Gå til innhold

"Slette alle spor" i Windows


SaJo

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg skal bytte jobb om et par uker, og i den forbindelse vil jeg rydde opp litt på en bærbar PC jeg har i min nåværende jobb.

 

Med arbeidsgivers velsignelse har jeg brukt PC'en privat også, og dermed har PC'en vært brukt til nedlastning av filmer, bildebehandling, litt spill og alt man nå bruker en PC til.

 

Før jeg leverer tilbake PC'en vil jeg gjerne "rydde" litt. Jeg avsinstallerer selvfølgelig alle private programmer, og sletter logger i IExplorer og Firefox, men hva annet bør jeg gjøre? Ønsket er å fjerne mest mulig av sporene etter det jeg har gjort/lagret/installert på PC'en av private ting.

 

Har søkt litt i forumet, men ikke funnet noen tråder av nyere dato som omhandler akkurat dette.. :)

 

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du mulighet til å formatere maskinen?

I så fall, gjør dette. Da skal det en virkelig ivrig arbeidsgiver til for å finne ut hva du har gjort. Uten å kritisere deg/din bedrift burde de ha en rutine hvor de reinstallerer maskiner om maskinen skifter eier.

Jeg har ingen mulighet for det. Regner egentlig med at de kommer til å reinstallere selv, men vil ha mitt på det tørre i tilfelle de snoker litt rundt først :)

Lenke til kommentar

du kan f.e. bruke " MyUninstaller " til å avinstallere alle private programmer og etterpå

bruke " Regseeker " til å kontrollere/fjerne alle rester som ligger igjen.

 

MyUninstaller:

http://www.nirsoft.net/utils/myuninst.html

 

Regseeker:

http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

( med denne må du krysse av alle HKEY_ ( i Find in registry ) og ta vekk krysset i backup, nederst på siden. )

 

lykke til

Lenke til kommentar

Hvis du har lyst til å slette alt på maskinen din, kan du jo laste ned Kill Disk og bruke det.

 

Her har du mulighet til å slette alt innholdet på disken. Alt blir borte , selv OS'et blir fjernet , og må installeres på nytt.

Ingen har mulighet til å hente frem data mere.

Selv IBAS må sannsynligvis gi opp.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Takker for gode svar!

 

Jeg er ikke ute etter å "blanke" PC'en helt. Operativsystem, officepakke og diverse andre programmer jeg bruker i jobben skal bli liggende til en evt. nestemann (om de ikke reinstallerer alt selv). Det jeg skal få slettet er alle spor av det jeg har brukt PC'en til privat (alt fra hvilke nettsider jeg har vært på, til hvilke programmer jeg har hatt installert).

 

Jeg får sette meg inn i MyUninstaller og Regseeker i helga :)

Lenke til kommentar

Hvis du har sensitive ting på dataen ville jeg ovehode ikke stolt på ''lette'' programmer som f.eks CCleaner.

 

Programmer som f.eks Get Data Back klarer faktisk å hente ut veldig mye data. Selv formattering klarer ikke å hindre dette programmet fra å hente ut data...

 

Sletteprogrammer er noe helt annet.

Lenke til kommentar
Hvis du har sensitive ting på dataen ville jeg ovehode ikke stolt på ''lette'' programmer som f.eks CCleaner.

 

Programmer som f.eks Get Data Back klarer faktisk å hente ut veldig mye data. Selv formattering klarer ikke å hindre dette programmet fra å hente ut data...

 

Sletteprogrammer er noe helt annet.

 

tror du virkelig, at en arbeidsgiver i en normal bedrift saumfare en pc som kommer tilbake, hvor de selv har gitt tillatelse om å bruke den privat.

da må de regne med med litt " damer, spill, musikk og blablabla "

 

som RVF sier, at han vil slette alt som heter privat, så er det godt nok med sletting uten og være redd for at de begynne å kødde med avanserte gjennopprettings programmer.

 

vanligvis reinstallere de hele OS'en for neste mann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...