Gå til innhold

Tråden for oss som studerer, eller vil studere jus


vanilla ice

Anbefalte innlegg

Okei, ja stusset litt på det selv. Går jo 40 forsøkskaniner der nå. Er det derimot rett inn på 4 avd blir det noe annet, sammenlignet pensum og det virket rimelig likt.

 

Regner nok med at det blir 1 og 2 avdeling på sandvika med ex.phil og ex.fac. Etter dette blir det nok 3-5 avd hos Treider. Virker dette som det beste tilbudet for meg?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Er det sant som mange sier, at det er veldig vanskelig stoff på jusstudie og masse timer med lesing på lekser hver dag?

Takker for svar. :thumbup:

 

Stoffet er ikkje veldig vanskeleg, ikkje det som eg har hatt til no i alle fall (3.året). Men: litteraturen fordrar både haugevis med pugging, og ikkje minst forståing av kva ein faktisk les- for å gjera det nokonlunde greit på eksamen. Det er ikkje vits i å pugge vilkår for ditt og datt, dersom ein ikkje forstår kvifor vilkåra er til, om du skjønar.

 

Eg vil dermed til ei viss grad avkrefte at det er veldig vanskeleg stoff til å begynne med på jussen, men samtidig bekrefte at stoffet medfører masse lesing og lekser. Som jusstudent bør ein som hovudregel avsetje 7-8 timar daglig til studiet, dvs. sjå på det som ein vanleg jobb. I ekstra harde periodar med obligatoriske kursoppgåver, samt i tida rett før eksamen, er det heller ikkje unormalt å gå i hi for å lese/jobbe.

 

Håpar ikkje dette verka skremmande. Jusstudiet er veldig kjekt dersom ein legg inn ein liten innsats for å forstå kva det går i! :)

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Vi har selvsagt ikke "lekser" som vi leser på.

 

For øvrig må jeg si meg litt uenig med Frigata.

 

Jus er tungt og hardt stoff. Det er en slags logikk i jus, hvilket kanskje ikke er så rart all den tid studiet handler om regler (og regler er som kjent av logisk karakter). Det gjelder å se ulike sammenhenger, og mange vil nok synes det er krevende. Jus er dessuten abstrakt av natur. For å forstå jussen må man derfor ha evner til abstrakt tenkning.

 

Igrunnen er det bare å slå opp i en hvilkensomhelst lærebok i jus for å forstå hva jeg mener. Det er ganske heavy saker som det tar lang tid å forstå.

Lenke til kommentar
For øvrig må jeg si meg litt uenig med Frigata.

 

Eg trur kanskje eg ordla meg litt feil, og eg skjønar då kvifor du er ueinig. Sjølvsagt vil ein ikkje forstå noko som helst av den jusen som ein blar opp på ei tilfeldig side i ei lærebok. Poenget mitt var at med ein viss innsats- og iver etter å lære, så vil ein ikkje ha store problem med å skjønne jussen ein vert servert i løpet av dei 2 fyrste studieåra (alt etter kvar ein studerer, vel å merke).

 

Eg er forøvrig også einig med deg i at jus er abstrakt av natur. Men det betyr ikkje at jus er noko som eksisterer uavhengig av mennesket. Det err utvikla av og for mennesket, og for at "vår" jus her i Noreg skal vera legitim så må det, som frevild påpeiker, vera ein slags logikk i jus.

 

Men no har me (eg) kanskje spora litt av her. Du kan setja to strekar under at jusstudiet til sjuande og sist er krevande, men samstundes veldig lærerikt og nyttig. Og ikkje minst kjekt! :)

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

syns ikke jussen er så vanvittig tung jeg, kan være litt kjedelig og tungt av og til men ikke noe mer. selvsagt det er ikke bare å cruise igjennom,men ikke verre enn at det er overkommelig;)

 

lesinga varierer. noen ganger så gir jeg meg selv fri for lesing, mens andre dager som idag så har jeg jobba fra 10 om morgen til nå 10 på kvelden. vanligvis så bruker jeg 2-4t med lesing utenom forelesninger og seminarer.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg (på et språk jeg forstår) litt om hva jusstudie handler om?

 

Noen spørsmål:

- Vanskelig å komme inn/ komme seg igjennom studiet?

- Mye jobbing?

- Karakterer fra VGS?

- Hva man bør fordype seg i på VGS?

- Mange timer lesing hver dag?

 

Og en ting jeg har fundert på lenge: :hmm:

Må man lære seg alle norges lover?

Det jeg mener er: må man sette seg ned og lese (og pugge) hele den store røde boka om norges lover?

 

Takker for svar! :)

Endret av bruktCDplate
Lenke til kommentar
- Vanskelig å komme inn/ komme seg igjennom studiet?

 

Karakterkrav for å komme inn på juss ligger mellom 50 og 60 poeng, varierer med når og hvor du vil studere. Dessuten er dte en ny ordning til neste år der man ikke lenger tar med blant annet alderspoeng.

 

Komme seg gjennom studiet krever motivasjon, mange som oppdager at ikke studiet passer for dem også. Spesielt etter 2 avdeling var det mange som falt av lasset siden de synes offentligretten ble for tung.

 

- Mye jobbing?

 

Kommer i bølgedaler. De siste 3- 4 ukene før eksamen så blir det litt ekstra kjør. Møter man på forelesinger og skriver notater til det man leser så går det bra.

