Gå til innhold

[Løst]Reklamasjon / klage på utført arbeide. Fotograf (med eksempel-bilder)


Anbefalte innlegg

Glemte igrunn å skrive noe vesentlig..

 

for 6500kr skulle vi få heldags fotografering.

1000kr for en cd med alle bildene.

Totalt 7500kr, dette var et introduksjonstilbud når vi bestilte det i 07..

 

Inkludert i dette var da:

1cd med alle bildene,

1 dvd som mvi-fil med bilder,

2 forstørrelser

1 album.

 

Nå tar h*n 9500kr for heldags, og 2000kr for cd/dvd.

 

 

H*n mener vi skal betale faktura, men at vi kan få kompensasjon i form av forstørrelser..

 

Albumet var forøvrig laget på Japanfoto, noe jeg antar forstørrelser også vil bli laget hos..

 

 

Altså, redigert over originalbildene? Hørtes ikke særlig seriøst ut dette her...

Helt enig, ikke bare useriøst men udugelig! Selv useriøse klarer vel å ta en backup av originale bilder.... hadde jeg vært trådstarter hadde jeg ikke betalt noe.

 

Edit:

Jeg beklager at flere bilder kun er i sort hvitt. Grunnen til dette er at fargebildet ikke ble bra, og jeg leverer ikke ut bilder jeg selv ikke synes er bra.

Her sier fotografen selv, ihvertfall inndirekte at han ikke bruker RAW-format når han tar bilder noe som er en selvfølgelighet når man jobber som profesjonell. Kan du spørre hvilket format han tok bildene i?

Kort kommentar til siste først: Er Raw ensbetydende med at man er profesjonell? Det betyr jo kort og godt at man ikke kan hvitbalanse og eksponering.

 

 

 

Nå har jeg enda ikke finlest hele tråden men for meg ser det slik ut.

 

Fotograf har levert dere et album med bildene. Har sett bildene og disse er av så lav kvalitet, samt at samarbeid mellom fotograf og kunde er ikke-eksisterende.

Fotograf har bare disse 88 bildene - med andre ord ser jeg for meg et kontraktbrudd i form av at han ikke har levert samtlige bilder. Dette har han heller ikke mulighet til å rette på. Når det er sagt synes jeg alle bildene til nå er av så dårlig kvalitet motivmessig at de i stor grad ikke kan reddes. Akkurat hva som har skjedd her kan forbli uvisst, men jeg synes fotograf burde gi dere en beklagelse for det som nettopp har skjedd. Det utvalget jeg har sett bør ikke gi han muligheten til å vifte med diverse utdanningsbevis - fordi de betyr ingenting sett ift det han her viser. Da er det bedre å begynne med familiebilder for å fange øyeblikk o.l. Objektivvalg kan jo kritiseres så mye man vil - for meg har det ingenting å si da man med "et smart hode" kan danne mange gode motiver med et digitalkamera. Som nevnt lukter det også "P" av programvalg her også...

 

Mitt råd til trådstarter er å ikke betale noe som helst. Fotograf er klar over hva han går inn i når han tar på seg en slik jobb og da skal lønn stå ift resultat. Det gjør det ikke her. Man må også legge til vekt at hendelsen ikke kan gjenskapes. Enkleste måte vil vell være å kontakte fotograf med at man ikke er fornøyd og vil, slik avtale tilsier se hele utvalget. Original avtale kan variere i pris med 15%, men dersom han ikke oppfyller sin part bildemessig/kvalitetsmessig faller avtalen i fisk.

Endret av MyBigMouth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Fotograf har bare disse 88 bildene - med andre ord ser jeg for meg et kontraktbrudd i form av at han ikke har levert samtlige bilder."

 

Tviiiler på at de har kontrakt når de ikke engang har avtalt ant. som skal være S/H, farge på album osv..

Forresten fåtallet fotografer som leverer fra seg samtlige bilder.

 

Ellers, ingenting galt i å bruke P i kirker og reportasje stil bilder. Gjør det selv, og kjenner masse profesjonelle fotografer som gjør det (though, leverer såklart mye høyrere kvalitet enn dette)

Lenke til kommentar
"Fotograf har bare disse 88 bildene - med andre ord ser jeg for meg et kontraktbrudd i form av at han ikke har levert samtlige bilder."

