Gå til innhold

Test: Faststone Image Viewer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
- Mangler en del avanserte funksjoner

 

Eh... Dette er ikke (og skal ikke være) noe redigeringsprogram, denslags bruker en f.eks. GIMP til. Jeg er ikke helt med på at FastStone skal ha trekk for den type mangler.

Lenke til kommentar

Versjon 3.6 kom for kort tid siden, med noen utvidelser.

Fortsatt er 3.2 siste versjon på norsk.

 

Det bør også nevnes at de har en meget god guide, kun på engelsk, om hvordan man bør organisere og behandle bildene, anbefales!!

 

En av de beste funksjonene er sammenligning av bilder, opptil 4 om gangen, for å finne ut hvem som er best. Her kan man synkronisere zoom og pan, og man kan også justere bildene uavhengig for å gjøre sammenligningen best.

 

Jeg har brukt det i mange år, bruker det faktisk daglig på jobb og privat, og er et utrolig kjapt og godt program!!

 

Det eneste jeg savner nå er tagging/ranking av bilder, som er kompatibel med PhotoShop Elements og en del andre verktøy...

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke også nevne at zoom inn/ut går relativt lynraskt med +/- tastene, og at ved innzommet bilde kan dette trekkes rundt i sanntid for å se andre utsnitt?

En annen fiffig funksjon er forstørrelsesglasset på venstre musknapp. Den kan konfigureres både hva størrelse og forstørringsgrad angår. Den bruker jeg mye for rask inspeksjon av deler av bilder uten å måtte zomme inn/ut.

Dette burde absolutt inngått i omtalen. Støtter også ovennenvte kommentarer omat dette faktisk ikke er et bilderedigeringsprogram, men et svært godt og raskt bildevisningsprogram.

Enkle oppgaver som beskjæring, endring av størrelse, lys, kontrast og det programmet ellers kan gjøre er mer enn nok for denne type program.

Lenke til kommentar
Vi laster ned den engelske språkversjonen av Faststone Image Viewer 3.5 fra faststone.org.

Det er 3 uker siden kom det en ny versjon: 3.6.

 

Høyreklikkmeny

Dersom vi høyreklikker på et bilde får vi opp en del muligheter, men absolutt ikke så mange som vi kunne ønske oss. Riktignok er ikke Faststone Image Viewer i hovedsak et redigeringsprogram, men denne høyreklikkmenyen er ikke akkurat imponerende.

Jeg synes det er nok valg i massevis på høyreklikkmenyen. Egentlig litt i overkant mange siden mange valg bare gjør det rotete. De andre måtene å nå disse valgene på (med unntak av batch-funksjonene) er etter min mening mer praktiske å gjøre fra fullskjermvinduet eller toppmenyen.

 

Kantmenyene er geniale. Dette mener jeg er en av tingene som hever Faststone til en klasse over andre tilsvarende programmer. Andre ting er den gode råformatstøtten, sammenligningsfunksjonen, rotasjon med vilkårlig vinkel og rutenett å styre etter og den kraftige batch-funksjonen.

 

Det vi savner av innstillingsmuligheter er større frihet til å endre brukergrensesnittet, eksempelvis at vi kunne velge å se et mellomstort bilde i vinduet til høyre, samtidig som mappestrukturen vises til venstre.

Du kan jo forstørre preview-bildet om du trenger det. Jeg savner i hvert fall ikke det du beskriver.

 

Derimot mener jeg programmet har forbedringspotensiale som råformat-behandler. Dvs. bedret funksjon for hvitbalanse og kurver.

Lenke til kommentar

Colour Management System - det lyder PRÆCIS som det jeg har brug for! Jeg arbejder ved en ikke-kalibreret skærm, og er for nærig til at betale 1000kr for at få den kalibreret... men er dette er godt alternativ?

 

Jeg kan se, at nogen af jer bruger dette program - måske har I en mening om, hvor godt dette virker til at få konsistente farver på prints?

 

...det lyder i al fald smart...

Lenke til kommentar

johome: Elements er generelt bedre til avansert redigering. Men jeg synes Faststone er bedre enn Elements til ting som visning, slideshow og navigering i bildemapper.

 

Mette: Jeg kan dessverre ikke svare deg på det, men du kan kalibrere skjermen sånn halvveis bra ved å bruke gratis kalibratorer du finner på nett.

Lenke til kommentar
Mette: Jeg kan dessverre ikke svare deg på det, men du kan kalibrere skjermen sånn halvveis bra ved å bruke gratis kalibratorer du finner på nett.

 

Mmmm, ja. Jeg har prøver flere, men er hver gang endt med en skærm, der var så grim at jeg var nødt til at vende tilbage til default...

Lenke til kommentar
Jeg har nylig kjøpt Photoshop Elements 6 , som jeg ikke har hatt tid til å sette meg inn i ennå.

 

Det jeg lurer på er om dette programmet har en del funksjoner som gjør at jeg kan/bør bruke det ved siden av Photoshop ?

Jeg bruker denne kombinasjonen...

Jeg bruker FastStone til å importere fra minnebrikkene, og legger bildene automatisk i en dato-struktur, med ÅÅÅÅ\MM\DD.

Så bruker jeg FastStone videre til å endre navnet på hver mappe, og legger til en beskrivelse for hver dag.

Jeg legger også råfiler i underkataloger og generer jpg tilbake med Bibble.

