Gå til innhold

spm anngående oppgradering fra 4870 til 4870x2


Anbefalte innlegg

Hei. lurer på om jag bare kan smekke et x2 kort inn i pc'n uten å gjøre noe med driverne? er jo samme driverne på begge kortene så vidt jeg vet.

så var det om et 4870x2 kort kan forsvares prismessig i forhold til et 4870? jeg gidder ikke kjøpe nytt kort hvis det ikke er verdt prishoppet opp.

 

mitt HK støtter ikke crossfire så må ha et x2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kjører 1600x1050 på en 22". er klar over at det er litt overkill men jeg har lyst å kjøre de nye krevende spillene glatt selv om oppløsningen ikke er så høy

 

Da sjekker du testen hos X-bit labs og hos Tech Report.

 

Husk at Crysis er realtivt "dårlig" koda og krever langt mer av GPU enn nye spill jevnt over. 1600 x 1050 finnes ikke i X-bit labs sin test, men 1600 x 1200 gir en pekepinn. Jevnt over ser du at du får lite igjen mellom HD 4870 og HD 4870X2 på såpass lav oppløsning, mens det er langt mer å hente på høyere oppløsninger.

 

Så igjen, godta 10 - 15 % lavere fps og spar pengene til neste generasjon av GPU-er. De er nok her i løpet av neste halvåret.

Lenke til kommentar
den må da yte mer enn 10%? jeg får ca 40 fps i crysis nå å kan vel ikke ende opp på 44fps med et x2 kort?

 

I Crysis skulle du med din skjermoppløsning få ca 20 % ytelsesøkning.

 

Når jeg sier 10 - 15 % så sier jeg at HD 4870 yter 85 - 90 % av HD 4870x2, noe som faktisk ikke nødvendigvis er så langt fra sannheten. Dvs. sannheten varierer fra 3 % til 80 % ytelsøkning hvor det bare er Call of Juares, S.T.A.L.K.E.R: Shadow of Chernobyl og Tomb Raider: Legend som virkelig nytter CF eller X2 på lave oppløsninger. En del spill gir knapt ytelseøkning, dvs bare 3 til 10 %, og en del gir ca 20 - 25 %.

 

Alt dette er forskjeller med oppløsning på 1600 x 1200, trolig gir 1680 x 1050 litt mindre forskjeller.

 

Crossfire, X2 eller SLI kommer først til sin rett når man bruker 1920x1200 eller høyere oppløsning (eller Call of Juares). Det siste er det eneste spillet som virkelig drar fra 30 fps til godt over 50.

 

CF, X2 og SLI er dessverre "overhypet", særlig knyttet til lave oppløsninger. Personlig anbefaler jeg ikke CF, X2 eller SLI uten at man har eller skal kjøpe seg skjerm med minst 1920 x 1200 oppløsning. På lavere oppløsning er det ikke verdt pengene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...