Gå til innhold

Abit NF7 V1.2 - Eneste aktivitet ved poweron er NB-vifte


CerveZa_

Anbefalte innlegg

Har problemer med et hovedkort som jeg lurer på om er DOA, men jeg vil ikke returnere det før jeg har forhørt meg her

 

Har satt sammen en ny PCsom ikke fungerer, og etter feilsøking har jeg funnet ut at det er hovedkortet, et Abit NF7 V1.2, som er defekt (sansynligvis), jeg har prøvd hovedkortet med andre komponenter fra en annen PC som jeg vet fungerer, så jeg er rimelig sikker på at HK er problemet.

 

Og så til problemet:

Når strømforsyningen blir påslått lyser det en rød led konstant nede i høyre hjørnet av HK, greit nok det, det er sikkert bare for å indikere at HK får strøm, men når jeg trykker på power-knappen så skjer det ingenting utenom at NorthBridge vifta sviver i 2-3 sekunder

 

Noen som har vært borti noe lignende? eller bør jeg bare konkludere med at det er DOA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

reset CMOS jumperen har jeg hatt i begge stillinger

 

Jeg har også vært borti at noen har hatt spacere under hovedkort på steder der de ikke skal være slik at det har blitt kortslutning, men dette er ikke tilfelle her, skal sjekke nøyere etter om det kan være kortslutning andre steder

 

Jeg har til og med prøvd 3 forskjellig PSU'er :grumpy:

 

Edit:

Foresten, når jeg har vært borti lignende før, så har alle vifter snurra hele tida (skjermkort, northbridge, cpu-kjøler...) men her sviver altså bare Northbridge viftra i noen sekunder, før all aktivitet stopper, utenom den rød led'en som lyser hele tida hvis PSU er slått på

Lenke til kommentar

Uten at jeg har klart å finne ut hva det betyr (vha instruksjonsboken) så lyser alltid det røde lyset hos meg også, så jeg antar at det bare er for å indikere at strømmen er koblet til. Ellers lyser også et grønt lys når jeg har skrudd på maskinen. Kan høres ut som om HK er DOA. Har du prøvd flere CPU-er?

Lenke til kommentar

Prøvd flere cpu-er?

 

Det er en jumper som du kan sette på kortet for å force den til å kjøre 100 mhz fsb. Prøv denne.

 

Det virker som at den stopper hos deg rett og slett fordi at cpu-vifta ikke går? Har du vannkjøling? Fake dette ved å koble til en vifte til cpu-fan innkoblinga. Dette går ann å disable i bios siden.

 

Bruker du shims? Opplevde en gang at shims-en gjorde at kjøler ikke kom nært nok kjernen, med det resultat at den ble veldig varm og avsluttet etter et par sekunder.

 

Lyd - Har du koblet til lydkortet eller speaker? Etter at det slår seg av, er det noen lyd som kommer?

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd 2 cpu'er som funker på andre HK, har prøvd to vifter som også funker på andre HK

 

Jeg bruker ikke vannkjøling

 

Tipper det må være nooen jumpersettings eller kortslutning en plass, eller så er det DOA, men den eneste jumperen som er forklart i Manual er reset cmos jumperen, det re to til jeg ikke vet hva er til, den en er ovenfor (?) AGP porten, og den andre står rett ved PS/2 kontaktene, disse har jeg ikke gjort noe med, da jeg ikke vet hva de gjør

 

Jeg har selv lett etter en FSB 100/133 jumper, men finner ikke dette, men det skal vel være ett fett hva den står på, siden det er en Athlon XP cpu, den takler jo både 100 og 133 FSB

 

Det er nForce chipset på HK, dette har jo dobble minnekanaler, jeg kjører bare en RAM brikke (ensidig) (og ja jeg har testa flere RAM brikker), men jeg lurer på om en av de jumperene som jeg ikke vet hva er skal endres alt etter om du kjører dual channels eller singel channel? Kan det være at det er stilt inn til å bruke dual og ikke vil starte siden det bare er en brikke?

 

Dette lyset nede i hjørnet lyser forresten alltid rødt, det skifter aldri til grønt

 

:shrug::grumpy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...