Gå til innhold

6v til 12v converter


Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Er det noen her som vet om en nettbutikk som selger 6v til 12v converter.

Jeg har en gammel moped som har et 6 volt system, meen, mopeden lader nesten ikke i det hele tatt, og framlykten virker nesten ikke (30watts pære som står i), hvis jeg hadde fått tak i en 6v til 12v converter, kunne jeg brukt 12v led pære på 5w, ser for meg at jeg får bedre lys, og bedre lading til batteriet da :)

 

Evt. er det noen som har tegning på en slik converter, med handleliste fra elfa.se ? hadde vært superb :)

 

Hilsen

Fredrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Om du i dag har dårlig lys og lading der alt er på 6 volt, vil det neppe hjelpe å lage en omformer.

Da er det mest sannsynlig noe galt med enten dynamo, batteri eller ladekretsen.

Det første du bør gjøre er å måle spenningen på batteriet. Gjør det både med lyset av og på, samt begge deler igjen med motoren igang.

 

Slenger du inn resultatet her, så får vi se hva som er lurt å gjøre videre....

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Kan godt hende du allerede vet det, men når du skal måle strømmen på et blybatteri må du belaste det med en motstand f. eks. lyset for å finne den reelle spenningen over det.

 

For uten last så vil det alltid vise mye høyere spenning enn det virkelig har. Fant selv ut at et batteri jeg hadde tilsynelatende hadde 12 volt, men det sank fort til 1,5 v da jeg kobla til et lys :D bytta ut det batteriet ganske fort.

 

Jan Ingar.

Lenke til kommentar

Takker for infoen Jan Ingar, det tenkte jeg ikke på :p

 

Skal sjekke dette i morgen, er ganske sikker på at det står en 6v pære i frontlykta..

 

Tror ladingen på mopeden er veldig liten, det er en gammel moped og har en mistanke om at spolene som sitter inntil magneten begynner og bli dårlige... men er noe hærk og bytte dem.. og hvis jeg må gjøre det, så bytter jeg hele det elektriske systemet til 12v...

 

Skal måle alt dette i morgen :) - hvis jeg får tid :p

Lenke til kommentar

Okei i got some results :)

 

1. Jepp, 6Volt 25W pære sto i :D

 

2. Før lading, med lyset på var det ca. 7.5V på batteriet

3. Etter lading, med lyset på var det ca. 7.7V på batteriet :)

4. Litt lite vann på batteriet, så det skal fikses :)

 

5. Fant ut etter litt feilsøking at det var en liten jordfeil (dårlig kontakt) mellom bryteren og lyset, så fikk ordnet en ledning fra jord på batteriet og rett opp i jord bakom lyset :)

 

6. MEN, er fremdeles interessert i en 6V til 12V converter, siden jeg vil ha halogen lys, eller LED(dioder) lys (hvis jeg finner), og siden dem bare finnes i 12V (så vidt jeg vet), så er jeg interessert i en slik converter, enten ferdig bygget, eller tegninger og bestillings liste fra elfa.se :)

 

-Fredrik

 

EDIT: Smiley overkill :p - sitter på msn samtidig, blir en del smileys :p:D

Endret av Famen
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg ville gått for LED i såfall, fordi ladesystemet og batteriet på moppa greier ikke å holde tritt med en 12V halogenpaære på fjerti watt. Hvis halogenpæra er på 55 Watt, og du vil ha normal lysstyrke på pæra, vil converteren forbruke MINST 9.2 Amp. på 6V-siden. Det sier seg selv: Moppa hakke sjangs, hvis du da ikke vil kjøre med ekstern dynamo, som igjen vil få moppa til å bli dauere. Allt har sin pris. :)

Skal se om jeg finner skjema på 6/12V converter for deg.

Lenke til kommentar
Så på linken din, men det er en del deler og slikt jeg ikke finner på elfa.. og han gir ikke ut riktige dele nummer :-/

 

Farsken korr vannskeli d sku vær :p

 

Vell, du kan sette dit en V8'er og en gigantisk generator pluss Skikkelig strobe belysning, burde bli nok effekt da ja...

Og litt sug i lommeboka og du må forklare hvorfor du har blytung motorsykkelklasse til Onkel Politi :p

Lenke til kommentar
Så på linken din, men det er en del deler og slikt jeg ikke finner på elfa..

Nei det skulle ikke forundre meg, for der har de nesten ingenting brukbart lenger. Og har de tilfeldigvis noe brukbart, så er prisen 15 ganger normalt :roll: Prøv nettsteder som electrokit.se eller electradeshop.com, hvis du da ikke vil prøve utenlands. MonopElfa er de siste jeg tyr til.

 

...og han gir ikke ut riktige dele nummer :-/

Hvis du mener den spolen, tror jeg ikke den skulle være noen heksekunst.

 

Farsken korr vannskeli d sku vær :p

Det er skjeldent ting går såpeglatt..

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om denne kretsen kan være noe. Mulig det blir litt i snaueste laget med en ''55 Watt'' LED.

http://www.aaroncake.net/Circuits/6-12conv.asp

Den blir i snaueste laget for det meste....

 

800mA på 12V gir ikke 10W effekt engang.....

 

Tror du sliter litt med å kunne fikse dette, om du skal bruke en standard 12V/55W halogenlampe, må du regne med et strømtrekk på ca. 12A fra batteri/dynamo. Og det tror jeg er for mye.

Det lyset du har i dag bruker omtrent 4,2A.

 

Hvite lysdioder lyser på ca. 3,7V, så med riktig driver er det ingen problem å drive LED på 6V.

Merk at om du skal ha sterkt nok lys til å se selv mens du kjører, er det ganske dyre LEd's du trenger....

 

Se om du finner noe du kan bruke her:

Classic and modern bike parts

Radiantz LED Lighting

 

Finnes også HID lamper til motorsykkel mener jeg om du søker på det. Gir vesentlig bedre lys på samme effekt, samme som de nye billysene.

 

Nettulf

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...