 

Tviiiler på at de har kontrakt når de ikke engang har avtalt ant. som skal være S/H, farge på album osv..

Forresten fåtallet fotografer som leverer fra seg samtlige bilder.

 

Ellers, ingenting galt i å bruke P i kirker og reportasje stil bilder. Gjør det selv, og kjenner masse profesjonelle fotografer som gjør det (though, leverer såklart mye høyrere kvalitet enn dette)

Min regel er at M brukes inne med blitz, P brukes ute. Så kan man selvfølgelig variere etter ønske.

 

Jeg så følgende tekst i begynnelsen:

Inkludert i dette var da:

1cd med alle bildene,

1 dvd som mvi-fil med bilder,

2 forstørrelser

1 album.

 

Tolker 1 cd med alle bilder som alle bilder jeg. Jeg er av de som ikke leverer fra meg alt jeg har, men slik tolker jeg fotograf her.

 

Det største problemet her ligger uansett på det motivmessige/fange øyeblikket og ikke minst etterbehandlingen. Forretningen burde hatt et filter der man undersøkte hverandres arbeid.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det dårligere jeg har sett!

Har selv tatt bilder i bryllup med et Ixus kamera som ble bedre enn det der...

 

Her ville jeg absolutt ikke betalt fullpris.

Mtp. S/H og album så er jeg ikke helt enig, for hvis man har spesielle ønsker mener jeg at det skal sies ifra om på forhånd.

Blanding av farger og S/H er ikke uvanlig, men mange av de viste bildene er ikke verdt en krone imho.

Lenke til kommentar

Da har vi hatt møte med fotograf.

 

Fotograf har IKKE bilder i RAW-format eller bilder i uredigert tilstand...

 

 

Fotograf tok til seg kritikken om å kalle bildene "orginale", men påpekte at fotograf hadde copyrighten på de uansett..

 

 

Vi ble enige om at h*n skal redigere en del av bildene i den grad det er mulig, enten ved croping, eller ved å gradere vekk en del sortfarge..

 

H*n syntes også at mange av bildene ble bedre når vi forklarte hvordan vi trodde de skulle være...

 

Vi får et nytt album, og en ny dvd med redigerte bilder, albumet skal vi selv plukke ut bilder til, og kunne komme med bilder vi eller andre hadde tatt...

 

Vi får se hvordan det går nå, for markedet er ikke så stort i fjorden her, til at h*n kan overleve i denne bransjen uten god reklame...

Lenke til kommentar
Vi får se hvordan det går nå, for markedet er ikke så stort i fjorden her, til at h*n kan overleve i denne bransjen uten god reklame...

Overleve og overleve. Man overlever da fint et bytte av jobb.

 

Når du snakker om god reklame: Hvor mange brudepar ønsker du skal oppleve det samme som deg før du synes nok er nok?

Lenke til kommentar
Når du snakker om god reklame: Hvor mange brudepar ønsker du skal oppleve det samme som deg før du synes nok er nok?

Absolutt ingen!

 

Jeg kjenner flere som har brukt samme fotograf, og har snakka med de, noen er kjempefornøyd, andre er fornøyd, så har du oss som ikke er fornøyd..

 

Da lurer jeg på om folk godtar at bildene bare er "greie", at de ikke vet bedre, eller om det er vi som er sære og vrange...

 

 

Fotograf hadde hørt med en annen frilansfotograf for vurdering av bildene, og av de 400 bildene vi fikk med, ville han kun fjernet 10 stk...

Lenke til kommentar
Da lurer jeg på om folk godtar at bildene bare er "greie"..

Tror nok kvalitets-standarden til "folk flest", ikke bare foto, er relativ lav. Bare se hvor mye nye "shitloads med megapiksler" produsentene putter inn i kompaktkameraene, og hvor lite som skal til for å få revva bilder med dem - noe tilsynelatende de fleste er mer enn villig til å leve med.

Lenke til kommentar

Om man er slem gutt (:roll:) og googler fotografen, så er tredje treff på Google en anbefaling av den aktuelle fotografen - her på Akam-forumet... "bra og billig"... :roll:

 

Men det er som jeg pleier å si - de fleste ville ikke sett forskjellen på et godt og et dårlig bilde om det gode beit dem i rompa.

