Gå til innhold

Hva er det med Linux folk?


Anbefalte innlegg

Nå skal det sies at jeg foretrekker kdevelop eller qdevelop (prøv gjerne de som ide) for QT-prosjekter, selv om jeg savner kommandoredigeringen i vim. Det er bare så my raskere å trykke f.eks 5dd for å slette 5 linjer, istedenfor å markere det først osv.

 

Det finnes veldig mye gode tekstredigeringsverktøy for *nix, men de har en relativt høy terskel for å utnyttes fullt ut.

 

Akkurat dette er en av mine største innvendinger mot *nix og konsollbasert tekstredigering... Jeg skal når som helst innrømme at det lar seg gjøre å jobbe minst like effektivt i *nix som i windows, og kanskje enda mer effektivt (jfr. eksemplet du nevner her). Akkurat det er jo en argumentasjon som linux-folk flittig benytter. Men det dere ofte glemmer å ta med i betraktningen, er de hundrevis, kanskje tusenvis av timene dere brukte på å lese dere frem til alle disse snarveiene, og å øve dem såpass godt inn at de sitter i fingrene.

Tastatur-shortcuts er overhodet ikke effektive hvis man må slå opp i manualen hver gang man skal bruke dem, så det kreves en betydelig innsats for å få det til å gå rutine i alle sammen. Jeg tror du må skrive latterlig mange linjer kode i løpet av livet ditt hvis det totale regnestykket skal gå i din favør...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har vanket i dette forumet en stund, og for å være ærlig er det svært sjelden jeg ser uhøflige svar eller folk som bare sier "bruk google" her inne.

 

Når det er sagt, så avhenger også det å få et godt svar av :

1) Å klare å stille et godt spørsmål.

2) Å stille spørsmålet på en hyggelig måte.

3) Vise at man er innstilt på å gjøre en liten innsats selv for å komme frem til en løsning.

 

Oppfyller man minst ett av disse, pleier ihvertfall jeg å syns det er ålreit å svare. Hvis ikke gidder jeg som regel ikke.

 

Jeg sier ikke at du ikke har stilt gode spørsmål eller at du har vært frekk, men det du beskriver slår meg ikke som "normalen" her inne.

 

Man bør også merke seg at om man skal installere linux på noe hvor ikke alt fungerer "ut av boksen", må man belage seg på å legge ned litt innsats selv (og ja, da mener jeg å søke opp informasjon, det meste er besvart hundrevis av ganger før, mange er lei av å si de samme tingene gang på gang).

Lenke til kommentar

Med fare for å bli irettesatt, syns jeg nå at den tråden var helt greit plassert mtp det var en tilbakemelding til "linux-folket" og deres holdninger slik trådstarter opplever dem, og ikke tilbakemelding om forumet generelt. Ved å flytte tråden minsker sjanser for at "linux-folket" leser tråden, men det er kanskje feil å bemerke slikt i tråden?

 

EDIT: Og jeg glemte selvfølgelig at det ligger en link i linux-forumet til denne tråden. Do'h.

 

slutt å syt. skal du bruke GNU/Linux må du nesten lære deg GNU/Linux. spør heller etter bedre guider, eventuelt ta initiativ og les på ting selv. bruk man.

Vel det er denne holdningen som dominus kommenterer på.

 

Jeg er helt enig at en som bytter til linux må ta mer ansvar for egen læring enn hva andre jeg har bemerket meg på forumet gjør, men å kalle det syting er nedverdigende og respektløst. dominus forsøker å belyse noe han oppfatter som et reelt problem. Om du er uenig i at det er det, så skriv heller det enn å forsøke å stemple brukere som bemerker slikt som sytere.

En ny bruker har ikke erfaring med linux, og vet dermed ikke hvor han skal lese, eller hvor hun skal finne bedre guider. Og det er mer naturlig å spørre om løsningen på ett spesifikt problem som eksisterer nå, enn å spørre løst etter guider som kanskje inneholder løsningen på problemet.

