Gå til innhold

16 År - Hvor finner jeg jobb?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en service-minded gutt på 16 år i Stavangerområdet som søker jobb. Lurer på om dere har noen ideer til hvor jeg kan få jobb? Leser at det er mange stillinger for personer over 16, og jeg er ganske interessert i å kunne tjene noen kroner på fritiden. Jeg har meget gode datakunnskaper, har også jobbet på El-Kjøp en uke i arbeidsuka.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt så vil en arbeidsgiver ansette en som er stabil og blir i firmaet i mange år.

Når man er såpass ung så er et av det første problemet som arbeidsgivere ser militærtjeneste/skolegang,som dere kanskje må utføre,noe som innebærer endel ekstra utgifter for arbeidsgiver med og lære opp en midlertidlig ansatt frem til der kan begynne igjen.

 

Det beste er og dra rundt og spørre diverse firmaer,med personelig fremmøte er det lettere for arbeidsgiver og få et innblikk i dine kvalifikasjoner.

 

Hos oss bruker vi endel yngre i sesongbetont arbeid,går ganske fort og se hvem som er stabil /arbeidsomme.

Så de som virker seriøse og tar arbeidet alvorlig hos oss er også de samme som i dag har fått "ordendelige" jobber der vi uten problemer har anbefalt dem for deres nye arbeidsgiver.

 

Så noe av det viktigeste er og få en bra C.V. fra tidligere arbeidsgivere,men hvis dere aldri har hatt en sommerjobb/avisjobb eller lingnende blir det naturligvis vanskelig.

 

Det viktigeste er og være åpen og forklare til eventuelle arbeidsgiver hva du vil med din fremtid angående skolegang/militærtjeneste/arbeide.

 

Jeg har fra ca 16 årsalder gått til de bedriftene som har den typen jobb jeg vil ha og spurt dem,ikke ta et nei for nei spør gjerne om det er greit og komme tilbake senere eller om dem har noen ledige stillinger i fremtiden.

 

Når man er såpass ung er det ikke lett og få en "ordentelig" jobb innad i bedriften så det er bedre og ta det man får og gjøre best mulig ut av situasjonen,normalt tar det ikke lang tid får man får mer ansvar og en bedre posisjon/lønn.

 

Får man bare tak på korttidsjobber,ta dem og vær arbeidsom/blid hele tiden.Og kunne bruke sånne som referanse gjør det betydelig lettere og få jobb.

 

Jo flere firmare du er innom og spør om jobb,jo nærmere en jobb kommer du,bare ikke gi opp.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

El-kjøp, expert, komplett.no (alle date kjeder vis du kan en del om det)

Jeg selv har fått meg en jobb hos en dykker sjappe, hatt den siden jeg var 15, tjener kanskje ikke så bra men utrolig morsomt og godt å ha på CV-en.

Hvilke utdanning holder dere på med? Kanskje finne noe innen det dere tenker på at dere skal bli etterhvert?

Lenke til kommentar

Seigemann:

 

Lever CV og jobbsøknad/brev om interesse for jobb til bedrifter som interesserer deg. De fleste seriøse butikker vil ta vare på slikt til neste gang de har en ny stilling eller trenger ekstrahjelp.

 

Vær flittig å søk på sommerjobber. Har man en fot innenfor er det ofte lettere å få til noe fast utenom sommeren også.

 

Søk på steder hvor du kan være en ressurs. Forbrukere setter pris på ansatte som kan fagfeltet sitt, derfor gjør eierne det også. Om du primært er interessert i data/multimedia er data/hardware butikker, og spill/musikk/film butikker kanskje noe du bør sikte etter?

 

Du bør også kunne høre deg om etter jobb i kundeservice hos firma som lyse etc.

Lenke til kommentar
Lett jobb å greit betalt, under 18 = 75,- timen.

Det er ikke hva jeg kaller greit, det er dårlig. Er det virkelig så lavt? De jeg kjenner som har jobbet i McDonald's (over 18) har fått brukbar lønn. I Posten får man grunnlønn på ca. 110, med lørdagstillegg blir det 130 (er en god stund siden jeg jobba der, så dette er anslag for dagens satser - det kan være mer). Uansett om man er over eller under 18 - hvilket gjør jobben attraktiv for de som er under 18. Fullt betalt opplæring får du også.

Lenke til kommentar

Cheers folkens, tok en tur til byen idag og luska litt rundt og spurte om det var noen som trengte deltidsansatte. ante ikke at det var så mange ledige jobber! Bygger søknad/cv nå, og skal levere til dolly dimples, narvesen, gamestop og en lokal brettsportbutikk.

 

Takker for hjelp folkens :)

Lenke til kommentar
Cheers folkens, tok en tur til byen idag og luska litt rundt og spurte om det var noen som trengte deltidsansatte. ante ikke at det var så mange ledige jobber! Bygger søknad/cv nå, og skal levere til dolly dimples, narvesen, gamestop og en lokal brettsportbutikk.

 

Takker for hjelp folkens :)

 

Hva sa de da? Kom tilbake med en søknad og vi vil vurdere det?

Lenke til kommentar
Cheers folkens, tok en tur til byen idag og luska litt rundt og spurte om det var noen som trengte deltidsansatte. ante ikke at det var så mange ledige jobber! Bygger søknad/cv nå, og skal levere til dolly dimples, narvesen, gamestop og en lokal brettsportbutikk.

 

Takker for hjelp folkens :)

Tre artikler du kan se litt på:

 

Veien til jobb del 1: Jobbsøknad

Veien til jobb del 2: CV

Veien til jobb del 3: Jobbintervju

Lenke til kommentar
Cheers folkens, tok en tur til byen idag og luska litt rundt og spurte om det var noen som trengte deltidsansatte. ante ikke at det var så mange ledige jobber! Bygger søknad/cv nå, og skal levere til dolly dimples, narvesen, gamestop og en lokal brettsportbutikk.

 

Takker for hjelp folkens :)

 

Det hjelper å lette på ræva :)

 

Ikke send i posten CVén men lever den personlig da blir du ikke en i haugen,er lettere for den som behandler søknader og koble person med spesifikke CV.

 

Og vær hyggelig hele tiden og tenk før du svarer,så du ikke sier noe dumt.

Vær gjerne optimistisk og skryt litt av deg.Og husk,smil mye :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...