Gå til innhold

Problem med meny


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da ulike nettlesere har et forskjellig "innebygd stilark" blir blant annet margin padding og border tolket forskjellig.

 

Du kan starte sida med * for å nullstille alt. Det kan bety at du må velge padding og margin på elementer som da blir feil i forhold til før.

 

start stilarket med

 

* {margin:0; padding:0; border:0;}

 

Da arver alle elementer disse innstillingene, og forskjellige nettlesere vil tolke det riktig.

 

Se hva dette gjør med sida di. Husk å sette margin og padding på ting som blir feil i forhold til før. :)

Lenke til kommentar
Kan godt hende jeg har en gammel versjon, ja. Bruker aldri IE lenger.

Sei det ein gong til. Det er så herleg å høyre! Fy faen eg hater den nettleseren. Fandens verk. Helvetes amøber. No er eg faktisk sint! Nei men har du tatt stilling til sekseren? Den er faen meg utruleg! Og det faktum at folk framleis nyttar den er jo eit sørgeleg kapittel for oss som driv med web. Nei eg beklager verkeleg språkbruken min no. Men vit at eg forstår frustrasjonen din. Du er ikkje aleine i verda om å hate Internet Explorer.

 

On-topic. Eg antek tipset til Ingardj vil verke. No lerte eg noko også. Visste ikkje at * nullstilla alt. Eg trudde det berre var ein hack for ie6?

Eg bruker å skrive * html #divnavn for å sette heilt egne innstillinger for IE6. Lerte noko nytt der. Skulle det mot formodning ikkje fungere veit du kanskje at du kan broke seperate CSS filer for Internet Explorer? Berre skriv slik om du får nokre fleire problemer. Eg vet det ikkje er beste måten, men kvifor kaste bort tida.

 

Sett dette mellom <head> og </head>:

<!--[if IE]>
<LINK href="css-for-internetexplorer.css" type=text/css rel=stylesheet>
<![endif]-->

<!--[if !IE]><!-->
<LINK 
href="vanlig-stilark-for-alt-annet.css" type=text/css rel=stylesheet>
<!--<![endif]-->

Lenke til kommentar

Legg merke til at det er litt diskusjon rundt emnet, og det ikke trenger å være en mal for hvordan man gjøre det. Les her http://www.clagnut.com/blog/1287/ Som alltid er det en diskusjon om hva folk mener er helt rett. Som en teknikk i feilsøking er det supert!

 

Jeg gjør det konsekvent. Jeg sikrer meg da at alle nettleserene tilbakestillles med tanke på margin og padding.

 

steffenz: IE7 er slettes ikke dum. Men ja, IE6 er virkelig en rot til irritasjon :)

Lenke til kommentar
steffenz: IE7 er slettes ikke dum. Men ja, IE6 er virkelig en rot til irritasjon :)

IE7 har så minimalt med forbedringer at den bare er enda en grunn til irritasjon: at de er frekke nok til å lansere en ny versjon etter så mange år hvor GUI-delen er alt med betydelige forbedringer, når webutviklere sårt trenger ny funksjonalitet.

IE8 har vertfall ordentlig støtte for CSS2.1, så selv om alt det andre fortsatt er like dårlig har vi vertfall en ordentlig forbedring å se fram til :)

Lenke til kommentar
steffenz: IE7 er slettes ikke dum. Men ja, IE6 er virkelig en rot til irritasjon :)

IE7 har så minimalt med forbedringer at den bare er enda en grunn til irritasjon: at de er frekke nok til å lansere en ny versjon etter så mange år hvor GUI-delen er alt med betydelige forbedringer, når webutviklere sårt trenger ny funksjonalitet.

IE8 har vertfall ordentlig støtte for CSS2.1, så selv om alt det andre fortsatt er like dårlig har vi vertfall en ordentlig forbedring å se fram til :)

IE har vært, og er enda noe vanskelig. Så det er jeg helt enig i. :)

 

Men at det endelig er mulig å feks sentrere på en bedre måte, er jo et definitivt pluss.

 

Problemet framover blir jo at mange ikke oppdaterer IE.

Lenke til kommentar

Eg har problemer i Safari også. Å eg trur eg veit kvifor.

Menyen er då for lang? Sjå vedlegg.

Det blir nemt at du bør bruke <ul> og <li>. Og det er eg heilt einig i.

Berre stryk ut menyen din - dette er mykje bettre måte å gjere det på.

HTML'en kjem no først.

 

<div id="meny">
<ul> <!-- Dette betyr Unordered List. Skriv du OL (ordered list) kjem dei nummerert (det vil du ikkje no)!-->
<li><a href="index.html">heim</a></li> <!-- LI er List Element !-->
<li><a href="tassen.html">tassen</a></li>
<li><a href="hilde.html">hilde</a></li>
<li><a href="fotogalleri.html">fotogalleri</a></li>
<li><a href="blogg.html">blogg</a></li>
<li><a href="lenker.html">lenker</a></li>
<li><a href="webdesign.html">webdesign</a></li>
<li><a href="gjestebok.html">gjestebok</a></li>
</ul>

 

Sånn. Nå kjem dei mest sannsynleg som ei liste? Med såkalla bullets forann. Dette skal me fikse i CSS'en.

 

#meny ul {
list-style:none; */ fjerner såkalla "bullets" forann hvert element */
}
#meny li {
display:inline;  */ dette gjer dei vannrette - altså ikkje liste lengre */
padding:10px; */ bør nok endrast - moglegens padding-left istaden også */
}

Nå har du ei liste. Bare lag menyen lik. Og padding veljer du sjølve. Då bler alle like. Uansett. Plutselig lettere å helde dei like store. Du kan også skrive padding-left for å unngå å få padding ovanfra også. Heng du med?

Det meinte me.

 

Nei. Jeg har ikke så fryktelig gode html/css-kunnskaper, så det kan hende jeg har gjort noe feil ...[/code]

Alle gjer feil. Du aner ikkje kor mykje eg har banna meg gjennom for å lere det eg kan idag. Eg syns du er flink :)

 

Edit: Har berre kommentert koden min. Lettere å hugse å lere då :)

post-63472-1224853558.png

Endret av steffenz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...