Gå til innhold

Apple er større enn Sony Ericsson


Anbefalte innlegg

Les mine to forrige innlegg. Siden HTC har 25% av omsetningen i netto profitt, mens Apple ligger på 14%, så er det nok HTC som selger "totalt overprisa" produkt - de er faktisk nesten like ille som deres partner Microsoft. Men jeg klager ikke, for jeg står heldigvis fritt til å velge produkt fra mindre profitthungrige selskap enn HTC og Microsoft. :p

Jeg får ikke helt det til å stemme det som står i artikkelen og det du sier.

http://investing.businessweek.com/research...symbol=2498q.BE

http://investing.businessweek.com/research...p?symbol=AAPL.O

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ >Jonas< : Du får spørre noen voksne da, hvis enkel prosentregning og valutakonvertering er for avansert for deg... ;)

 

Kan legget til et par ting som er ganske åpenbare: HTC sitt eget mobilmerkenavn er ikke er stort nok til å nevnes blant de 5 mobilmerkene som har størst omsetning ifølge artikkelen. HTC produserer imidlertid også telefoner på oppdrag for andre merker og er slik sett i en merkelig dobbeltposisjon, men disse tallene holdes utenfor her. Telefoner som bærer merkenavnet Sony Ericsson telles altså som Sony Ericsson telefoner, uavhengig av om de fysisk sett er produsert eller montert sammen av SE, HTC eller Foxconn.

Men det var bare litt supplerende informasjon for å forstå noe av kompleksiteten i markedet, og det er uansett ikke noen motsetning mellom det jeg sier og det som står i artikkelen - og det forandrer ikke på det at HTC er noen grådigpeiser.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
@ >Jonas< : Du får spørre noen voksne da, hvis enkel prosentregning og valutakonvertering er for avansert for deg... ;)

Ved å bruke metoden din hadde hTC i fjor 24,4% netto profitt, mens Apple hadde 14,9% i løpet av årets tre første kvartaler. Kanskje det er du som sliter med enkel prosentregning?

 

Det jeg mente var at jeg ikke finner på BusinessWeek sin oversikt at Apple hadde en omsetning på 4,6 mrd dollar. Jeg kan heller ikke fatte hvor Apple får alle pengene sine (167 mrd dollar i reserve) fra hvis de hadde et årsresultat på 1.328 mill. dollar i 2005, 1.989 mill dollar i 2006, 3.496 mill. i 2007 og 1.072 mill. i årets to første kvartaler.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
@ >Jonas< : Du får spørre noen voksne da, hvis enkel prosentregning og valutakonvertering er for avansert for deg... ;)

Ved å bruke metoden din hadde hTC i fjor 24,4% netto profitt, mens Apple hadde 14,9% i løpet av årets tre første kvartaler. Kanskje det er du som sliter med enkel prosentregning?

Ser ikke slik ut, nei, siden jeg oppga _ca_ 14% for Apple for siste kvartal, og _ca_ 25% for HTC for i fjor, i innlegget som jeg skrev for _ca_ et døgn siden. 25 er et mye penere tall enn 24,4 ;)

 

Det jeg mente var at jeg ikke finner på BusinessWeek sin oversikt at Apple hadde en omsetning på 4,6 mrd dollar. Jeg kan heller ikke fatte hvor Apple får alle pengene sine (167 mrd dollar i reserve) fra hvis de hadde et årsresultat på 1.328 mill. dollar i 2005, 1.989 mill dollar i 2006, 3.496 mill. i 2007 og 1.072 mill. i årets to første kvartaler.

Og så var det dette med valutakonvertering da...167 milliarder _kroner_ står det i amobils artikkel. Det er ca 25 milliarder dollar "i banken" for Apple, og de pengene er akkumulert gjennom de siste 10 årene.

Lenke til kommentar
@ >Jonas< : Du får spørre noen voksne da, hvis enkel prosentregning og valutakonvertering er for avansert for deg... ;)

Ved å bruke metoden din hadde hTC i fjor 24,4% netto profitt, mens Apple hadde 14,9% i løpet av årets tre første kvartaler. Kanskje det er du som sliter med enkel prosentregning?

