Gå til innhold

Vil inn på aksjemarkedet hva må til?


vargaz

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det vi ser nå er etter det jeg forstår av å ha hørt på nyheter og lest på nett et midlertidig rally, mens det vil i det store gå nedover i flere måneder fremover. Det står vel fortsatt dårlig til med økonomien så du kan jo tjene på å kjøpe derivat bear på toppen av rallyet.

 

EDIT: Men joda, det er ikke så kjipt å være med i dag ;D

post-121116-1223985431.jpg

Endret av Fredrik-
Lenke til kommentar
Motivasjonen med å tjene penger er alltid til stede... er ikke det som er problemet. Problemet er hvor og hvordan jeg skal opprette kontoen jeg skal bruke og eventuelt hvilket ekstra arbeid som medfølger... ser forresten at børsen virkelig er på vei ned igjen nå..

 

Det største problemet når du handler i aksjemarkedet er å holde kontroll på det psykiske og være rasjonell. Hvis du har en annen motivasjon enn å tjene penger for deg selv, men for andre istedet er det lettere å lykkes med å være rasjonell. Jeg tror aldri Warren Buffet hadde lykkes på den måten om han tjente pengene for seg selv.

Lenke til kommentar
Motivasjonen med å tjene penger er alltid til stede... er ikke det som er problemet. Problemet er hvor og hvordan jeg skal opprette kontoen jeg skal bruke og eventuelt hvilket ekstra arbeid som medfølger... ser forresten at børsen virkelig er på vei ned igjen nå..

 

Det største problemet når du handler i aksjemarkedet er å holde kontroll på det psykiske og være rasjonell. Hvis du har en annen motivasjon enn å tjene penger for deg selv, men for andre istedet er det lettere å lykkes med å være rasjonell. Jeg tror aldri Warren Buffet hadde lykkes på den måten om han tjente pengene for seg selv.

 

Dette er faktisk superviktig. Å holde hodet kaldt i "pressede" situasjoner kan være tøft. Og ved kortere investeringshorisont er det lettere at hodet går "varmt".

 

Ellers er det bare å skaffe seg en konto hos Nordnet. Gå inn på hjemmesidene og trykk på "bli kunde" eller noe slikt. Så får du noen skjema du skal fylle ut og sende inn. Så får du etter hvert et kontonummer som du bare overfører penger til fra din normale nettbank e.l.

 

Selv har jeg for min egen del en for meg grei slump med penger som er klare til å brukes når bunnen er nådd.

 

PS: Jeg har foreløpig ikke satt inn noen penger i markedet. Dette er nok slik jeg ser det et bjørnerally. Moro, men kortvarig...

 

PS-2: Ikke hør på hva folk sier på forum slik som dette (eller mer dedikerte aksjefora) om aksjemarkedet. Sikreste veien til tap på lang sikt tror jeg. Ergo ikke hør på meg... :)

Lenke til kommentar

hehe, må prøve å registrere en konto i morgen. Registrerte forresten at børsen falt veldig på slutten av dagen i dag. Forventes det at den faller ytterligere nå, eller kommer det en oppsving i morgen tidlig igjen?

 

Var noen her som sa at nordnet var veldig dårlig, noen sier dog at det er bra.. lurer på om jeg går for nordnet ja... siden var på norsk tilogmed..

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
hehe, må prøve å registrere en konto i morgen. Registrerte forresten at børsen falt veldig på slutten av dagen i dag. Forventes det at den faller ytterligere nå, eller kommer det en oppsving i morgen tidlig igjen?

 

Var noen her som sa at nordnet var veldig dårlig, noen sier dog at det er bra.. lurer på om jeg går for nordnet ja... siden var på norsk tilogmed..

 

Jeg vil påstå at for enhver nybegynner er Nordnet MER enn bra nok. Jeg har vanskelig for å tro at noen har noen bedre alternativer for en nybegynner. Blir du etter hvert en bruker som krever det lille ekstra er det bare å bytte. For jeg er enig med festen at det duger ikke til svært aktiv handling.

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å prøve meg litt, med litt mindre summer slik at jeg ikke blir ruinert om jeg taper, spiller kun med penger jeg kan avse. Har også kun tenkt å være med en kort tid og har ikke tenkt å ha noe i aksjer over lang tid. Det er ikke noen binding på aksjene nei? ville vært teit, jeg kan kjøpe og selge i løpet av 10minutter om jeg så vil? riktig?

Lenke til kommentar
Har også kun tenkt å være med en kort tid og har ikke tenkt å ha noe i aksjer over lang tid. Det er ikke noen binding på aksjene nei? ville vært teit, jeg kan kjøpe og selge i løpet av 10minutter om jeg så vil? riktig?

Du håper på raske og lettjente penger tydeligvis ;)

Gjelder dette fond også, eller kun enkelt-aksjer?

Lenke til kommentar

Hvilken konto er det jeg burde opprette til mitt bruk på nordnet.no?

Aksje- og fondskonto:

Ingen etableringsavgift og ingen forpliktelser. Du betaler kun når du handler. Alle nye kunder har minstekurtasje kroner 9,- (0,039 %) i 3 måneder (gjelder aksjer notert på Oslo Børs).

 

Eller

 

Nordnet Investeringskonto Link:

Kapitalforsikring med investeringsvalg. Her kan du handle fond og aksjer med utsatt skattefordel.

