Gå til innhold

Norske politikere har mye arbeidserfaring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener du med dette at de med liten arbeidserfaring er dårlige politikere? Kan ta et eksempel på såkalte "broilere". Anniken Huitfeldt har hatt en typisk broiler-karriere, sier valgforsker Frank Aarebrot. Før i tiden gikk politikerne gjennom flere år i fylkesting og kommunestyrer, før de kom på Stortinget. Sånn er det ofte ikke lenger, sier han med klar hentydning til Annikens Huitfeldts politiske karriere. Denne type broiler-karriere har også Norges statsminister hatt.Kilde.

Lenke til kommentar
Tenker du på USA der politikerene enten har vært i vietnam.

Er vel "bra" og ha med seg en Vietnam krig? Tenker du ser litt annerldes på feks. forsvarspolitikken.

 

Kommer vel kanskje helt ann på hvilken funksjon man hadde det.

 

Følte man under krigen at man som soldat ble presset, følte man frykt etc ?

Var man høyere oppe og følte det som et nederlag at man ikke fikk bevise hvor god man var, at styrkene ble trukket ut for tidlig, ønsker man revansj ?

 

Men den tankegangen kan jo gjelde alle jobber, man skulle jo da optimalt som politiker hatt erfaring fra alle områder, men dette er jo ikke akkurat mulig å gjennomføre i praksis.

 

Et år som hjelpearbeider i afrika kan kanskje være vel så karakterbyggende som et år i krig. Eller hva med et år innenfor teknologisk forsking. Eller kanskje et år som hjelpepleier eller busssjåfør.

Lenke til kommentar

Altså, hvilken arbeidserfaring og utdanning er det som GJØR et menneske forberedt på å være politiker?

 

Noen over nevnte de amerikanske presidentkandidatene osv. som jeg synes var et godt poeng, og noe jeg også har tenkt på. Å kræsje fem fly, slippe Agent Orange på skog og mark, og bombe sivil vietnamesisk infrastruktur for så å bli tatt av vietcong, gi dem informasjon, og utvikle Stockolm syndrom, gjør vel neppe noen kvalifisert til å bli amerikansk senator? Eller til verdens mektigste embed? Eller hva med Obama, som knapt har politisk erfaring i det hele tatt?

 

Dere som sier at våre politikere er inkompetente, og jeg mener landets suksess som helhet beviser det motsatte - mener dere at vi skal bli et teknokrati?

Lenke til kommentar
Altså, hvilken arbeidserfaring og utdanning er det som GJØR et menneske forberedt på å være politiker?

Juss, økonomi (og administrasjon), sosialantropologi, sosiologi og statsvitenskap kanskje?

Er jo greit å kunne litt om disse tingene når man skal styre ett land.

 

Var vel i fjor aftenposten hadde en artikkel om dette med utdanningen til de forskjellige politiske partiene vår. Kanskje ikke overaskende så var det hos AP og SV færrest hadde høyere utdanning som en bachelor eller mastergrad.

FrP og høyre var på motsatt ende.

 

Jeg tror det er viktig at politikerene vår har litt arbeidserfaring, det er jo ikke noe must, men det er jo greit å ha vært i en stilling innenfor det fagfeltet man skal "styre".

Lenke til kommentar
Altså, hvilken arbeidserfaring og utdanning er det som GJØR et menneske forberedt på å være politiker?

Juss, økonomi (og administrasjon), sosialantropologi, sosiologi og statsvitenskap kanskje?

Er jo greit å kunne litt om disse tingene når man skal styre ett land.

 

Var vel i fjor aftenposten hadde en artikkel om dette med utdanningen til de forskjellige politiske partiene vår. Kanskje ikke overaskende så var det hos AP og SV færrest hadde høyere utdanning som en bachelor eller mastergrad.

FrP og høyre var på motsatt ende.

 

Jeg tror det er viktig at politikerene vår har litt arbeidserfaring, det er jo ikke noe must, men det er jo greit å ha vært i en stilling innenfor det fagfeltet man skal "styre".

Tanken er jo at politikerene skal gjenspeile befolkningen, er ikke så fryktelig mange prosent av befolkningen som sitter på en mastergrad eller mer. Kanskje 6%Lenke.

Er blant annet derfor vi har et byråkrati som kan utrede saker og komme med anbefalinger til politikerne og holde de litt i øra om det tar helt av.

Om det hadde vært utdanningskrav på masternivå ville vi hatt et teknokrati ikke et demokrati.

Skader da ikke med litt arbeidserfaring, men en blir snart fryktelig farga og partisk da. På en annen side så er det vel ikke helt optimalt med kun yrkespolitikere.

Tror det er greit med litt forskjellig utdannings- og arbeidserfaringsnivå

Lenke til kommentar
Jeg tror det er viktig at politikerene vår har litt arbeidserfaring, det er jo ikke noe must, men det er jo greit å ha vært i en stilling innenfor det fagfeltet man skal "styre".

Problemet her er jo at politikeren kan være for nært knyttet til personene i industrien han skal regulere, og ende opp å gjøre avgjørelser som er mer i stylerledernes gunst enn skattebetalernes. Et eksempel er USAs nåværende finansminister, Henry Paulson, som fram til 2006 var daglig leder i Goldman Sachs, som nå er ett av firmaene han skal dele ut millioner av dollar til som del av den økonomiske krisepakken. Hans krisepakke, som går ut på å kjøpe opp de råtne boliglånene, er blitt kritisert for å være mye "snillere" med firmaene enn de vi ser her i Europa.

Lenke til kommentar

Arbeidserfaring er etter min mening viktig når man skal være politiker. Og ikke bare en økonomutdannelse eller lignende som mange har.

 

Selv har jeg stor respekt for Sponheim på dette området. Han har gått jordbruksskole, også på universitetsnivå, i tilegg til pedagogikk utdanning. Etter det har han jobbet som Konsulent, lektor, rektor, jordbrukssjef, ordfører, fylkestingrepresentant, Nærings- og handelsminister og jordbruksminister.

 

Så han har stor erfaring fra miljø og skole, to av kjernesakene til Venstre. Den typen erfaring burde mange fler politikere ha. I motsetning til politikere som Siv Jensen som er utdannet økonom og har så og si bare politikererfaring etter det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...