Ser ikke slik ut, nei, siden jeg oppga _ca_ 14% for Apple for siste kvartal, og _ca_ 25% for HTC for i fjor, i innlegget som jeg skrev for _ca_ et døgn siden. 25 er et mye penere tall enn 24,4 ;)

 

Det jeg mente var at jeg ikke finner på BusinessWeek sin oversikt at Apple hadde en omsetning på 4,6 mrd dollar. Jeg kan heller ikke fatte hvor Apple får alle pengene sine (167 mrd dollar i reserve) fra hvis de hadde et årsresultat på 1.328 mill. dollar i 2005, 1.989 mill dollar i 2006, 3.496 mill. i 2007 og 1.072 mill. i årets to første kvartaler.

Og så var det dette med valutakonvertering da...167 milliarder _kroner_ står det i amobils artikkel. Det er ca 25 milliarder dollar "i banken" for Apple, og de pengene er akkumulert gjennom de siste 10 årene.

 

Du er dårlig til og runde av da, 24,4 til 25 og 14,9 til 14.. dette skulle jo selvsagt vært omvendt.. hehe :thumbup: dette var utentvil mitt mest unødvendige og lite innholdsrike innlegg så langt :w00t: nattinatt..

Lenke til kommentar
Du er dårlig til og runde av da, 24,4 til 25 og 14,9 til 14.. dette skulle jo selvsagt vært omvendt.. hehe :thumbup: dette var utentvil mitt mest unødvendige og lite innholdsrike innlegg så langt :w00t: nattinatt..

Nei, bare for lat til å taste alle sifrene fra diverse milliardsummer, når det likevel er feilmarginer og forskjeller i periodene som gjør det meningsløst å operere med desimaltall for prosentvis profitt. Derfor ble det et overslag, og derfor sto det "ca" foran tallene. Dessuten opererte Jonas med en annen periode for Apple, så 14% er korrekt avrundet ut fra tallene for siste kvartal. Nok om det. Denne opphengtheten deres i uvesentlige desimaler kan jeg ikke se som annet enn et forsøk på å lede diskusjonen bort fra det som sikkert er ubehagelige fakta for enkelte, nemlig at HTC har opererer med _ca_ 10% høyere netto profitt enn Apple... :p

Lenke til kommentar
Det jeg mente var at jeg ikke finner på BusinessWeek sin oversikt at Apple hadde en omsetning på 4,6 mrd dollar. Jeg kan heller ikke fatte hvor Apple får alle pengene sine (167 mrd dollar i reserve) fra hvis de hadde et årsresultat på 1.328 mill. dollar i 2005, 1.989 mill dollar i 2006, 3.496 mill. i 2007 og 1.072 mill. i årets to første kvartaler.

Og så var det dette med valutakonvertering da...167 milliarder _kroner_ står det i amobils artikkel. Det er ca 25 milliarder dollar "i banken" for Apple, og de pengene er akkumulert gjennom de siste 10 årene.

Mente selvsagt 167 mrd kroner (25 mrd dollar), og ikke dollar. Det var de 4,6 mrd dollarene jeg ikke fant igjen. Hva skal man med valutakonvertering der, så lenge det er snakk om dollar begge steder?

 

Apple Inc.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
iPhone har tidligere blitt betegnet som et "nisjemarked"

Noe den jo også er. Den appellerer til folk med mye penger f.eks.

Appellerer til folk som er villige til å betale for et totalt overprisa produkt.

 

Rart at mange av de som har et Apple-produkt klager over at hTC-telefoner er overprisa. Hadde de vært det hadde vel hTC ligget på toppen av denne lista. Men i stedet finner vi ikke hTC der i det hele tatt..

Les mine to forrige innlegg. Siden HTC har 25% av omsetningen i netto profitt, mens Apple ligger på 14%, så er det nok HTC som selger "totalt overprisa" produkt - de er faktisk nesten like ille som deres partner Microsoft. Men jeg klager ikke, for jeg står heldigvis fritt til å velge produkt fra mindre profitthungrige selskap enn HTC og Microsoft. :p

 

-iPhone burde koste det halve

Wolfs regnestykke baserer seg på en antatt profittmargin på 42,3 prosent.

 

I dag opererer Apple med en margin på 50 prosent

Sikker på at tallet ditt på profitt stemmer, Newton?

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...