Gå til innhold

Stolpediagram i Java


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Jeg sitter med en oppgave som krever at jeg lager et stolpe diagram i java.

Bruker NetBeans IDE.

 

Så det jeg lurer på er:

Hvor jeg finner et graf verktøy altså hvilke pakke må jeg importere osv.

Legg gjerne til en liten syntax bit om hvordan den brukes.

 

Klarer ikke finne noe som er standard til java. Og jeg vil ikke laste ned no ekstra for å få det til siden lærern også skal kunne kjøre det uten å måtte laste ned noe.

 

Takker på forhand for hjelpen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ta en titt på javax.swing og java.awt bibliotekene. Der burde det ligge noe slikt.

 

Har sett igjennom og googla osv. men er ikke noe som jeg har klart å finne.

Begynner å lure på om det er noe sånn. Kan jo bruke drawRect og lage en selv men det blir veldig komplisert når jeg skal kunne variere antall stolper. Skal bruke diagramet til å vise sorterings algoritmer og hvordan de sorterer.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke veldig vanskelig å extende f.eks javax.swing.JPanel og override paint(?) metoden med ditt eget stolpediagram.

 

At det blir vanskelig når du skal ha variabelt antall stolper skjønner jeg ikke så mye av...

 

Du skal:

a) legge til en variabel med get/set metoder som holder på datasettet. F.eks en array eller en Vector er sikkert fint. I set metoden kan det være en ide å ta vare på hva den høyeste verdien i datasettet er.

 

b) i paint metoden skal du finne bredden på panelet, dele det på antall kolonner, det er bredden på hver kolonne.

 

c) siden du har tatt vare på hva den høyeste verdien i datasettet er og du vet høyden på panelet så kan du nå lett regne ut hvor høy hver kolonne skal være...

 

d) I paint metoden så clearer du evt tegner et rektangel over hele panelets størrelse. Loop igjennom datasettet og tegn opp en og en kolonne

 

Hvis du ikke vet hvordan du lager et standard-gui kan du få hjelp her:

http://java.sun.com/docs/books/tutorial/uiswing/

 

(Antar at oppgaven ikke går ut på å bruke en ferdiglaget komponent...)

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...