Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Familiemedlem nekter meg tilgang til mine egne penger


123456789101112

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er 17 år gammel (snart 18) og arvet en del penger fra et familiemedlem, for snart 2 år siden. Arvet ca 1 000 000 i form av en bolig og ca 300 000kroner. I tillegg har jeg 20 000 kroner på en sparekonto.

 

Jeg er nå så godt som blakk da jeg har vært syk og ikke fått jobbet. I tillegg har det ikke vært noe ekstra jobbing tilgjengelig etter at jeg ble frisk. Nå trenger jeg ca 10 000 kroner til å finansiere russebuss, bensin til scooter, mat, klær og andre lignende ting. Dette nekter faren min meg.

 

Arvepengene har jeg ikke tilgang til, heller ikke leieinntektene jeg har fått fra boligen, vet ikke hvor disse er hen, men regner med at faren min har det på en av sine kontoer.

 

Har faren min rett til å nekte meg disse pengene?. Jeg tjener ca 13 000 i julen hvert år, og har en scooter jeg skal selge, som er verdt ca 14 000. Det det er snakk om for meg er å bruke pengene nå, for så å sette tilbake tilsvarende beløp på kontoen jeg tar det fra i januar.

 

Setter stor pris på hjelp da jeg sliter ganske kraftig om jeg ikke får til noe her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at leieinntektene er i behold. Foreldrene dine, som jeg regner med er dine verger i denne saken, har lovlig rett til å bruke dine leieinntekter for å betale for hva det koster å ha deg i hus. Mat, klær osv.

 

Men du var jo over 14 da du arvet, så i så fall skal du ha blitt "hørt" angående dette.

Lenke til kommentar

Det var min mor som døde, så pappa får en god del penger i forskjellige stønader til å betale for mat osv for meg. I tillegg har han en inntekt som er svært høy (2 000 000+) om dette skal ha noe å si for hva han har rett til å bruke disse pengene til.

 

Så jeg har altså ingen kontroll over hva jeg kan bruke pengene mine til? Jeg må betale mat, klær osv selv, men har ingen rett til å bruke sparepenger eller arvepenger?

 

Hvis jeg da må se etter andre muligheter hva kan dette være? Jeg regner med at jeg ikke får noe lån da jeg er 17 år gammel, kan jeg pansette scooteren eller andre verdier eller lignende for å få penger kjapt?

Lenke til kommentar

At ikke overformynderiet er inne i bilde her virker helt usannsynlig for meg, her er det vel også snakk om pliktarv så jeg ser ikke hvordan de skulle kunne bli holdet utenfor.

 

Og hvis de er, så har noen et problem hvis pengene er utbetalt fra konto uten overformynderiets godkjennelse :)

 

skal ikke uttale meg om leieinntekter, men er leien innbetalt til din eller din fars konto ?

Lenke til kommentar

Hvorfor trenger du penger til russebuss før jul? Hva mener du med at du må kjøpe mat selv? Hvorfor trenger du mer enn 20.000 kroner til mat og klær?

 

Jeg vet ikke. Noe er rart med historien din. Jeg tror ikke overformynderiet pleier å "glemme" å involvere seg sånn helt uten videre:p Faren din sitter ikke i uskifte? (Virker ikke sånn basert på det du sier.)

Lenke til kommentar

Du er ikke myndig. Hva faren din sier, goes. Er dog ikke 100% sikker, kan være noen regler her og der som kan motsi dette. Men har inntrykk av at når du ikke er myndig, så er det faren din som skal forvalte formuen.

 

Du må faktisk spørre han om lov for å ta ut penger her...

 

Så lenge du ikke kontakter myndighetene og krever da at de forvalter formuen istedet for faren din.

 

 

Men det vil jeg tippe er en langdryg seanse. Så hvis du trenger penger asap, og ikke er 18 år, og faren din sitter på bingen. Da har du hodet i saksa...

Lenke til kommentar
Du er ikke myndig. Hva faren din sier, goes. Er dog ikke 100% sikker, kan være noen regler her og der som kan motsi dette. Men har inntrykk av at når du ikke er myndig, så er det faren din som skal forvalte formuen.

 

Du må faktisk spørre han om lov for å ta ut penger her...

 

Så lenge du ikke kontakter myndighetene og krever da at de forvalter formuen istedet for faren din.

 

 

Men det vil jeg tippe er en langdryg seanse. Så hvis du trenger penger asap, og ikke er 18 år, og faren din sitter på bingen. Da har du hodet i saksa...

jaha ?

Hvis han har arvet, og altså ikke arven er "tiltenkt" han, men at faren sitter i uskiftet bo, så

kommer overformynderiet inn å administrerer ved 75000 kroner, om du ber om det, eller ikke.

Lenke til kommentar
Du er ikke myndig. Hva faren din sier, goes. Er dog ikke 100% sikker, kan være noen regler her og der som kan motsi dette. Men har inntrykk av at når du ikke er myndig, så er det faren din som skal forvalte formuen.

 

Du må faktisk spørre han om lov for å ta ut penger her...

 

Så lenge du ikke kontakter myndighetene og krever da at de forvalter formuen istedet for faren din.

 

 

Men det vil jeg tippe er en langdryg seanse. Så hvis du trenger penger asap, og ikke er 18 år, og faren din sitter på bingen. Da har du hodet i saksa...

jaha ?

Hvis han har arvet, og altså ikke arven er "tiltenkt" han, men at faren sitter i uskiftet bo, så

kommer overformynderiet inn å administrerer ved 75000 kroner, om du ber om det, eller ikke.

 

 

Alt for mange kriterier som ikke er tilsvart her. Men du har sikkert helt rett.

 

Men tenker bare generelt. Umyndige kan jo verken ta opp lån uten samtykke av foresatt, kan ikke tegne mobilabb uten samtykke, kan ikke ditt og datt. Man må ha en foresatt om man ikke er myndig. Det som er poenget mitt. Så lenge han er 17 år, uansett om det er overformynderiet som har sitt og si. Så kan faktisk faren tviholde på pengene til guttungen er 18 år. Men han kan vel ikke bruke noe av pengene uansett. Men må si en ting på toppen av alt. En russebil/buss?? Krangle over bagateller. Greit nok russetiden er en tid verdt å få med seg til sin fulle helhet. Men du trenger ikke den mengde med penger for å kose deg i russetiden. Greit å ha litt ekstra, men å sponse en hel russebil/buss? Hvilken far hadde ikke satt ned foten da. Skjønner faren godt jeg. Hold på krava. Guttungen min har aldri fått lov ti å bruke så mye penger på noe slikt.

Lenke til kommentar

Haha, luksusproblem og krisemaksimering. Som attenåring kommer du til å ha verdier for 1,3 millioner, men ikke faen om du virker fornøyd. Vent til du er 18, du. Og ettersom det etter sigende er snart vil jo ikke russebilfinansieringen (som forøvrig er bortkastede penger) bli noe problem

Endret av Stifi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...