mange tusen, og ikke få registrert den.

Jeg for min del kjører (trimma) 125ccm intill videre. Den går bra nok den og ;)

Skrevet

For at strupingen skal være "gyldig" må et autorisert verksted gjøre det. Hvis ikke kan biltilsynet være vrange, ja. Hør med verkstedet før du kjøper strupekit, ellers kan du tape litt penger der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...