Gå til innhold

Her er MSI Eclipse


Anbefalte innlegg

Deneb bør yte like bra som Penryn klokke for klokke hvis jeg skal vurdere den iallefall. Deretter tenker jeg på prisen.

Smak og behag. Jeg tror de aller fleste tenker pris vs ytelse fremfor ytelse klokk for klokk.

 

Se for deg følgende scenario: Deneb yter 95% av Penryn klokk for klokk, men kommer med like høye klokkehastigheter til halve prisen. Du må selvsagt velge fritt hva du vil, men jeg tror de fleste vil tenke pris vs ytelse og synes at 100% prisøkning for 5% bedre ytelse koster mer enn det smaker.

 

Deneb kan være redningen her. Hvis Deneb blir like bra og rimelig som det virker, da vil den sikkert påvirke prisen på i7 kraftig, men jeg tror ikke at den vil påvirke prisen på HK så mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3500 er ikke mye for et hovedkort som skal ha høy kvalitet komponenter som sound card, nettverk kontroller, ... og diverse andre komponenter som hver for seg koster gjerne en god del.

 

Når vi tar hensyn til at bare å fylle hig-end RAM på dette vil koste mer enn 3500, da HK prisen virker ikke så høyt. Men når man skal kjøpe HD + CPU + RAM samtidige, da vil det plutselig virke for mye.

 

La oss håpe at X58 har nok godbiter til å rettferdiggjøre en 8-høvdinger oppgradering.

For 3500 kr får man den råeste AMD-prosessoren, et bra hovedkort og 8GB ram.

For 3500 kr er man ikke halvveis til det samme målet om man velger LGA1366. Prosessoren vil addere på ytterligere ~2000 kr + moms for prosessoren og 3000 kr til for 8GB ram. Begge systemene inkluderer lydbrikke og nettverksbrikke i samme klasse.

 

Kostnaden for de tre komponentene HK, ram og CPU står altså foreløbig slik:

AMD firekjerner 2,6 GHz, 8GB ram, bra hovedkort: ~3500 kr

Intel firekjerner 2,66GHz, 8GB ram, bra hovedkort: ~9000 kr

 

Så kan man spørre seg om forskjellen er verd 5500 kr. Ville det f.eks gitt større nytteverdi å bruke de pengene på SSD? Eller et ekstra skjermkort? Eller begge deler?

Lenke til kommentar
3500 er ikke mye for et hovedkort som skal ha høy kvalitet komponenter som sound card, nettverk kontroller, ... og diverse andre komponenter som hver for seg koster gjerne en god del.

 

Når vi tar hensyn til at bare å fylle hig-end RAM på dette vil koste mer enn 3500, da HK prisen virker ikke så høyt. Men når man skal kjøpe HD + CPU + RAM samtidige, da vil det plutselig virke for mye.

 

La oss håpe at X58 har nok godbiter til å rettferdiggjøre en 8-høvdinger oppgradering.

For 3500 kr får man den råeste AMD-prosessoren, et bra hovedkort og 8GB ram.

For 3500 kr er man ikke halvveis til det samme målet om man velger LGA1366. Prosessoren vil addere på ytterligere ~2000 kr + moms for prosessoren og 3000 kr til for 8GB ram. Begge systemene inkluderer lydbrikke og nettverksbrikke i samme klasse.

 

Kostnaden for de tre komponentene HK, ram og CPU står altså foreløbig slik:

AMD firekjerner 2,6 GHz, 8GB ram, bra hovedkort: ~3500 kr

Intel firekjerner 2,66GHz, 8GB ram, bra hovedkort: ~9000 kr

 

Så kan man spørre seg om forskjellen er verd 5500 kr. Ville det f.eks gitt større nytteverdi å bruke de pengene på SSD? Eller et ekstra skjermkort? Eller begge deler?

 

Enig i dette, prisen for å gå til X58/DDR3/Ci7 er helt hinsides når man ser hva man får igjen for det i ren ytelse, noen få % på CPU og SLI støtte er ikke nok "godbiter" til å forsvare prisen for dette. Kommer selv til å vente til AMD kommer med sin 45nm. og dersom den yter +/- ca. 95% av intels Ci7 klokk for klokk, og klokker som ryktene sier, kommer ikke intel til å få mine penger denne runden. På en annen side, så blir det vel også meningsløst å gå fra en [email protected]+ 8gb DDR2 X38/P45 og over til AMD med mindre man finner en knall god Deneb og et rimelig SLI kvalitetshovedkort, så dette ser mer og mer ut som en generasjon å skippe for min del, og heller fokusere på skjermkort og SSD. Det er HDD og GPU som er den begrensende faktoren i lang tid fremover på en overklokket 45nm. C2D/Q uansett, så her må man ha tunga rett i munnen.......

