Gå til innhold

Sette sammen flere bilder, få vekk "skøyt"


Anbefalte innlegg

Skulle lage et slags panoramabilde av utsikten her, men så er det jo en del lysforskjeller på bildene; når man setter bildene på siden av hverandre er det lyst noen steder, mørkt noen steder. Ser særdeles uproft ut. Det er også litt mørkt, så skulle vært bittelittegranne lysere. Akkurat den siste der får jeg vel til sjøl, egentlig.. Har Photoshop, men er dårlig til å bruke det, så er det kanskje noe her som kunne vært gira på å redigere bildet for meg? Evt for en 2-hundrings eller no? :) Trenger ikke gjøre så innmari mye med det, viktigst å få vekk de vertikale strekene i lysforskjellen..

 

Bildet ser sånn ut, men er egentlig en del større. Må vel mailes eller sendes over MSN til den som skulle føle for å redigere..

Igjen, IKKE dette bildet som skal redigeres, men et som er større.

panorama.jpg

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du prøvd File --> Automate --> Photomerge? Det er ein funksjon i PS for å setje saman panoramabilete automatisk, prøv den fyrst. Elles so må du til med nivåer eller kurver på bileta.

Takk for tipset, skal prøve det. :)

 

Får jeg lov til å føye til noe så uinteressant som at jeg likte utsiktien din :)

Hehe takk takk. Skal bli hyttetomter, så bra å få høre at utsikta er fin.. ;)

Lenke til kommentar

Photomerge er ikke godt nok for å få dette pent. I tillegg til at man må ha lik eksponering, så er uansett utsatt for vignettering fra objektivet (mørkere i kantene enn i sentrum).

 

Enblend er et program jeg har brukt som er veldig bra til å korrigere for vignettering. Sammen med hugin for å automatisk lime bildene sammen med ikke-lineære transformasjoner (det gjør ikke photomerge, om det trengs er bl.a. avhengig av objektiv, brennvidde etc.).

 

Hugin har jeg prøvd på Linux, men det skal finnes i Windows-versjon også.

Lenke til kommentar
Photomerge er ikke godt nok for å få dette pent. I tillegg til at man må ha lik eksponering, så er uansett utsatt for vignettering fra objektivet (mørkere i kantene enn i sentrum).

 

Enblend er et program jeg har brukt som er veldig bra til å korrigere for vignettering. Sammen med hugin for å automatisk lime bildene sammen med ikke-lineære transformasjoner (det gjør ikke photomerge, om det trengs er bl.a. avhengig av objektiv, brennvidde etc.).

 

Hugin har jeg prøvd på Linux, men det skal finnes i Windows-versjon også.

 

 

Jeg hjalp, her er resultatet. Syns ikke det ble galt i hele tatt. Eier ble meget fornøyd, noe jeg tror flere hadde blitt. Ja, hver sin smak;)

post-74175-1224234097_thumb.jpg

Endret av paalwa
Lenke til kommentar
Aldri vært missfornøyd med resultatet her fra photomerge i CS3 hvertfall. Hva nøyaktig er det photoshop ikke gjør bra nok? "ikke-lineære transformasjoner" sier meg lite og ingenting.. :wee:

Sist jeg prøvde photomerge ble bildene bare limt oppå en bakgrunn oppå hverandre/ved siden av hverandre. Har du en vertikal stolpe med til høyre i ett bilde, vil objektivet ditt typisk ikke klare tegne denne helt vertikalt i bildefila di, stolpen blir litt buet. Samme stolpe i neste bilde, da til venstre i det bildet, vil også bue av samme årsak, men typisk buet motsatt retning. For å lime sammen perfekt, må man korrigere for dette, og det kan man ikke gjøre i Photomerge.

Lenke til kommentar
Det beste programmet jeg kjenner til for å sette sammen bilder er PTGui:

http://www.ptgui.com/

 

PTgui er en kommersiell gui mot Panorama Tools (PT). Algoritmene i PT er det som står for bildekvaliteten, og Hugin er en annen gui mot PT, men i åpen kildekode. Bildene skal således bli temmelig like i både Hugin og PTgui, og hver enkelt får vurdere om man ønsker å bruke penger på bare gui-biten hvis man mener PTgui er bedre enn Hugin (det kan godt være, men jeg får ikke prøvd PTgui fordi det ikke støtter Linux)

 

Pussig, har aldri hatt problemer med noe slikt. Photoshop korrigerer da virkelig for dette. Ellers hadde det jo vært umulig å få et bra resultat når man spleiser sammen bilder tatt med en vidvinkel f.eks. Noe jeg ar gjort endel ganger.

Ok, da har Photoshop fått flere muligheter siden jeg sist kikket på det.

Lenke til kommentar
Aldri vært missfornøyd med resultatet her fra photomerge i CS3 hvertfall. Hva nøyaktig er det photoshop ikke gjør bra nok? "ikke-lineære transformasjoner" sier meg lite og ingenting.. :wee:

Sist jeg prøvde photomerge ble bildene bare limt oppå en bakgrunn oppå hverandre/ved siden av hverandre. Har du en vertikal stolpe med til høyre i ett bilde, vil objektivet ditt typisk ikke klare tegne denne helt vertikalt i bildefila di, stolpen blir litt buet. Samme stolpe i neste bilde, da til venstre i det bildet, vil også bue av samme årsak, men typisk buet motsatt retning. For å lime sammen perfekt, må man korrigere for dette, og det kan man ikke gjøre i Photomerge.

 

Det photoshop gjør i dag er mer avansert enn som så. Nå kan den bruke så lite som f.eks 5% av ett bilde i mens den bruker 90% av det ved siden av osv. Som du ser på bildet jeg satte sammen opp mot det orginale som trådstarter hadde så justerte og klipte PS akkurat som det ville. Tror det er en stumd siden du har brukt dette ja.

Endret av paalwa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...