Oppgaven til den erfarne linux brukeren burde da være å 1. presentere en mulig løsning og 2. henvise til hvor bruker kunne funnet løsning og evt også lære mer.

 

En grunnregel for å besvare spørsmål om løsning på tekniske problemer, burde være et korolar av den gyldne regel og kardemumme-loven:

"Vær grei og snill. Og besvar spørsmål slik du selv ønsker å bli besvart hvis du lurer på noe"

 

For dere som faktisk stiller spørsmål:

"Vær grei og snill. Og still spørsmål slik du selv ønsker å bli spurt om noe du har svaret på"

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
EDIT: Og jeg glemte selvfølgelig at det ligger en link i linux-forumet til denne tråden. Do'h.

:D

 

Forøvrig kjenner jeg meg absolutt ikke igjen i det trådstarter beskriver. Generelt sett synes jeg folk på GNU/Linux delen av forumet (kanskje med et par unntak) er hyggelige og hjelpsomme. Aldri vært borti et GNU/Linux forum hvor folk er så hjelpsomme som her.

 

Er enig i at det ikke er særlig snilt å bare be bruker om å google noe samtidig som jeg skjønner godt den reaksjonen når en copy/paste av spørsmålet til bruker inn i google gir et fornuftig svar som første treff.

 

Personlig bruker jeg forumet som absolutt "last resort". Poster aldri noe spørsmål i denne kategorien uten at jeg har google og lest manpages i minimum et par timer først.

Lenke til kommentar
Nå skal det sies at jeg foretrekker kdevelop eller qdevelop (prøv gjerne de som ide) for QT-prosjekter, selv om jeg savner kommandoredigeringen i vim. Det er bare så my raskere å trykke f.eks 5dd for å slette 5 linjer, istedenfor å markere det først osv.

 

Det finnes veldig mye gode tekstredigeringsverktøy for *nix, men de har en relativt høy terskel for å utnyttes fullt ut.

 

Akkurat dette er en av mine største innvendinger mot *nix og konsollbasert tekstredigering... Jeg skal når som helst innrømme at det lar seg gjøre å jobbe minst like effektivt i *nix som i windows, og kanskje enda mer effektivt (jfr. eksemplet du nevner her). Akkurat det er jo en argumentasjon som linux-folk flittig benytter. Men det dere ofte glemmer å ta med i betraktningen, er de hundrevis, kanskje tusenvis av timene dere brukte på å lese dere frem til alle disse snarveiene, og å øve dem såpass godt inn at de sitter i fingrene.

Tastatur-shortcuts er overhodet ikke effektive hvis man må slå opp i manualen hver gang man skal bruke dem, så det kreves en betydelig innsats for å få det til å gå rutine i alle sammen. Jeg tror du må skrive latterlig mange linjer kode i løpet av livet ditt hvis det totale regnestykket skal gå i din favør...

 

Hvis du går inn for det kan du lære deg effektiv redigering i vim i løpet av en kveld eller to (your mileage may vary etc). Når du har lært deg hva som er mulig trenger du bare et lite jukseark ved siden av deg inntil ting sitter 100% i fingrene, deretter gjelder det bare å bruke det i praksis. En veldig god guide for å lære deg å utnytte vim finner du her.

 

Tiden brukt for å lære å bruke vim føler jeg at jeg ihvertfall har fått tilbake mangedobbelt. Tenk deg nå at du bruker 1 sekund hver gang du flytter handa fra tastaturet til musa - det blir fort både minutter og timer av bare dette. Det samme gjelder bruken av hjkl istedenfor piltastene; jo mindre du flytter hendene vekk fra tastaturet jo mer tid har du for å faktisk redigere ting.

 

Nå er det selvfølgeligvis veldig vanskelig å bryte vaner og det er nok det som er det største problemet med å lære seg kommandobaserte redigeringsverktøy. Når du først har lært det ordentlig tør jeg påstå at også du vil begynne å savne det når du bruker windows-lignende editorer. Du må imidlertid ha lyst å lære deg dette, hvis ikke møter man nok veggen ganske fort.

