Gå til innhold

Kunnskapsnivå i butikkene...


Anbefalte innlegg

Hei!

bare et lite hjertesukk.

 

Skulle ha meg ny pc, stasjonær sådan, i går. Og var innom en rekke butikker, både av det spesialiserte slaget og de som også selger komfyrer og vaffeljern. Felles for dem er at jeg ble møtt av ekspeditører som syntes å ha liten peiling på det produktet de var satt til og selge. Selv er jeg middels oppegående hva gjelder data,men får bange anelser når de som skal betjene meg hele tiden snakker i vendinger som..

...jo det skal gå an det der

...jo, jeg mener det er fullt mulig å innstallere BR-brenner..

...jo jeg tror du kan innstallere XP på den maskinen

...jeg tror det kan settes inn ekstra harddisk...

 

Det er vel og bra at man ikke er påståelig overfor kunden, om man ikke vet svaret på spørsmålet som stilles.For min egen del så drar jeg da et annet sted og handler.Men når også de, selv i detaljbutikken, fremstår som ukonsentrerte og likegyldige og aller helst gir inntrykk av at de bare er der for å fylle ut faktura,ja da blir jeg ganske frustrert.

 

Det er ikke sånt at jeg forventer rød løper og bukkende kundeveiledere,men et minimum av kunnskaper hadde vært fint. Se på bensinstasjoner. En gang i tiden var det folk der som visste hva en viftereim var og som kunne sette inn en ny tennplugg. I dag er det unge jenter som såvidt kan strekkoden for h-melk.Og som dessuten har lært å si høyt og tydelig hallo og adjø. I beste fall.

 

Men vi får vel hva vi fortjener,vi forbrukere. Høyt kostnadsnivå og stramt arbeidsmarked presser arbeidsgivere til å ansette inkompetanse. Kanskje tror de også at kunden lar seg lure? Da er det verre. Og de handler ikke jeg hos. Som hos Expert i går. I den ene butikken var det ikke en kjeft å se. I den neste var det en ung mann som gjorde sitt beste,men han baserte seg på gjettemetoden. Og det gir ingen trygghet for kunden. Og i spesialbutikken virket ekspeditøren totalt fraværende. Selv om han i fysikken var tilstede.

 

Kanskje like godt og handle på nettet og spørre her i forumet.... Sukk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si meg veldig enig, spesiellt de som er ansatt i elkjøps data avdeling. De burde kunne mer enn meg om data. De har heller ikke tistrekkelig informasjon om produktet de selger. En på elkjøp tromsø visste ikke hvor stor cpuen var og visste ikke hvordan han sjekket det(pcn va på) var en laptopp. tokk meg som 14 åring 2sec og finne det ut.

 

Et minstekrav innen spesialserte eller store butikker med egne brødrister folk, egne mp3 folk, egne tv folk, osv osv da burde de data folkene vite hvordan man får opp informasjon om produktet.

Lenke til kommentar

Hvis en skal ha stasjonær pc, er Elkjøp, Expert og lefdahl de siste plassene en bør handle.

 

Har selv opplevd å overhøre en ekspeditør på en av de nevnte butikker, fortelle at et Geforce 6200 skjermkort drar alt av spill. Nærmest et highend kort.

 

Mange uvitende kunder får nok servert slike løgner på disse kjedene og blir rundlurt. Det er alltid en komponent som drar ned på disse såkalte "spill-pcene" som blir solgt her, og det er som regel gpu. Som i beste fall kan brukes til kontorapps. De stapper som regel inn masse lagring og greit med minne, og nevner kun disse komponentene :thumbdown:

Lenke til kommentar

Lucky666:

Helt enig med deg. Her jeg bor (Kvinnherad) har vi Expert og El-Kjøp vegg-i-vegg, og begge stedene er helt bak mål. Kan som eksempel nevne en gang jeg var innom der for ca. 2 år siden, fordi jeg trengte ny bærbar til skolebruk.

 

Fant meg der en Acer, sånn passe god, ikke beregnet for spill, grei skjerm osv, og det fulgte ikke med noe spesielt. Men det hang ingen pris der, så jeg spurte han i kassen om hjelp.

 

"Ja, dette er en skikkelig god bærbar, den har mye minne, en ganske god processor, og den inneholder alt du trenger av programvare. Den er også meget godt egnet til spill."

512MB ram, Pentium 4 processor *grøss*, 40GB harddisk, Win XP Home, integrert 64 MB grafikkkort, og denne kostet da 9.995 kr.

 

Jeg ble jo ganske forundret over dette da, så fant ut at jeg kunne spille med litt, for å se hva mer han fant på, så jeg spurte om jeg kunne få slå den for å se hvordan den fungerte. Så slo den på, og sjekket.

"Ja, her har du som sagt alt du trenger av nødvendig programvare, som medfølger ekstra." Wordpad.... "Dette er ekstravare, og følger ikke med i andre butikker." Her snakker vi kunnskapsrike ansatte!

 

Når jeg kom hjem senere sjekket jeg nettet (Komplett, PSdata osv.), og fant PC'en der også. Lå her på mellom 4 og 5000 kroner, tror den billigeste var 4100 kr ca.

