Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreim på bilen min?


Roug

Anbefalte innlegg

Hey, har ikke peiling på biler, den jeg har får meg fra a til b

 

 

Har en Ford Fiesta 98 modell 1.25

 

kjørt ganske nøyaktig 100000

 

 

snakka med en pensjonist på min gammle jobb, jobba med motorer og vaktester osv osv, han sa han trudde det var kjede i min, men ikke helt sikker, derfor spør jeg her, om noen vet?

 

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke at at skiftintervall på denne skal være så langt. Andre Ford fra samme år, for eks Courier, har 60.000 km.

 

Akkurat på denne Zetec 1.25-motoren er det skikkelig pes å skifte registerremmen. Du trenger noe spesialutstyr, og det tar ca 1 dag. Regn med ca 8000 for jobben (sjekk med lokalt verksted for sikkerhets skyld).

Endret av zanta
Lenke til kommentar

Reima skal byttes hver 150.000 eller 10 år, i følge merkeverksted. Det er mye fikling og veldig trangt, men absolutt oppnåelig å bytte selv. Vær oppmerksom på at REGISTERTANNHJULET PÅ VEIVAKSELEN IKKE ER FESTET TIL AKSELEN PÅ NOEN MÅTE, så sørg for å sette motoren i normalstilling - det er et spor bakerst på hver kamaksel (ja; denne pinglete lille motoren har faktisk to kamaksler!)hvor man kan sette inn en metallplate for å låse det fast når de står i riktig stilling. Registertannhjulet blir klemt på plass av reimskiva til generator/servo/vannpumpe/airconditionreima, så sørg for å IKKE dreie motoren etter at du har løsnet bolten i reimskiva, og vær nøye med tiltrekningsmoment her. Man bør regne en hel dags arbeid. Jeg tror verkstedprisen er rundt 5000,- på merkeverksted.

Lenke til kommentar

Ford trenger generelt en masse spesialverktøy for å fikses. Nå vet jeg ikke noe om akkurat den motoren, men en venn av meg skiftet reg.reim på sin Mondeo 99 mod og der var det plater og pinner som skulle stkkes i alle hull for at alt skulle stå i riktig posisjon.

 

Kverneland tar 1 200 kr per time (mulig de har steget til 1 300), hvor lang tid det tar vet jeg ikke. De har helt sikkert et fast timeantall de beregner å bruke, og du betaler for så mange timer uansett hvor lang tid mekanikeren faktisk bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...