 

PS. Den guiden som er linket til er uten tvil den beste for å lære semi-avansert bruk av ViM. Den dekker ikke det helt basiske som hvordan bytte mellom kommandomodus og skrivemodus; skrive og åpne filer osv, men det kan lett googles. ("learning vim" elns)

 

 

Disclaimer: Dette er ikke ment som et ViM > EMACS innlegg. Jeg bruker ViM fordi det er effektivt for meg og er standard på omtrent allt av *nix bokser. Du kan være like produktiv i EMACS.

Lenke til kommentar

Som regel holder jeg meg unna tråder om jeg ikke har noe fornuftig og komme med. Men, noen ganger glipper ting ut av meg. En bruker som viser tegn til og være en lat person som føler det er enklere og bare spørre istede for og bruke litt energi og faktisk PRØVE og finne løsningen selv, og kaste bort tiden til andre personer har jeg lite til overs for. Du kan finne svar på de fleste spørsmål du har, enten her på forumet eller ved og bruke google. Har man bestemt seg for og fyre opp en GNU/Linux distro så må man være forberedt på og kanskje måtte fikse noen problemer. Det er ikke alltid ting funker perfekt "ut-av-boksen". Er man ikke interesert i og bruke tid på og finne løsninger på problemer og jobbe litt selv og lære noe nytt, så hold deg heller til MAC eller Win, det er kanskje det beste. Jeg mener ikke og være slem. Men er man ikke interesert i og bruke tid på og få ting i orden så funker kanskje Win og MAC bedre (selv om det ikke er bedre).

 

Klarer du ikke finne løsning på problemet, for all del, spør. Det er jo derfor vi er her. For og hjelpe hverandre. Vi har alle vært nye og ikke hatt noe kunnskap om temaet. Men du får kanskje raskere og bedre hjelp om du stiller skikkelige spørsmål og viser du har prøvd og løse dette selv.

 

Selv har jeg tilbrakt timer før jeg har funnet løsning på problemet. Men det positive er at jeg nå, etter en liten stund som Linux bruker, har mye bedre tolmodighet. Kanskje ikke i alle situasjoner, men hvertfall når det gjelder Linux.

 

Det er riktig, som olefiver sier, at det finnes utdaterte guider der ute. Men bruker man litt sunn fornuft er mye som er postet dato stemplet. Finner man ting som er flere år gammelt så kan det være greit og unngå.

 

Håper ikke jeg høres grinete ut. For det er ikke meningen... Men prøv selv. Ting er ofte enklere og løse enn man tror. og ikke bli skremt av kommandoer og tekstbaserte løsninger.

Lenke til kommentar
Jeg har vanket i dette forumet en stund, og for å være ærlig er det svært sjelden jeg ser uhøflige svar eller folk som bare sier "bruk google" her inne.

 

Når det er sagt, så avhenger også det å få et godt svar av :

1) Å klare å stille et godt spørsmål.

2) Å stille spørsmålet på en hyggelig måte.

3) Vise at man er innstilt på å gjøre en liten innsats selv for å komme frem til en løsning.

 

Oppfyller man minst ett av disse, pleier ihvertfall jeg å syns det er ålreit å svare. Hvis ikke gidder jeg som regel ikke.

Jeg misunner deg din tålmodighet. Jeg lar meg lett provosere når noen spør uten å utvise alminnelig folkskikk. Jeg misliker sterkt når vi som prøver å hjelpe blir brukt som verbale huggstabber for mer eller mindre berettiget frustrasjon.

 

Forøvrig lurer jeg på hvor trådstarter har fått inntrykket sitt fra, jeg kjenner ikke igjen beskrivelsen av linuxfolk. Forøvrig finnes det GUI for å montere en ISO fil uten å brenne CD/DVD'en:

http://cdemu.sourceforge.net/

eller for den saks skyld samme programmet som i windows:

http://www.daemon-tools.cc/dtcc/f23/daemontools-linux-268/

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...