Lenke til kommentar
Hvis en skal ha stasjonær pc, er Elkjøp, Expert og lefdahl de siste plassene en bør handle.

 

Har selv opplevd å overhøre en ekspeditør på en av de nevnte butikker, fortelle at et Geforce 6200 skjermkort drar alt av spill. Nærmest et highend kort.

 

Mange uvitende kunder får nok servert slike løgner på disse kjedene og blir rundlurt. Det er alltid en komponent som drar ned på disse såkalte "spill-pcene" som blir solgt her, og det er som regel gpu. Som i beste fall kan brukes til kontorapps. De stapper som regel inn masse lagring og greit med minne, og nevner kun disse komponentene :thumbdown:

 

 

ofte de er sinnsyke gamer pc med skjermkort ala 8600 som ikke er et high end kort i det hele tatt. Sier ikke at det er ille men minmum 8800gt/4850 for at de skal kalle det high end.

 

Datakjeden hadde en kis som var god på data og kunne besvare alle spørsmålene mine, da var det bare at tilbudet ikke hva godt nokk. :)

Lenke til kommentar

For par uker siden, var jeg innom en databutikk for å ta en titt på noen bærbare, slik at jeg kunne senere bestille på nettet.

 

Mens jeg sto der og gransket de maskinene, en kunde (ganske grønn) pratet med ekspeditøren angående en nett-PC og stilte en del spørsmål. Og han henvendte seg stadig til en annen ekspeditør som sto back disken og virket til å være sjefen/data-guruen i butikken. Samtalene mellom disse 3 ble virkelig "morsomt" etterhvert. Ingen av dem kunne en dritt om saken, men allikevel hadde de alle disse "smarte" svarene.

 

Jeg var både forbanna og ville si noe, og samtidige lo så mye at jeg mistet konsentrasjonen og fikk ikke med meg mye annet i den butikken. Og dette var i en stor og "kjent" kjede som har en stor dataavdeling!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Morsomste jeg har vært med på var en lokal dataforhandler som bygde pc'er som de bestilte fra norek for så å ta blodpris for dette. De hadde en gang en "Gamer PC" ustilt med et kjipt kabinett. Var et side vindu med innsyn til katoder osv. Jeg spurte om pc'en var utstyrt med dobbel kjerne prosessor, da kom mannen bak kassa frem og kikket inn via vinduet på pc'en og sa "Jeg kan ikke se nå ivhertfall" Jeg holdt på å le meg ihjel!!!

Lenke til kommentar

Nå dreier det jo seg om at man skal selge pcer og derfor verdsetter man heller verbal kommunikasjons evne og utseende enn faglig kompetanse.

 

Tror nok at mange av forumbrukerne her på hw.no hadde gjort en grundigere og bedre jobb en mange selgere, men problemet hadde da vært at vi hadde sluttet å selge mange av de ræva pcene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Nå som elkjøpt har begynt å selge mac, har jeg alltid lurt på hvordan selgerne overbeviser kundene om å kjøpe dette til en mye dyrere pris enn vanlig pc ? Hver gang jeg er i en elkjøp butikk svinger jeg bortom apple-standsen i håp om å overhøre en samtale :) Har ikke lykkes enda..

Lenke til kommentar
Nå som elkjøpt har begynt å selge mac, har jeg alltid lurt på hvordan selgerne overbeviser kundene om å kjøpe dette til en mye dyrere pris enn vanlig pc ? Hver gang jeg er i en elkjøp butikk svinger jeg bortom apple-standsen i håp om å overhøre en samtale :) Har ikke lykkes enda..

 

Har ikke vært så heldig jeg heller, men overhørte en av de ansatte på lokale ElKjøp forklare en stakkars 14-åring, som forsåvidt var like blåst selv, hvor fantastisk god Asus EEE var til gaming-pc. "En lett og fin spillepc du kan bruke på LAN og i bilen!"

 

Beste var når junior spurte om det fulgte med World of Warcraft. "Nei, men vi har det på tilbud til 349 nå, så du kan få det med til bare 299 om du vil!"

 

/target wall

/cast "bang head"(rank 1)

 

Edit:

Bare for å påpeke det ekstra godt så koster WoW 129kr de fleste steder i dag.

Endret av lilduff90
Lenke til kommentar

hadde vore fristande å gått inn på den lokale expert og elkjøp butikken og testa datakunnskapane litt. Samstundes forstår eg at ikkje alle kan vera fagleg oppdatert til ein kvar tid, men iallfall ein bør ha snøring på kva han held på med.

 

Nokon som har gode spørsmål, men som ikkje blir for vanskelege. Hadde vore gøy å fått dei til å gå skikkeleg i baret :p

Lenke til kommentar

Hvem dataeksperter ønsker å jobbe på elkjøp når de gjerne har dobbel lønn andre steder? Derfor synes jeg heller ikke det er så rart at ikke kunnskapsnivået alltid er på topp. Men ja.. selgerne burde bli påkrevd å lære seg en del om den avdelinga de jobber i. Når det da ofte er deltidsansatte kanskje, så er det muligens ikke like lett å kreve noe slikt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...