Gå til innhold

Volumkontroll


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hvordan jeg kan lage en ekstern volumkontroll? Har et sett hodetelefoner med en sånn på ledningen, og den er ikke stor, så tenker meg at det bare er en variabel motstand eller noe sånt.

 

Volumkontrollen skal festes på en ledning som går fra min søsters CD spiller til forsterkeren hennes, for forsterkeren er så gammel at den ikke har noen fjernkontroll, som er litt irriterende om natten når man ligger i sengen og hører på musikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror du må opp i kOhm størrelser... kjøpte en kabel fra Clas Ohlssons med ferdig montert volumkontroll. (female-minijack til male-minijack). Denne er på 0,5kOhm og jeg får ikke skrudd volumet helt ned. Bruker den mellom CD-spiller og forsterker)

 

Edit: Får justert Volumet så og si helt ned når forsterkeren ikke er skrudd så voldsomt høyt. :)

Lenke til kommentar

Finnes det ikke noe dobbelt potmeter greie, slik at jeg kan få høyre og venstre kanal på sammen pot?

 

Ellers, tusen takk for den linken, hjalp meg veldig. Når jeg nå ser i boksen med diverse skrap :smile: ligger det et slikt avlangt potmeter, muligens kan jeg bruke det.

Lenke til kommentar

sedsberg: Hvis du ikke får skrudd helt ned så er det fordi den er koblet feil, eller muligens bruker for høy motstandsverdi.

Det er kanskje ikke så lett å se på den linken, men forsterkeren kobles mellom terminal A og terminal B. Hodetelefon kobles mellom mellom Wiper og en av terminalene. Når du da skrur helt ned, så vil det jo være umulig å få noen spenning til hodetelefon.

Hvis du derimot bare kobler den som en variabel motstand i serie, så får du ikke skrudd helt ned, nei.

Lenke til kommentar

Kommer vel litt an på om det er et inngangs eller utgangs-signal man skal regulere? Har man lav verdi på potmeteret på et inngangs-signal så vil vel dette belaste utgangen på CD-spilleren? (Noe som ikke er så bra).

 

(inngangssignal = lavnivå signal.)

 

Skjønner sikkert hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Sjekket min egen CD spiller, den oppgir utgangsimpedans på phones til 8 - 1000 ohm. Altså går det fint å belaste ned til 8 ohm. Så der er ingenting å bekymre seg over. Motstanden i potmeteret ligger i parallell med hovedtelefonen ved fullt nivå.

Skjønner ikke helt hva du mener med inngangs og utgangs signal. Det er jo samme signalet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...