Gå til innhold

Stor forskjell optisk på Canons 24-70mm f/2.8L og 24-105mm f/4L?


Anbefalte innlegg

Sitter og vurderer et objektivbytte siden jeg føler jeg aldri får skarpe bilder med Sigmaen jeg har nå. Sjekket priser på 24-70mm'n både brukt å nytt da jeg kom over 24-105mm'n, til en litt rimeligere pris. Er det stor forskjell på disse objektivene? Vis jeg vil ha skarpe og gode bilder. Hvilken vil dere anbefalt?

Fant også at 24-105mm'n også er billigst brukt. Er det mye å hente isåfall, vis 24-70mm'n er bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde uten tvil gått for 24-105mm f/4L IS USM.

 

Hvorfor hadde du gått for 24-105 uten tvil?

Jeg har eid begge, og var også fornøyd med begge.

Dog savnet jeg 2,8 blenderen inne i haller etc.

Skulle jeg kjøpt meg en ny nå så hadde det blitt 24-70.

Grunnen er egentlig enkel for meg. Jeg har 70-200 i tillegg så alt over 70 til 200 er da dekket. Og som sagt så savnet jeg den 28 blenderen når jeg brukte min 24-105.

 

Andreas

Lenke til kommentar
Sitter og vurderer et objektivbytte siden jeg føler jeg aldri får skarpe bilder med Sigmaen jeg har nå. Sjekket priser på 24-70mm'n både brukt å nytt da jeg kom over 24-105mm'n, til en litt rimeligere pris. Er det stor forskjell på disse objektivene? Vis jeg vil ha skarpe og gode bilder. Hvilken vil dere anbefalt?

Fant også at 24-105mm'n også er billigst brukt. Er det mye å hente isåfall, vis 24-70mm'n er bedre?

 

Synes begge to leverer veldig bra.

24-70 kan virke noe skarpere, og ha noe mere nøytrale (riktige)farger. Men det blir veldig pirkete. Jeg foretrekker å bruke 24-70mm. Men det er mitt valg. Den har 2,8 og er litt tung.

24-105 er litt lettere, den har IS og dekker større omeråde. Det vil nok veie mye for mange.

Etter mitt syn blir det derfor hippsomhapp, og hva man selv føler mest for. Begge leverer gode bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har 24-70mm og er veldig fornøyd med den. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke gikk for 24-105mm. Hvis du tar mye portretter kan det være en fordel å ha f/2.8. Jeg ville aldri kjøpt et objektiv med mindre blenderåpning enn f/2.8. Jeg tror heller ikke jeg kommer til å gjøre det igjen. Men det kommer vel litt an på hva du skal bruke objektivet til. IS har jeg aldri vært noen fan av uansett.

 

EDIT: som det er nevnt over, så tror jeg du vil få et sjokk hvor tung 24-70mm er. dette er noe jeg overlever, fordi jeg gjør ingen komprimisser på kvalitet "whatever the cost". spørsmålet er om du føler det samme. nå har jeg 5d og kanskje litt mer å holde i da.

Endret av abbarve
Lenke til kommentar

Æsj. Klarer ikke å velge. Føler at 105mm tele vil komme godt med, siden jeg ikke har verdens beste tele objektiv, men føler også for at 2.8 blender er godt å ha i flere tilfeller. Eneste er at 24-70mm har litt lite zoom område.

 

Blir vel det objektivet jeg finner billigst som blir kjøpt. Har planer om Canon 70-200mm f/4L og Sigma 10-22mm før sommeren.

Lenke til kommentar
EDIT: som det er nevnt over, så tror jeg du vil få et sjokk hvor tung 24-70mm er. dette er noe jeg overlever, fordi jeg gjør ingen komprimisser på kvalitet "whatever the cost".
Merkelig at du ikke har Hasselblad da ;-)

 

Ahh, "I c what u did there" :p

 

Mente vel mer vekten enn prisen. Jeg er desverre ikke lagd av penger :no:

Lenke til kommentar
Æsj. Klarer ikke å velge. Føler at 105mm tele vil komme godt med, siden jeg ikke har verdens beste tele objektiv, men føler også for at 2.8 blender er godt å ha i flere tilfeller. Eneste er at 24-70mm har litt lite zoom område.

 

Blir vel det objektivet jeg finner billigst som blir kjøpt. Har planer om Canon 70-200mm f/4L og Sigma 10-22mm før sommeren.

 

24-105 blir vel et berdre alrounobjektiv,spes når du har planer om å kjøpe et objektiv i begge endene,ser selv hvor mange ganger jeg savner litt ekstra tele på mitt "fastobjektiv" 

Lenke til kommentar
Sitter og vurderer et objektivbytte siden jeg føler jeg aldri får skarpe bilder med Sigmaen jeg har nå. Sjekket priser på 24-70mm'n både brukt å nytt da jeg kom over 24-105mm'n, til en litt rimeligere pris. Er det stor forskjell på disse objektivene? Vis jeg vil ha skarpe og gode bilder. Hvilken vil dere anbefalt?

Fant også at 24-105mm'n også er billigst brukt. Er det mye å hente isåfall, vis 24-70mm'n er bedre?

I signaturen din står det 30D. I såfall vil det jo være mye smartere for deg å kjøpe 17-55mm EF-S. Da får du både f2.8 og IS, og i tillegg et mye mer hensiktsmessig brennviddeområde. 24-70mm og 24-105mm er ikke godt tilpasset en APS-C brikke.

Lenke til kommentar

Sitter selv med en tamron 17-50 mm f2,8 men angrer faktisk på at jeg kjøpte den siden den mangler IS,noe jeg hadde på mitt forrige objektiv.

 

Så dette blir nok byttet ut igjen med et som har IS,ofrer glatt f2,8 til fordel for frks f4 og IS, det redder tross alt langt flere situasjoner når en fotograferer håndholdt -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...