Gå til innhold

På tide med noe nytt?


stich

Anbefalte innlegg

Lurer litt på om det utstyret jeg har nå er foreldet, og vurderer derfor å skaffe meg noe nytt.

 

Systemet er per idag:

 

Asus A8N-SLI Premium

AMD Athlon 64 X2 3800+

GEIL 2x512mb PC3200 CL2-3-3 Ultra 400

NVIDIA GeForce 7800GT

 

Det er vel håpløst i seg selv å kjøre Vista med 1GB minne. Tanken var derfor først å kjøpe nytt minne og oppgradere til 4GB. Var vel egentlig da jeg først oppdaget at verden var gått litt videre siden sist jeg oppgraderte. Fikk en følelse av at hele systemet var gått ut på dato, noe som sikkert stemmer.

 

Må innrømme at jeg liker at ting går litt fort og at det flyter. Er det da nok å oppgradere minne eller må det sterkere lut til?

De spillene jeg eventuelt kjører er ikke fryktelig kravstor. Går stort sett i Tiger Woods, Fifa, NHL, Football Manager og Cycling Manager.

 

Det er heller ikke så interessant å spandere 1000kr på nytt minne til dette systemet hvis det bare er et tidsspørsmål før det uansett må byttes ut.

 

Jeg har snust litt på noen komponenter som virker greie og som helt sikkert dekker mitt behov. Hadde vært fint å få noen synspunkter på dette fra noen som har litt peiling. :)

 

Asus P5Q Pro (kr 949,-)

Intel Core 2 Duo E8400 (kr 1229,-)

Mushkin XP2-8000 (4096 MB) (kr 775,-)

Sapphire Radeon HD 4850 (kr 1190,-) eller Sapphire Radeon HD 4670 512 MB GDDR3 (kr 630,-)

 

Er dette et system som det er verdt pengene å bytte til? Vil spillene flyte bra? Er det eventuelt andre sammensetninger som ville vært bedre uten at det blir dyrere? Er eventuelt det jeg har godt nok en stund til dersom jeg legger noen kroner i nytt minne? Trenger jeg ny strømforsyning dersom jeg bytter til dette hovedkortet?

 

Hadde som sagt satt pris på noen gode svar.. :yes:

Endret av stich
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du sier, så begynner jo det sistemet du har å dra litt på årene, selv om det ikke er helt håpløst enda. Fungerer sikkert fint med XP og til de fleste oppgaver.

 

Det oppsettet du har satt opp, virker kurrant. ATIs 4850 er et kort som gir deg svært mye for pengene synes jeg. Det burde holde til de spillene du planlegger å kjøre.

 

Så da er siste sjekk at du har en ok strømforsyning å drive komponentene med. Nytt HK kan også kreve 8 pins ekstra strøm, så enten må du ha det på PSU, eller ordne overgang.

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte naboens S939 i dag (3500+): Intel E7300, Gigabyte EP45, 2x2GB TakeMS 800MHz minne og ATI 4850 OC. Den gamle 350W PSU'n holdt i massevis og gikk fra 3116 til 13219 i 3DMark06!!!

 

(La CPU'n på 3,3GHz. Ikke 40 grader engang!)

 

Måtte inn og endre hastigheten litt på grafikkortet til 50%. 20% er ikke nok default, ble fryktelig varmt. Ble ikke stort mer støy.

 

Så ja, oppgrader systemet ditt i stedefor å kaste bort penger på gammelt minne!

 

(Han har XP i dag og får ikke utnyttet all minne, men skal skifte til Vista 64 ved neste lønning.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...