Gå til innhold

Enkeltmannsforetak, noen spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei, har tenkt litt å drive litt import fra usa og har i anledningen prøvd å sette meg inn i dette med enmannsforetak.

 

Noen forskjellige eksempler:

 

1. La oss si at jeg har en omsetning på 50 000 kroner. Videre har jeg et overskudd på 20 000 kroner. Disse 20 000 kronene bruker jeg på ting en dyr laptop (bare ett eksempel). Jeg sitter nå igjen med 0 kroner i overskudd, betyr dette at jeg hverken er skattepliktig eller mva- pliktig?

 

2. Jeg importerer en vare fra usa, betaler frakt og ikke mva, siden dette er elektronikk er det heller ikke toll på varen. Medfører dette riktighet?

 

3. Jeg selger denne varen, som koster 100 kroner, videre til en kunde. Kunden betaler 125 kroner for den siden han må betale moms. La oss si jeg kjøpte varen for 50 kroner, skal jeg da betale moms av 100 kroner, eller av 50 kroner?

 

4. Koster det noe å ha et enkeltmannsforetak?

 

5. Hvor god dokumentasjon kreves det på regnskap egentlig?

 

6. Litt utenfor emnet. Finnes det noen billige internettbutikker som er ferdiglaget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1, MVA pliktig blir du bare i det du passerer en omsetning på kr. 50 000, dvs. 50 001. Teoretisk blir du også fritatt for skatt hvis du bruker pengene dine på å kjøpe en laptopp til 20 000 slik jeg ser det.

2. MHT dette spørsmålet bør du nok sende en mail til skatteetaten for å høre, de kan svare bedre

3. Du kan ikke ta moms for en vare du selger ut med mindre du er blitt momspliktig som i spørsmål 1. Så lenge du er under betaler han bare 100 kroner for den. Du derimot må også betale moms, men bare i såfall av de 50 kronene. Men den momsen har du jo i så fall eventuelt betalt i spørsmål 2.

4. Her velger jeg å dele inn i to delsvar;

4-1: Skal du etablere et enkeltpersonsforetak som driver med kjøp og salg av varer, må du i tillegg til å registrere deg i enhetsregistret (noe som er gratis) også registrere deg i foretaksregistret, dette koster en engangssum på kr. 2000 hvis du registrerer deg pr internett eller 2500 på papir.

4-2: Hva det koster å ha et enkeltpersonsforetak er jo egentlig opp til deg og hva du velger å påløpe av kostnader. Skal du ha hjemmeside, noen til å føre regnskap osv kommer det naturlig vis kostnader på, men disse vil jo variere.

5. mht regnskapet vil jeg henvise deg hit: http://www.bedin.no/php/d_hovedemneside/cf...nt_1412/hDKey_1 Der står det mye snadder å lese. Du kan jo enten føre regnskapet selv hvis du kan det, eller du kan få noen til å gjøre det. Alt av bilag skal inn i permer fordelt etter dato.

6. Du har jo osCommerce, zencart eller Joomla som i utgangspunktet er gratis da, og kan implementeres mot Visa/Mastercard osv. Det finnes en hel haug ute på markedet, bruk Google!

Endret av abrj
Lenke til kommentar

Bra svar av abrj, vil utdype disse to litt:

 

2: Du må betale mva uansett, og kan eventuelt (om du er mva-registrert) trekke den fra som inngående mva på neste omsetningsoppgave.

 

3: Om du er registrert, så krever du inn 100kr +25 kr i mva. De 12,50 (25%av 50kr) du betalte inn i mva ved innførsel trekkes så fra, og du betaler inn de resterende 12,50 til statskassen.

 

Om du ikke er registrert, så kan du ikke kreve inn noe mva fra kunde, men må likevel betale den ved innførsel. Men om du selger til privatpersoner (som uansett ikke bryr seg om prisen eks. mva) er det jo ikke noe i veien for å ta en utsalgspris på 125 kr likevel -men du kan ikke skrive (markedsføring, reklame etc, regnskap osv) at denne summen er inkl. mva.

 

For å ta spørsmål 1 også: Som nevnt, så er det omsetningen (og ikke overskuddet) som er grunnlaget for mva-registrering, slik at en omsetning på 50.001 kr og kostnader på 20.000 vil utløse registreringsplikten. Om du bruker hele overskuddet på en pc til bruk i foretaket, og så sitter igjen med 0 i overskudd/inntekt, så betaler du ikke noe skatt, med unntak av skatt på evt. kapitalinntekter (renter etc.) og formuesskatt. Om denne pc'en bare brukes privat, så må kjøpesummen regnes som inntekt/overskudd, og beskattes. Det er heller ikke noe 100% klart skille, om et driftsmiddel brukes delvis privat og delvis i foretaket skal man dele innkjøpskostnaden i to (50/50 eller annen fordeling, i forhold til bruken) og bare trekke fra deler av kostnaden på skattbar inntekt.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...