Gå til innhold

Hva er obligatorisk for billappen?


roonaldo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du kan kjøre bil ordentlig så trenger du ikke noe mer enn det nødvendige. Merk at det har ikke noe å si at du har kjørt mye, hvis du ikke kan kjøre godt nok til å bestå oppkjøringen.

ja takk skal du ha=)

men er det vanskelig å bestå veiledningstimene? eller står alle den?

Lenke til kommentar

Vanskelig og vanskelig, det blir jo en definisjonssak. Veiledningstimene er forøvrig til for at kjørelæreren skal vurdere om du er klar for sikkerhetskurs på vei ("Landevei"), glattkjøring osv. Ergo må du nok belage deg på noen timer som ikke er obligatorisk, tror ikke du finner en kjøreskole som lar deg gå rett på kursene uten at de vet hva du kan.

Endret av The Stig
Lenke til kommentar

Hmm, jeg ble fortalt av kjørelæreren min at det er obligatorisk å ha minst 15 kjøretimer.

 

Jeg har nå hatt kjøretimer hver uke de 3 siste ukene, bare dobbelttimer, og denne uka har jeg 2x2 dobbelttimer. Kommer til å være oppi 4200,- i utgifter etter bare en knappe 3 uker.. Er dette normalt? (prisen per time er på 525, dette vet jeg er normalt, men syns mendgen timer bare var så fryktelig mye..)

Lenke til kommentar
Hmm, jeg ble fortalt av kjørelæreren min at det er obligatorisk å ha minst 15 kjøretimer.

 

Jeg har nå hatt kjøretimer hver uke de 3 siste ukene, bare dobbelttimer, og denne uka har jeg 2x2 dobbelttimer. Kommer til å være oppi 4200,- i utgifter etter bare en knappe 3 uker.. Er dette normalt? (prisen per time er på 525, dette vet jeg er normalt, men syns mendgen timer bare var så fryktelig mye..)

 

Og de 15 timene er landeveiskjøring, mørkekjøring, 2 veiledningstimer og sikkerhetskurs bane.

 

er mange kjøreskoler som lurer elevene til å ta flere timer enn nødvendig, bare for å tjene penger.

Lenke til kommentar
Og de 15 timene er landeveiskjøring, mørkekjøring, 2 veiledningstimer og sikkerhetskurs bane.

 

er mange kjøreskoler som lurer elevene til å ta flere timer enn nødvendig, bare for å tjene penger.

 

Tja, de tjener vel ikke noe særlig mere. Om ikke du kjører den timen, så er det noen andre som kjører.. de har alltid folk stappet opp. :p De vil vel bare at du skal kjøre sikkelig slik at du består oppkjøringen. ;)

 

Kjører heldigvis på privatskole hvor det er 100kr billigere\timen, så sparer litt der iallefall.

 

Trenger bare førstehjelpskurs så kan jeg forsette. :p

Lenke til kommentar

Synes også det er noe jævli med timer og at det går litt treigt. Jeg hadde kjørt mye før jeg startet så hadde allerede grunnlaget, clutching, giring osv gikk smooth ihvertfall. Tror jeg alikevel brukte 4-5 timer før jeg kom meg videre til neste veiledningstime. Første time brukte vi på masse fjas som jeg allerede kunne, bakkestart og slike ting. Så brukte vi endel timer på å luke bort noen små ting, feks at jeg brukte clutch for tidlig når jeg skulle svinge og at jeg brukte clutchen samtidig som jeg bremset. Brukte også litt på speilbruk, den skjønner jeg jo at er nødvendig da, men alt går liksom så tregt, må øve mye på ting når jeg føler at jeg kan det osv.

 

Nå har jeg hatt noen timer angående det trafikale, altså etter 1. veiledningstime og forige gang spurte han om jeg ville melde meg på glattkjøring. Jeg tenker jo selvfølgelig at jeg nå kanskje begynner å nærme meg oppkjøring men neida, da sier han kjapt at jeg må ikke tro vi snart er ferdige selv om vi begynner med glattkjøring for det er masse igjen...

 

Faen ass, kan alt det tekniske og kan vikeplikt og alt det drittet der, rundkjøringer har vi brukt mye tid på, akselerasjonsfelt skal vi se på nå... hvor mye er det egentlig, jeg føler at jeg kan nok nå sålenge jeg får lært meg alt det teoretiske...

Lenke til kommentar

Er nokre år sidan eg tok lappen, og mykje har endra seg. Madammen har endeleg kome igong med opplæringa si, og eg byrjar verte skeptisk til det læraren fortel ho er obligatorisk og ikkje.

 

No til dags består opplæringa tydelegvis av trinn. (1-4)

På kvart trinn, er det ein teoridel. Er denne obligatorisk? Eller er denne som det gamle teorikurset, berre oppdelt?

 

Instruktøren til madammen maktar ikkje svare "Ja", eller "Nei" på dette spørsmålet. Det er snakk om 2,5k, me vil vete klart om det er verdt investeringa.

Lenke til kommentar

Det med trinn stemmer. Teorikurs er ikke obligatorisk. Den teorien man må ha (altså den som er obligatorisk) får man på trafikalt grunnkurs, og på glattkjøring (sikkerhetskurs på bane). Det eneste man må ha mellom hvert trinn er en såkalt veiledningstime. Dette er en helt vanlig 45 minutters kjøretime. Tok lappen for et år siden, og tror ikke det har forandret seg radikalt siden da. :p

Lenke til kommentar

Trinn 1 - Trafikalt grunnkurs

Skal gi elevene grunleggende forståelse for hva bilkjøring innebærer. Opplæring i førstehjelp og mørkekjøring mm.

 

Trinn 2 - Veiledningstime til trinn 3

Dette går hovedsakelig ut på at du skal kunne styre bilen på egenhånd. Dette vil si at gir, koblingspedal, bakkestart, rygging, venstresving/høyresving skal være noe du kan. Du skal ikke ha behov for å bruke kapastiet på dette når du kommer til trinn 3. Du skal kort sagt ha kontroll på alt som skjer i bilen.

 

Trinn 3 - Sikkerhetskurs på bane

Trinn 3 - Veiledningstime til trinn 4

Eleven skal ha kjørekompetanse som gjør at han/hun kan kjøre selvstendig. Dette innebærer alt som skjer utenfor bilen, som f. eks vikeplikt, feltskifte, skilting, lysregulering +++

 

Den obligatoriske kjøringen er vanligvis ikke nok til at man oppnår førerkort. I de aller fleste tilfeller ender man opp med kjøretimer uansett, og slik bør det være også.

Endret av Slowfall
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...