 

Jeg vil tro at jeg skal ha den første, men er greit å velge riktig... tar jo en av dere pro's 2sekunder å si det :)

Lenke til kommentar
Hvilken konto er det jeg burde opprette til mitt bruk på nordnet.no?

Aksje- og fondskonto:

Ingen etableringsavgift og ingen forpliktelser. Du betaler kun når du handler. Alle nye kunder har minstekurtasje kroner 9,- (0,039 %) i 3 måneder (gjelder aksjer notert på Oslo Børs).

 

Eller

 

Nordnet Investeringskonto Link:

Kapitalforsikring med investeringsvalg. Her kan du handle fond og aksjer med utsatt skattefordel.

 

Jeg vil tro at jeg skal ha den første, men er greit å velge riktig... tar jo en av dere pro's 2sekunder å si det :)

 

Tok ikke mer enn to sek å si det, nei.

 

Den første

 

 

Jeg har tenkt å prøve meg litt, med litt mindre summer slik at jeg ikke blir ruinert om jeg taper, spiller kun med penger jeg kan avse. Har også kun tenkt å være med en kort tid og har ikke tenkt å ha noe i aksjer over lang tid. Det er ikke noen binding på aksjene nei? ville vært teit, jeg kan kjøpe og selge i løpet av 10minutter om jeg så vil? riktig?

 

Vanlige fond kan man som regel ikke gå inn og ut av intra-day.

 

I det siste har det kommet noen nye fond som kalles ETFs - Exchange traded funds.

De såkalte bull og bear fondene er slike fond. De er fond, men handles som vanlige aksjer.

Merk at ETFer ikke starter handelen før 0910 når åpningsauksjonen er ferdig

Lenke til kommentar

Ok, vet ikke hva jeg får ut av det du skriver til slutt der nå, men det jeg forstår er..

 

Jeg kan trade bull og bear fondene slik som jeg ønsker. Børsen skal jo opp igjen etterhvert, derfor kan man vel sitte med slike Bull aksjer å få en fortjeneste når det går opp igjen?

 

ETFs - Exchange traded funds - Må man vente med til 0910 ? Men det burde vel gå greit, eller er dette en enorm ulempe?

Endret av vargaz
Lenke til kommentar
Ok, vet ikke hva jeg får ut av det du skriver til slutt der nå, men det jeg forstår er..

 

Jeg kan trade bull og bear fondene slik som jeg ønsker. Børsen skal jo opp igjen etterhvert, derfor kan man vel sitte med slike Bull aksjer å få en fortjeneste når det går opp igjen?

 

ETFs - Exchange traded funds - Må man vente med til 0910 ? Men det burde vel gå greit, eller er dette en enorm ulempe?

 

Ikke noe problem det nei. Spennende å se om børsen setter nye bunner. Svakhet. Jeg ville ikke begynt å kjøpe (bullfondet) før børsen begynner å sette høyere topper. Enn så lenge er det fortsatt shorte-land i mitt hode...

Lenke til kommentar

Hvis du har begrenset med kapital så er kanskje opsjoner noe å satse på?

 

Da får du høy gearingfaktor uten å gamble med lånte penger, og kan tjene på nedturene også. Selvsagt fort gjort å tape en del også, og det er noen fallgruver du bør være obs på, så vit hva du driver med.

 

http://www.oslobors.no/ob/derivatbrosjyrer

http://www.oslobors.no/ob/literature

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Høyere topper? hva er det du tenker på?

 

Tenkte jeg måtte få alt klart innen tiden er ute... må få med meg en opptur om den kommer da... :)

 

Jeg benytter mye teknisk analyse. Da ser man på en graf over aksjekursen slik den har utviklet seg. Legger ved et chart for å illustrere. Når man får lavere bunner (Se for deg grafen som en bølge) har man en nedadgående trend. Høyere topper fører til oppadgående trend og verken høyere topper eller bunner er sidveis.

 

Personlig kjøper jeg sjelden før en nedadgående trend er brutt med en høyere topp.

 

Håper det forklarte noe. Spør gjerne om igjen ellers.

post-80265-1224166888_thumb.jpg

Endret av andas
Lenke til kommentar
Hvis du har begrenset med kapital så er kanskje opsjoner noe å satse på?

 

Da får du høy gearingfaktor uten å gamble med lånte penger, og kan tjene på nedturene også. Selvsagt fort gjort å tape en del også, og det er noen fallgruver du bør være obs på, så vit hva du driver med.

 

http://www.oslobors.no/ob/derivatbrosjyrer

http://www.oslobors.no/ob/literature

 

Opsjoner gir bra giring, men dersom man er ute etter den mest kost-effektive måten å trade på med høy margin må man til futures. Svært høy margin (Vargaz vil med 5000 kr kunne kjøpe futures verdt ca 100000 dollar). Vil man makse marginen går man i pengemarkedet der man får marginer lett på 500 gangeren. DVS at med 5000 kan vargaz kjøpe f.eks kroner på margin til en verdi av 500000 dollar.

 

Opsjoner er slik sett hyggelige de, men det finnes absolutt bedre og billigere måter å spekulere på. Opsjoner har derimot den egenskapen at man kan spekulere på andre ting enn retning. F.eks volatilitet og lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...