Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hodepinetablett + alkohol = farlig?


.Butthead.

Anbefalte innlegg

Har hørt noen rykter om at det er farlig å ta hodepinetabletter når man har drukket alkohol, noen som vet om dette stemmer?

Det jeg har hørt er at man kan få magesår og skade leveren..

 

Og et til, er noen kompiser av meg som sier at hvis man tar Ibux, paracet etc. så blir man "fullere". Høres litt rart ut, derfor jeg spør..

 

 

Mvh.

Endret av !Butthead!
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Paracetamol er vel kun i paracet? Derav navnet?

 

Det finnes også i andre medisiner, bl. a. Panodil, Pamol og Pinex.

 

Kroppen kan tåle opptil 8 tabletter om dagen (anbefales ikke), men etter du har drukket er leveren opptatt med å bryte ned alkoholen, som kan føre til at disse medisinene får lengre virketid og dermed skader leveren

Endret av Decoy_
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Akkurat paracet ville jeg nok være litt forsiktig med, da det ikke finnes noen motgift ved evt. overdose. og som de andre sier, så tåler kroppen mindre når du drikker.

 

Drikk mer isteden, det er nok tryggest ;)

 

En allergi-tablett før du legger deg skal visst hjelpe på fyllesjuka dagen derpå, noen som har prøvd det?

Endret av amelbye
Lenke til kommentar

Paracet er det hvertfall best å holde seg unna sålenge man er påvirket av alkohol. Leveren er veldig opptatt med å brytes ned i leveren, og da trenger ikke leveren mer giftstoffer å bryte ned på en gang.

 

Hvordan det er med Ibux, Pamol osv... veit jeg ikke, men at han blir "mere full" er nok placebo, man tåler jo litt forskjellig mengder alkohol mellom hver gang man drikker og, så noen ganger blir man fullere enn andre ganger. Det beste er nok å drikke litt mer hvis han vil bli fullere, men vil ikke anbefale å ta noe annet dop uten å ha lest mye om det på forhånd. GHB er jo dødelig i kombinasjon med alkohol for eksempel, selv etter et par øl, og psykedelika egner seg kun edru i spesielle settinger.

Endret av ChrML
Lenke til kommentar

Som flere har nevnt blir paracetamol (som finnes i Paracet, Pamol, Panodil etc) brutt ned i leveren, så du bør være forsiktig med å ta det samtidig som du drikker. Det er ikke farlig å ta en eller to sammen med en pils eller to, men ikke ta mye. Ibuprofen, som finnes i Ibux, blir brutt ned i nyrene og har derfor ingen kryss-effekter med alkohol. Den viktigste effekten av allergitabletter mot bakrus er det glasset med vann du svelger den ned med..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser for meg at virkningen av å ta vanlig paracet når du drikker alkohol varierer fra person til person?

Selv har jeg ingen problemer med å ta paracet når jeg drikker.

Noe som derimot ikke anbefales er å ta f.eks. Pinex Forte etter at du har drukket.

 

Fra Legemiddelsiden.no:

Analgetikum - smertestillende legemiddel. Brukes med forsiktighet hos pasienter med nedsatt nyrefunksjon (gjelder brusetabletter). Tablettene er laktosefrie. Fare for tilvenning. Kan gi døsighet og påvirke reaksjonsevnen. Forsterker effekten av alkohol, beroligende midler og sovemidler.

 

Siste gang jeg kunne tenke meg å våkne av smerter i mellomgulvet.

 

Edit:

Pinex Forte er forøvrig smertestillende du må ha resept på og som gis etter f.eks. operasjon. Ikke noe du kan få kjøpt i butikken, med andre ord. Paracet er ingenting i forhold, sånn sett.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...