Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For oss som har dyskalkuli

ivaraasa

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Eg har tenkt på: Det finst foreiningar for folk som har dysleksi, men for oss som slit med dyskalkuli finst det null og niks. Det tykkjer eg er for dårleg.

Er det fleire der ute som har dyskalkuli, og som er stemt på å prøva å få til ei foreining for "dyskalkulistar"?

Hör av er! :)

Endret av ivaraasa
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tja. Jeg har dysleksi. Jeg er ikke god i matte. Overlevde såvidt 3MX.

Er forferdelig dårlig i matte. Stryker på høyskolen når det er mattefag.

Dyskalkuleksi? Jeg vet ikke.

Endret av Lord Grÿllwotth
Skrevet
Eg har tenkt på: Det finst foreiningar for folk som har dysleksi, men for oss som slit med dyskalkuli finst det null og niks. Det tykkjer eg er for dårleg.

Er det fleire der ute som har dyskalkuli, og som er stemt på å prøva å få til ei foreining for "dyskalkulistar"?

dyskalkulistar? = Tallblind?

Skrevet

dyskalkulistar? = Tallblind?

"Spesifikke lærevansker i mattematikk":

http://www.dyskalkuli.net/hvaer.php

Skrevet
Tja. Jeg har dysleksi. Jeg er ikke god i matte. Overlevde såvidt 3MX.

Er forferdelig dårlig i matte. Stryker på høyskolen når det er mattefag.

Dyskalkuleksi? Jeg vet ikke.

Kom du deg i det heletatt igjennom 3MX så har du ikke dyskalkuli. :p

Jeg har et stort snev av det og sliter ganske hardt med alt som har med tall å gjøre. Det eneste jeg fikk noenlunde tak på i matte var geometri og noen emner innefor algebra. Overlevde såvidt førsteklasse matte og unngår matte som pesten. :sick:

Støtter dermed å danne en gruppe for dette ja. :thumbup:

Skrevet

Jeg kan trygt si at jeg lider av dette. Jeg har bestandig vært dårlig i matte. Har aldri fått diagnosert dette, men jeg tror det er samme syn på dette som dysletikere i Norge slet med for 10-20 år siden.

Skrevet

Tror man skal være forsiktig med å gi seg selv en dyskalkuli-diagnose. Jeg har hele livet slitt med matte og alltid hatt de laveste karakterene der. Treer var VELDIG bra for meg når det gjaldt matte. Lurte litt på om jeg kunne ha dyskalkuli osv.

Men for de aller, aller fleste så er problemer med å lære matte basert mye på at man rett og slett må jobbe, jobbe og jobbe enda mer for å klare å forstå. Selv forstod jeg ingenting om jeg jobbet med det alene, og jeg har omtrent ikke hatt èn lærer som klarte å lære bort på en måte som jeg forstod (resten av klassen forstod jo eksemplene og fremgangsmåtene som ble brukt).

Tanta mi hjalp meg, og jeg klarte å få femmer på muntlig eksamen i matte. Da hadde jeg jobbet fra skolestart om høsten og frem til januar, hver eneste helg var intensiv matte"camp" hos min tante.

Skrevet

Da kan jeg ta et annet eksempel Juliess.

Onkelen min har slitt med dysleksi i alle år, men sta som han er skal ikke det være noe hinder for han. Han jobbet gjennom hele barndommen for å lære seg å skrive å lese ordentlig, den dag i dag har han minimale problemer med begge deler. Om man jobber hardt nok kan man klare det meste.

Skrevet

Ja?

Jeg bare tror det kan bli et problem, fordi man setter seg ned og sier at matte er så forferdelig vanskelig, jeg har sikkert dyskalkuli, så da er det ikke noen vits i å jobbe hardt for å gjøre det bedre.

