Gå til innhold

Hvor stor annlegsmaskin kan man kjøre uten førerkort?


PROuser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bær over med meg i en litt høyttravende juridisk analyse her:

 

1) kravet om kompetansebevis er hjemlet i Forskrift om bruk av arbeidsutstyr §49.

 

2) Forskriften er hjemlet i arbeidsmiljøloven av 1977, paragrafene 2,7,9,12 og 14 (dette står øverst i forskriften)

 

3)Arbeidsmiljølovens § 2 lyder slik: (utdrag av det jeg anser som relevant)

"§ 2. Hva loven omfatter.

1. Såfremt ikke noe annet er uttrykkelig sagt i loven, gjelder den for enhver virksomhet som sysselsetter arbeidstaker.

7. Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis også skal gjelde for virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstakere.

8. Kongen kan bestemme at lovens regler helt eller delvis skal gjelde for byggherre eller dennes representant."

 

(Paragrafene 7,9,12 og 14 omhandler helt andre ting enn lovens virkeområde)

 

Med andre ord; arbeidsmiljøloven (og forskrifter hjemlet i denne loven) gjelder ikke for privatpersoner. Kongen kan imidlertid bestemme at lovens regler helt eller delvis skal gjelde for virksomheter som ikke sysselsetter arbeidstakere (dvs enkeltpersonsforetak) og for byggherrer eller dennes representant. Men en privatperson som ikke driver virksomhet (=enkeltpersonsforetak), og heller ikke er, eller representerer, byggherre, trenger slik jeg tolker disse reglene faktisk IKKE maskinførerbevis, selv for en større maskin enn 15kW.. Et lite juridisk smutthull, i likhet med at det kreves dokumentert opplæring i bruk av motorsag på jobben, mens det derimot ikke trengs opplæring for å bruke motorsag i fritiden..

Lenke til kommentar
Tror ikke det er noen som har "småmaskiner" til opplæring akkurat.

 

Er litt forsjell å ta oppkjøring i en minigraver, og sette seg rett i en hjulmaskin eller 35-40t beltemaskin rett etterpå, slik som jeg gjorde :D

Vi, som ikke bruker maskiner til daglig, har gjerne opplæringen i innleide minigravere (3,5 tonn).. Har hatt en dag i en større maskin (15 tonn) og må si det egentlig var mye lettere (i den grad jeg, med kun 40 timers praksis syns noe er lett, da).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...