 

- Karakterer fra VGS?

- Hva man bør fordype seg i på VGS?

 

karakterer ligger som jeg sa rundt 50- 60 poeng. Du kan ta det som privatist, da vil det ikke foreligge karakterkrav men studiet blir desto dyrere. ca. 5000 pr. eksamen samt event. utgifter til privat skole + at man kun kan følge forelesingene på universitet.

 

Fordypning har vel egentlig ikke noe å si. Er du sterk i realfag så burde du ta disse for å få maksimalt ekstra poeng hvis du ikke har bra nok karakterer. Ellers så er det generell studiekompetanse som gjelder, ikke noe mer mikkmakk. Vet om flere som har tatt yreksfaglinje for deretter å ta påbygging istedetfor fagbrev.

 

Har du ikke gode nok karakterer er det ingenting i veien for å ta opp igjen fag hvis du ikke kommer inn første året. Om du kommer inn eller ikke står på viljen som oftest. Leste om en som tok opp fag fra videregående for å komme inn på veterinær, og det var også en som søkte politihøyskolen hele 11 ganger før vedkommende kom inn i en alder av 37 år. He he.

 

Nei, vi lærer ikke lovsamlingen utenat og det er det heller ingen vits i siden vi har den med på eksamen. Det vi lærer er å tolke innholdet slik at man kan anvende innholdet i boken på en riktig måte.

Lenke til kommentar

Jeg håper på jus til høsten. Blir nok aller helst i Bergen, da jeg nok ikke kommer inn i hovedstaden. Jeg lurer på om mange av dere som studerer fulltid på universitet har deltidsjobb, eller er det ikke rom for det, uten å slite seg helt ut?

 

Hvordan er Bergen vs Tromsø? Negativt og positivt, både mtp studie, boligmuligheter, sosialt....

Lenke til kommentar

MBK:

Mange, deriblant jeg selv, har deltidsjobb uten å få nevneverdige problemer. Men det er selvsagt en fare for at en ikke får studert grundig nok. En får vel prøve seg frem. Bergen er en fin, om enn noe fuktig by, og studietilbudet og -miljøet er godt. Tromsø vet jeg ikke noe om.

 

Markus25:

I den grad øvelsene kan sammelignes med en deltidsjobb, blir svaret som ovenfor: Det vil normalt gå greit. Men nå vet jeg ikke hvor mange uker i året man er på øvelse når man er i I-styrken. Og dersom det er slik at øvelsene kommer til ubeleilige tidspunkter - f.eks. rett før en eksamen - er man jo ille ute med mindre man får fritak.

Lenke til kommentar
MBK:

Mange, deriblant jeg selv, har deltidsjobb uten å få nevneverdige problemer. Men det er selvsagt en fare for at en ikke får studert grundig nok. En får vel prøve seg frem. Bergen er en fin, om enn noe fuktig by, og studietilbudet og -miljøet er godt. Tromsø vet jeg ikke noe om.

 

Markus25:

I den grad øvelsene kan sammelignes med en deltidsjobb, blir svaret som ovenfor: Det vil normalt gå greit. Men nå vet jeg ikke hvor mange uker i året man er på øvelse når man er i I-styrken. Og dersom det er slik at øvelsene kommer til ubeleilige tidspunkter - f.eks. rett før en eksamen - er man jo ille ute med mindre man får fritak.

 

Vi øver bare i helgene og på fridager unntatt den "vanlige" øvelsen som går over 5-6 dager. Øvelsen pleier bare å bli 20 dager i året.

Lenke til kommentar

Markus25: Burde strengt talt gå greit det. Og det er jo ikke noe hinder for at du får tilpasset tjenesten din, det vil si at du f.eks. reiser ut på øvelse etter ferdig eksamen.

 

Bare å snakke med befalet og hør med dem også.

 

SLIguy: Nja, jeg synes det ikke var så forferdlig hopp. Eneste jeg synes er dumt nå er 6 timerseksamen istedet for 8 samt at hjemmeeksamen på 3 avd forsvant.

 

Selv er jeg forhåpentligvis ferdig jurist i slutten av neste år, neste høst blir det innlevering av masteroppgave :D

Lenke til kommentar
Nja, jeg synes det ikke var så forferdlig hopp. Eneste jeg synes er dumt nå er 6 timerseksamen istedet for 8 samt at hjemmeeksamen på 3 avd forsvant.

 

Einig! Personleg merka eg ikkje så stor forskjell på å lese kontraktsrett I og arve/familierett (2.semester) og erstatningsrett og tingsrett (3.semester). Etter kvart som ein tek dei forskjellige faga/kursa, så vil ein jo få ein fagleg og metodisk progresjon. Denne progresjonen vil på sett og vis viske ut desse "hoppa".

 

Eg har aldri hatt noko anna enn 6 timars-eksamenar, men det har vel med at eg byrja på studiet etter reformen (overgangen frå cand.jur-studiet til master). Heimeeksamen har me imidlertid for kvart fag, samt ei rekkje andre obligatoriske oppgåver som skal løysast.

 

KVTL, byrja du studiet på vårparten i Oslo sidan du planlegg å vera ferdig neste haust? Og korleis vart du råka av overgangsordninga?

 

Edit: dette gjeld jo kun UiB då. Eg veit jo ikkje korleis studiet er sett opp ved UiO/UiT.

Endret av Frigata
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...