Skrevet

i fjor fikk jeg stryk i matte. det er et så ufattelig vanskelig fag, og jeg sliter skikkelig. skjønner ikke hvorfor jeg skal sløse bort tid på dette faget når alt jeg lærer glemmes og jeg mest sannsynelig aldri kommer til å studere realfag eller ha en praktisk jobb hvor dette kreves.

vet ikke om jeg har dyskalkuli... alle kjennetegnene er der, men jeg kan klare å lære meg spesifikke ting. gjør allikevel tonnevis med feil og glemmer det jeg måtte lære med en gang. læreren min rister hvertfall på hodet hver gang jeg nevner dyskalkuli som en mulighet for han.

satt 30 min hver eneste dag og pugga intenst matte i 3 uker før matteprøve på vg1. på prøven fant jeg ut at jeg egentlig ikke huska så mye av det jeg hadde brukt 3 uker på lære meg... fikk 1+

waste of time...

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er enig i at man ikke skal diagnosere seg selv med dyskalkuli (eller hva som helst, for den del), men det er like viktig at man ikke bortforklarer matematikkvanskene, både egne og andres. Det kan ødelegge så utrolig mye for folk som har dyskalkuli, men som ikke er klar over det.

Selv er jeg under utredning for dyskalkuli. Det har jeg vært i over to år, og på grunn av at PPT (til og med PPT i to forskjellige kommuner) har opptrådt ufattelig tregt, har jeg fortsatt ikke blitt testet. I går ble jeg flyttet over til ventelista til PPT i en annen kommune, men de er visstnok temmelig trege her også. Jeg går andreåret på VGS nå, og til våren er det på en måte "for sent" (jada, jeg vet at det er aldri for sent). Hvis jeg ikke har blitt testet før den tid, så ser jeg liten vits i å gå et tredje år på VGS, ettersom de studier jeg ønsker krever ståkarakter i matematikk.

Jeg vet det finnes en interesseforening for folk med matematikkvansker, men jeg tror ikke de har en nettside. En forening for folk med dyskalkuli hadde vært veldig fint.

Skrevet (endret)

Fikk 5 og 6 på de to matteeksamenene jeg hadde i tiende, og 4 på 2T. Har i alle fall alltid hatt vanskelig for å bedrive matematikk jeg ikke kan gjøre i hodet... kanskje jeg skal sjekke dette.

Edit: Har sett over lista over symptomene, og rundt 80% av dem stemmer med meg i hvertfall. Særlig denne:

Kan lære og utføre en matematisk utregning en dag og ha glemt det den neste!

Jobbet intenst med matematikk en helg for ikke å stryke på eksamen i fjor. Fikk 4 - men uka etterpå kunne jeg ikke regne noen av oppgavene.

Aner heller ikke hvordan det var man satte opp et gange- eller delestykke.. er jeg bare lat kanskje...?

Endret av SondreOverby
Skrevet (endret)

Åh! Kan nevne at når jeg gikk påbygging og tol 1X og 2MX samtidig så fikk jeg alltid 5+/6 i 1X men 2 i 2MX.

Matte som innebærer grafer synes jeg er dritartig!

Men sliter med og huske tingene dagen derpå som du beskriver Sondre.

Aner ikke hvordan man snur på formler... Herre jeg er lat da..

+ at jeg kan ikke utføre deleoperasjoner manuelt...

Skrevet
Jeg er enig i at man ikke skal diagnosere seg selv med dyskalkuli (eller hva som helst, for den del), men det er like viktig at man ikke bortforklarer matematikkvanskene, både egne og andres. Det kan ødelegge så utrolig mye for folk som har dyskalkuli, men som ikke er klar over det.

Selv er jeg under utredning for dyskalkuli. Det har jeg vært i over to år, og på grunn av at PPT (til og med PPT i to forskjellige kommuner) har opptrådt ufattelig tregt, har jeg fortsatt ikke blitt testet. I går ble jeg flyttet over til ventelista til PPT i en annen kommune, men de er visstnok temmelig trege her også. Jeg går andreåret på VGS nå, og til våren er det på en måte "for sent" (jada, jeg vet at det er aldri for sent). Hvis jeg ikke har blitt testet før den tid, så ser jeg liten vits i å gå et tredje år på VGS, ettersom de studier jeg ønsker krever ståkarakter i matematikk.