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
For 3500 kr får man den råeste AMD-prosessoren, et bra hovedkort og 8GB ram.

For 3500 kr er man ikke halvveis til det samme målet om man velger LGA1366. Prosessoren vil addere på ytterligere ~2000 kr + moms for prosessoren og 3000 kr til for 8GB ram. Begge systemene inkluderer lydbrikke og nettverksbrikke i samme klasse.

 

Kostnaden for de tre komponentene HK, ram og CPU står altså foreløbig slik:

AMD firekjerner 2,6 GHz, 8GB ram, bra hovedkort: ~3500 kr

Intel firekjerner 2,66GHz, 8GB ram, bra hovedkort: ~9000 kr

 

Så kan man spørre seg om forskjellen er verd 5500 kr. Ville det f.eks gitt større nytteverdi å bruke de pengene på SSD? Eller et ekstra skjermkort? Eller begge deler?

 

Klart at man må betale for herligheten, men en lav kostnad AMD-løsning er ikke nok i seg selv. Det bør kunne kombineres med akseptabel ytelse i samme marked/segment. Fordi ellers blir det som å sammenligne ful med fisk.

 

For nå, AMD har ikke en real konkurrent for X58 (med akseptable ytelse i forhold til X58). Mangel på real konkurranse i samme marked/segment (high-end) har ført til at prisene har blitt så høyt som vi ser. Dette kan forandre seg, men da bør Deneb bli like bra og rimelig som AMD lover. Hvis Deneb var like bra og var ute nå, da kunne vi betrakte AMD som et alternativ.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Etter å ha lest en del av diskusjonen her, sitter jeg igjen med et spm.

 

Er vel lenge igjen før man får en CPU som kan ta over ytelses vs pris tronen i spill til

E8400-8500?

 

Bare CPU, blir lenge til, men du kan få en datamaskin som vil ta over pris/ytelsen fra x38/x48 om 3-4 måneder, tenker jeg.

 

Vi må se på helheten av X58-plattformen, og alle nye godbitene som følger med, ikke bare CPU. Men mye er uklart og vi må vente på offisielle tester for å bli sikker om denne påstanden min. Vi må også vente ett par måneder til hype-perioden og prisene roer seg ned.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Klart at man må betale for herligheten, men en lav kostnad AMD-løsning er ikke nok i seg selv. Det bør kunne kombineres med akseptabel ytelse i samme marked/segment.

Ja, men "akseptabel ytelse" er et veldig flytende begrep. Selv om Ci7 skulle yte mye mer enn Deneb betyr ikke dette noe dersom Deneb kjører ting uten vesentlig hakk/lag. En merker ikke så stor forskell mellom 40fps og 120fps som mellom 5fps og 25fps.

Dersom en er fornøyd med å kjøre i 60 virker det veldig dyrt å betale x antall 1000 for å kjøre i 80.

 

Dersom Deneb blir kjapp nok til å tilfredstille 95% av folket vil 6000 kr xtra for Ci7 bli for mye til at folk gidder nesten uansett hvor mye raskere den er.

Lenke til kommentar
Klart at man må betale for herligheten, men en lav kostnad AMD-løsning er ikke nok i seg selv. Det bør kunne kombineres med akseptabel ytelse i samme marked/segment.

Ja, men "akseptabel ytelse" er et veldig flytende begrep. Selv om Ci7 skulle yte mye mer enn Deneb betyr ikke dette noe dersom Deneb kjører ting uten vesentlig hakk/lag. En merker ikke så stor forskell mellom 40fps og 120fps som mellom 5fps og 25fps.

Dersom en er fornøyd med å kjøre i 60 virker det veldig dyrt å betale x antall 1000 for å kjøre i 80.

 

Dersom Deneb blir kjapp nok til å tilfredstille 95% av folket vil 6000 kr xtra for Ci7 bli for mye til at folk gidder nesten uansett hvor mye raskere den er.

Da jeg kjøpte Porsche 911, flere mente det samme som deg og sa at en Lada ville være det samme i 80 sonen på norske vier. Da tok jeg en tur til tyskland. :p

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Vi får håpe AMD kan komme med noe konkuranse slikt at intel svarer med en prisreduksjon. Evnt AMD går konkurs og vi får noe nye konkurenter med nytenking.

Du bør for all del ikke håpe på at AMD går konkurs siden jeg tviler det bare vil poppe opp et nytt selskap som lager veldig konkurransedyktige CPU'er, en slik utvikling vil vel gå over flere år og er på ingen måte gunstig for CPU markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...