Gå til innhold

Vær så snill, hjelp en gammel, stakkars mann i Linux


Anbefalte innlegg

Vel, det har seg slikt at jeg i de herrens år innstallerte Linux Mandrake 9.0, eller så var det 9.1.

For å si det sånn, så har jeg lastet ned IRSSI, og det kom i en *.src.rpm "pakke". Og jeg skjønner faen (sorry) ikke skiten.

 

Så det jeg trenger hjelp med er å extracte det (tror jeg) og runne det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ærlig talt... Må vel gå ann å la være å svare på ting dere ikke har peilling på?

 

Som sagt over her, last ned siste irssi RPM og installer, eller last ned siste .src.tar.gz/.src.rpm og unzip/kompiler. Kompilering er vanskeligere, men hvis du vil lære deg linux er det like greit å bli vant til det først som sist. Kommer ikke langt som linux-bruker uten å kunne det.

Lenke til kommentar
Hehe, alltid høy underholdningsverdi her :) src.rpm er et cd-image-format?  irssi er en ftp-klient?

http://www.xs4all.nl/~hanb/software/rpms/irssi.html

 

Fullstendig klar over hva begge to er.. Men siden han ikke har brukt linux noe særlig før så tenkte jeg at jeg ville opplyse om en bra ftp klient hvis han skulle ha det..

 

Ja ok. Da vil jeg gjerne anbefale Mozilla i samme slengen.

Lenke til kommentar
Ja, ærlig talt... Må vel gå ann å la være å svare på ting dere ikke har peilling på?

 

Som sagt over her, last ned siste irssi RPM og installer, eller last ned siste .src.tar.gz/.src.rpm og unzip/kompiler.  Kompilering er vanskeligere, men hvis du vil lære deg linux er det like greit å bli vant til det først som sist. Kommer ikke langt som linux-bruker uten å kunne det.

 

Hvorfor bli så irritert over slike ting, det er vell det samme det. et forum er til å kommunisere med, jeg skrev også at det var bare noe jeg trodde det var. Så det er ikke sikkert!! Å feile det er menneskelig!! Det er vell heller bedre at folk er villig til å ta en sjanse, feile, for så at du og andre kanskje blir klokere!! det er ihvertfall ingen vits å hakke ned på andre for det!! Så spar deg for spydige kommentarer takk.

 

samtidig tar jeg forbehold om skrivefeil! så slipper det å bli et tema det også!!

Lenke til kommentar
Ja, ærlig talt... Må vel gå ann å la være å svare på ting dere ikke har peilling på?

 

Som sagt over her, last ned siste irssi RPM og installer, eller last ned siste .src.tar.gz/.src.rpm og unzip/kompiler.  Kompilering er vanskeligere, men hvis du vil lære deg linux er det like greit å bli vant til det først som sist. Kommer ikke langt som linux-bruker uten å kunne det.

 

Hvorfor bli så irritert over slike ting, det er vell det samme det. et forum er til å kommunisere med, jeg skrev også at det var bare noe jeg trodde det var. Så det er ikke sikkert!! Å feile det er menneskelig!! Det er vell heller bedre at folk er villig til å ta en sjanse, feile, for så at du og andre kanskje blir klokere!! det er ihvertfall ingen vits å hakke ned på andre for det!! Så spar deg for spydige kommentarer takk.

 

samtidig tar jeg forbehold om skrivefeil! så slipper det å bli et tema det også!!

 

Hæ? Så du går inn på et forum angående et emne du ikke kan en dritt om, kommer med feilaktige påstander, og sier at det er informativt?

Lenke til kommentar

Hvorfor bli så irritert over slike ting, det er vell det samme det. et forum er til å kommunisere med, jeg skrev også at det var bare noe jeg trodde det var. Så det er ikke sikkert!! Å feile det er menneskelig!! Det er vell heller bedre at folk er villig til å ta en sjanse, feile, for så at du og andre kanskje blir klokere!! det er ihvertfall ingen vits å hakke ned på andre for det!! Så spar deg for spydige kommentarer takk.

 

Hvorfor kan du ikke bare la hver å komme med de ubrukelige forslagene dine?

Lenke til kommentar

 

Hvorfor bli så irritert over slike ting, det er vell det samme det. et forum er til å kommunisere med, jeg skrev også at det var bare noe jeg trodde det var. Så det er ikke sikkert!! Å feile det er menneskelig!! Det er vell heller bedre at folk er villig til å ta en sjanse, feile, for så at du og andre kanskje blir klokere!! det er ihvertfall ingen vits å hakke ned på andre for det!! Så spar deg for spydige kommentarer takk.

 

Ærlig talt, når du skal hjelpe noen, så er det en stor fordel om du veit hva du snakker om. Her var du helt tydelig på feil jorde, og burde holdt pillefingrene unna "OK" knappen. Google kunne forøvrig på tjue sekunder fortalt deg hva en src.rpm er for noe. Sorry Mac, men du får ingen sympatipoeng for den der.

Lenke til kommentar

heheh.. Hvorfor ikke hjelpe mannen istedet for aa krangle..

 

Jeg har egentlig ikke peiling paa IRSSI.

 

Men for aa installere en RPM pakke som du har hentet ned saa bruker du iallefall denne kommandoen..

 

rpm -Uvh pakkenavn.rpm

 

Eller du kan skrive dette (Visst du er tilkoblet nettet)

 

rpm -Uvh ftp://ftp.rpmfind.net/linux/Mandrake-deve...6-1mdk.i586.rpm

 

Da henter den ned pakken og installerer den direkte, visst vil ta vare paa pakken for aa kanskje bruke den senere skriver du dette

 

wget ftp://ftp.rpmfind.net/linux/Mandrake-deve...6-1mdk.i586.rpm

 

Saa installerer du pakken ved aa skrive :

rpm -Uvh irssi-0.8.6-1mdk.i586.rpm

 

 

PS. Pakker som har src i navnet er pakker med source koden, det er kjekt noen ganger visst du har lyst aa gjoere forandringer osv i koden selv, men det er ikke mye vits aa installere med source koden visst du ikke har tenkt til a gjoere dette.

 

 

Haaper jeg har svart paa spoersmaalet ditt.

Lenke til kommentar
Gjort, så hva gjør jeg nå ? Liksom, jeg skal runne det.

 

Når du skal kjøre irssi, skriver du ganske enkelt "irssi" i en terminal. Irssi er terminalbasert, ikke noe fancy gui, men til gjengjeld utrolig fleksibelt og brukervennlig når du har lært det grunnleggende. Skriv /help for å komme i gang :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...