Jeg vet det finnes en interesseforening for folk med matematikkvansker, men jeg tror ikke de har en nettside. En forening for folk med dyskalkuli hadde vært veldig fint.

hvordan opplever du dyskalkulien? er det slik at du sliter med små tall så vel som store; skjønner ikke konseptet 4 + 5 og har problemer med dette?

jeg greier å regne simple verdier og litt hoderegning, men med en gang det blandes inn tusenvis av andre begreper, prossesser og tall mister jeg grepet... samme hvor hardt jeg prøver. jeg kan forstå noe, men det forsvinner så fort. den forrige læreren min konkluderte med at hvis jeg kunne regne 4+5 uten problemer så var det heller ingen grunn til å få med utredet i tilfelle jeg hadde dyskalkuli eller noe lignende.

leste forresten ett eller annet sted at omtrent 1 av 20 barn mest sannsynlig har dyskalkuli.

Skrevet (endret)
hvordan opplever du dyskalkulien? er det slik at du sliter med små tall så vel som store; skjønner ikke konseptet 4 + 5 og har problemer med dette?

jeg greier å regne simple verdier og litt hoderegning, men med en gang det blandes inn tusenvis av andre begreper, prossesser og tall mister jeg grepet... samme hvor hardt jeg prøver. jeg kan forstå noe, men det forsvinner så fort. den forrige læreren min konkluderte med at hvis jeg kunne regne 4+5 uten problemer så var det heller ingen grunn til å få med utredet i tilfelle jeg hadde dyskalkuli eller noe lignende.

leste forresten ett eller annet sted at omtrent 1 av 20 barn mest sannsynlig har dyskalkuli.

da gjorde din forrige lærer det samme som mine gjorde, de konkluderte med noe de mest sannsynlig ikke hadde så veldig mye peiling på. på grunnlag av en matteprøve mente lærerene på ungdomsskolen jeg gikk på at jeg var for flink til å kunne ha dyskalkuli, og skrev en anbefaling til PPT om at jeg IKKE burde få en utredning. Dette utsatte ventetiden min med over et halvt år hos PPT, og jeg fikk dermed ingen hjelp før nå, i andreklassen på VGS. og det er for sent!

det er sant at folk med dyskalkuli kan ha problemer med 4 + 5. mange mente at siden jeg f.eks. skjønner at 10 + 3 = 13 og ikke 103 kunne jeg ikke ha dyskalkuli, men det er ikke sant. noe i matematikken har jeg lettere for å forstå, f.eks. noe geometri (men jeg glemmer formlene for raskt til å kunne ha utbytte av det) enn andre ting, men ja, jeg sliter ofte med små tall. gangetabellen er helt umulig for meg, f.eks 3 x 4 må jeg av og til telle på fingrene for å klare.

har selv lest at mellom 5 og 10 % av alle skolebarn har dyskalkuli.

jeg syns i hvertfall at det er viktig at alle som har problemer med matte, enten de har dyskalkuli, mattevegring eller rett og slett bare har gått glipp av noe - får hjelp. matte er et såpass viktig fag, så hvis man sliter med det må man være veldig frampå og gjøre det man kan for å få den hjelpa man trenger. :-)

Endret av plukkfisk
Skrevet (endret)

Grafiske oppgaver: God på

1X bestod stortsett av Grafiske oppgaver.

På 1M gikk det nogelunde ok.

(Gikk GK elektro før, så tok jeg Almenfaglig-Påbygging.)

Vanskelige som og snu former osv, huske ting i matte.

Det er jeg skikkelig dårlig på...

Teorispørsmål er jeg god på. Feks hvordan ting fungerer osv...

Gjest Dyskalkulia
Skrevet

Jeg er så utrolig glad jeg fant denne tråden. Det er forklaringen og svaret jeg har søkt etter i flere år.

Jeg har slitt med dette så lenge jeg kan huske. Men ingen har noen gang brydd seg om å sjekke det opp. Jeg har bare fått kjeft, og derfor er det et veldig sårt tema for meg den dag i dag. Jeg har skammet meg og aldri turt å snakke med noen om det.

Nå skal jeg slutte å være redd. Jeg skal slutte å skamme meg. Slå i bordet og kreve det jeg har krav på! Det skal bli så deilig å få denne byrden av skuldrene.

Skriver dette anonymt fordi det er et veldig sårt tema som jeg ikke vil ha knyttet til min bruker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...