FastStone brukes også til å slette og sammenligne bilder, slik at unødige bilder blir fjernet.

 

Til slutt starter jeg Elements og importerer de nye bildene, og tagger dem.

Taggefunksjonen er helt rå i Elements, der gjør jeg også mer avanserte justeringer.

Elements er også fin til å lage samlinger av bildene, eposter etc.

 

Så disse arbeider fint i sammen!!

Lenke til kommentar
Tar jeg feil?

 

Når man skal sette opp og vise et slideshow så bruker den inporteringsdatoen og ikke datoen bildet er tatt? Jeg får i alle fall ikke sotert på bildedato? Noen tips?

Ja, det er en irriterende feil på datosortering, den bruker dato på filen og ikke Exif-dato hvis det finnes (og det gjør det som regel)

Hvis jeg har generert jpg fra raw, eller beskåret etc, så blir ofte fildatoen endet, og da stemmer ikke datosorteringen.

Jeg kan ikke sortere på filnavn heller, for vi bruker flere kameraer, og jeg tar litt blanding av fargerom på filene (da får du filer med og uten understrek som prefix)

 

Men dette er sikkert lett å fikse hvis man tipser de litt om saken!!

 

Har forsøkt å finne et verktøy som kan sette fildato basert på dato i Exif, men ikke funnet noe. Er utvikler selv, så jeg skal se om jeg evt kan snekre noe...

Lenke til kommentar
Har forsøkt å finne et verktøy som kan sette fildato basert på dato i Exif, men ikke funnet noe. Er utvikler selv, så jeg skal se om jeg evt kan snekre noe...

Hva med Tools -> Change Timestamp ?

Der kan du endre både fra EXIF til fildato og motsatt...

FastStone v3.6.

Lenke til kommentar
Har forsøkt å finne et verktøy som kan sette fildato basert på dato i Exif, men ikke funnet noe. Er utvikler selv, så jeg skal se om jeg evt kan snekre noe...

Hva med Tools -> Change Timestamp ?

Der kan du endre både fra EXIF til fildato og motsatt...

FastStone v3.6.

Yesss!!!! :thumbup:

AKKURAT det jeg trengte!!! Supert!!

Den gjorde jobben, da får jeg endelig riktig sortering igjen...

Har ikke fått med meg alle nyhetene...

Det eneste jeg savner nå, er tagging og rangering... Håper i hvert fall at de får med ranking, slik at man allerede i FastStone kan sortere ut de beste bildene man skal jobbe videre med...

Lenke til kommentar
Det eneste jeg savner nå, er tagging og rangering... Håper i hvert fall at de får med ranking, slik at man allerede i FastStone kan sortere ut de beste bildene man skal jobbe videre med...
Tagging er vel også på plass så vidt jeg kan se. Bruker | (pipe) til å tagge/untagge.

Ja, den taggingen er jeg klar over! Det er jo for å merke bilder man skal arbeide med. Nyttig den også, men jeg tenkte på tagging av nøkkelord, slik som i Adobe Elements.

Det finnes en del programmer for å legge på nøkkelord i Exif, som heldigvis er kompatible med hverandre. Picasa har det også, men elendig implementert. Du har det Microsoft programmet også, som nettopp ble beskrevet på akam.

Det er jo god støtte for eksterne programmer, så man kan kanskje kombinere..

 

Men som sagt er det viktigste at du kan rangere, slik du kan i de fleste programmer, med 1 til 5 stjerner som regel.

Lenke til kommentar

Bruker dette på jobben og har merket meg to veldig irriterende ting. For det første er programmet treigt i oppstarten. Når du åpner et nytt bilde (via dobbeltklikk/kommandolinje) tar det mange sekunder før programmet lar seg bruke, man ser riktignok ofte bildet, men programmet fryser.

Det andre og enda kjipere er at det ikke lar deg rotere bilder uten tap av bildekvalitet, noe som er ganske kjipt når en holder på med f.eks. kart. Det hadde vært mulig å holde ut hadde det ikke vært for at bildet i tillegg ikke kan roteres uten å lagres!

 

Ti år gamle ACDSee32 er fortsatt dessverre kongen på haugen (bortsett fra styggere zooming).

Lenke til kommentar
Bruker dette på jobben og har merket meg to veldig irriterende ting. For det første er programmet treigt i oppstarten. Når du åpner et nytt bilde (via dobbeltklikk/kommandolinje) tar det mange sekunder før programmet lar seg bruke, man ser riktignok ofte bildet, men programmet fryser.

Det andre og enda kjipere er at det ikke lar deg rotere bilder uten tap av bildekvalitet, noe som er ganske kjipt når en holder på med f.eks. kart. Det hadde vært mulig å holde ut hadde det ikke vært for at bildet i tillegg ikke kan roteres uten å lagres!

 

Ti år gamle ACDSee32 er fortsatt dessverre kongen på haugen (bortsett fra styggere zooming).

Synes det starter ganske kjapt.. Men det er nok ikke det rette programmet til å sette opp til å vise bilde ved dobbeltklikk, da bruker du heller FastStone MaxView eller IrfanView som er spesiallaget for lynrask visning.

 

IrfanView har også tapsfri rotering, og er også gratis, ta en kikk!! (irfanview.com) Tror du trenger plugin-pakken for denne funksjonen (også gratis)

Bildene i FastStone blir ikke lagret etter endring (eks rotering) uten at du bekrefter dette!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...