Lenke til kommentar
Om man er slem gutt (:roll:) og googler fotografen, så er tredje treff på Google en anbefaling av den aktuelle fotografen - her på Akam-forumet... "bra og billig"...

 

Delvis enig med teorien din, men den andre linken der fører til en mye bedre fotograf, som i ettertid har profilert seg mye bedre..

 

Jeg googla fotografens navn og firma, men ikke som et ord.. Hvis du prøver da, så ser du at det ikke kommer opp...

Lenke til kommentar
Send linken på PM så poster jeg den.

 

Profesjonell frilansfotograf er virkelig å ta hardt i, jeg skjønner ikke at dem tør bruke sånne titler for dem ødelegger for de som virkelig er proffe.

 

Var ikke akkurat mange av de da.

 

 

Profesjonell betyr vel bare at man lever av det ? eller tar jeg helt feil?

Lenke til kommentar

Det betyr det. Men det inngir også autoritet. Dersom jeg forteller deg at jeg er professjonell fotograf, og du ikke er det, vil du ta mine utsagn om foto som god fisk, uansett hva jeg sier. Jeg er professjonell, og vet derfor hva jeg snakker om, right?

 

Det er det som blir problemet her. Dersom man ikke holder et så høyt nivå at man kan leve opp til den oppfatningen ville jeg vært konservativ med å kalle meg "professjonell". Jeg sier selv at jeg er frilansjournalist- og fotograf, og at jeg lever av det. Men jeg har fortsatt så mye småfeil i arbeidet jeg gjør at jeg tør å kalle meg professjonell, i tilfelle noen skulle finne et dritbilde jeg har tatt.

 

Når du har jobbet som pressefotograf i ti år, da er du gjerne proff. Når du er fersk ut av høgskolen i Oslo er du ikke professjonell pressefotograf, da er du utdannet pressefotograf.

 

:)

Lenke til kommentar

Ifølge fotograf ble det skyggelagt mye rundt bildene pga slagskygge... Når jeg ser på bildene min bror har tatt med D40, uten å vite hva han gjør, er bildene mer "naturlige", enn om man bruker ekstern kamerablits..

 

Kunne man skrudd ned / dempet blitsen uten at dette foringet kvaliteten på bilde? Kjerka var jo hvit innvendig, og det var sol den dagen...

Lenke til kommentar

Som mange har kommentert, så er det når blitsen kommer frem at det rakner for denne fotografen. Det mest sjokkerende med disse bildene er at en person som kaller seg proff har benyttet direkte blits. Det er så amatørmessig at det ikke er til å tro. Enhver som bryr seg litt om bildenes fotografiske kvalitet vil gjøre det som er mulig for å ungå direkte blitslys - og det er mye som er mulig, selv i en presset situasjon.

 

Som Simon sier, så bruker ikke en gang pressefotografene direkte lys annet enn til innfylling (det eneste direkte lys bør brukes til). En bryllupsfotograf må ha stålkontroll på blits - som minimum en håndholdt blits med off shoe cord (eller CLS - det er tross alt en Nikon som er brukt...) og en liten softboks. (følg med på neste pressekonferanse, så vil dere se pressefotografer som bruker dette) Selv noe så primitivt som en diffuser/OmniBounce ville hjulpet.

Lenke til kommentar

Har ikke lest gjennom hele tråden enda, men likevel;

For å ta det positive - dere har i det minste fått dokumentert bryllupet deres, og tydligvis litt utover bare 'ved alteret' og 'på kirketrappa'

 

Men så; selve bildene er av en slik kvalitet at absolott hvem som helst med hvilket som helst kamera vil kunne tatt de. De er av type point-and-shoot knipsing en ser fra personer uten snev av interesse og evne innen foto. Det vil med andre ord si den absolutte majoriteten av det norske folk med digitale fotoapparat.

 

Så er det dette med etterbehandlingen. Skyggelegginen og s/h-konverteringen er noe av det grelleste jeg har sett - og dersom fotografen påstår at hun har skrevet over orginalene og kun sitter igjen med de samme bildene som dere så har hun begått en av de største syndene en fotograf(en som tar et bilde - ikke yrkestittelen) kan gjøre.

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...