Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

. . . .


Coa

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

siden verdien på det som stjeles er på under 1000 kroner blir det sett på som en forseelse (kilde). Etter naskeribestemmelsen i straffeloven kan man få bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler for naskeri. Har man blitt tatt for tyveri, vil man kunne få straff i form av bøter eller fengsel i inntil 3 år (tyveribestemmelsen ).

 

er det første gang du blir tatt av eller overlevert til onkel spørs det om du blir straffet men lovverket åpner iallefall for dette.

Lenke til kommentar

http://www.ung.no/nyheter/1805_Nasking_ell...tikktyveri.html

 

Jeg finner ingenting som tilsier at 1000 eller 3000kr skal være noen magisk grense. Det nærmeste er dette:

 

§ 392. Den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af nogen Løsøregjenstand eller medvirker hertil, straffes med Bøder, men, hvis Gjenstandens Værdi overstiger 10 Kroner, med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder.

 

Har den skyldige handlet i Hensigt at gjøre en virkelig eller formentlig Ret gjældende, kommer ikke høiere Straf end Bøder til Anvendelse. Under særdeles formildende Omstændigheder kan Straf bortfalde.

Lenke til kommentar
Har en kompis som har for vane å naske i butikken, han nasker alt, men har "spesialisert" seg i å stjele øl. Jeg liker ikke å legge meg oppi andres saker, men i det siste har det tatt av med stjelingen. Derfor lurer jeg på hva slags straff han kan få.

 

Det er en kompis, det er IKKE meg!

Jaja. Hvis det er tilfelle det du sier, så bør denne personen oppsøke hjelp. For hvis man stjeler øl, bare for å gjøre det. Har han et impulsivt problem med seg selv. Han bør gjøre to ting, for å komme til seg selv.

 

Oppsøke en som kan behjelpe han med tyveriene, samt en som kan beroligjøre og sette han på en stødig ramme, når det gjelder øl drikkingen. For dette tilsier jo bare at han også har problemer med øl.

Lenke til kommentar
Kompis eller ei, jeg hadde lett meldt fra til både politi og eventuelle butikker..

Bra du er så god venn da :)

Er vel ikke akkurat rette måten muligens, men hvis man ønsker at en venn skal havne i fengsel, for gjentatte tyverier. Så får vel man bare stå og se på det da. Beste av det hele er faktisk bare å snakke med denne personen, og si hva konsekvensene blir utad disse tyveriene.

 

Forstår personen det, regner jeg med at han tar til vett, hvis ikke vil han ialelfall ikke straffe deg i ettertid, for at du ikke hjelpte/ga han noen ord for det han gjorde. Da vil han bare se på seg selv som en idiot, som ikke tok til vett.

Lenke til kommentar
Hvilken straff får du hvis du blir tatt for å ha stjele en six pack med øl på meny?

 

Varier dette mye med tanke på alder?

 

Blir en 25 åring straffet hardere en en 16 åring?

 

Sakset dette fra en lokalavis 24.09.08:

 

Stjal pæresider

Ei 17 år gammel jente fra Lyngdal må betale 2.000 kroner i bot for å ha stjålet to flasker med pæresider fra Rema 1000 i Lyngdal 13. juni i år. Hun skal ha lagt flaskene i en bag og passert kassapunktet uten å gjøre opp for seg.

Dyre flasker gitt. 1k pr. flaske he,he.., men kanskje hun lærte å la andres ting være i fred.

Lenke til kommentar

Hvem pokker er det som gidder å gjøre seg til tyv kun for noen øl? Og vedkommende er 25 år? Herregud. Enkelte trenger visst et opphold bak murene.

 

Skugga: Faktisk så kan tyveri i slike tilfeller være legitimt dersom en er i en nødstilstand. Allerede Magnus Lagabøte aksepterte at man stjal mat for å berge liv og helse, hvis jeg husker loven hans riktig (jeg er ikke dermed sagt 750 år gammel). Men i dagens Velferdsnorge er nok spørsmålet teoretisk.

Lenke til kommentar
Hvem pokker er det som gidder å gjøre seg til tyv kun for noen øl? Og vedkommende er 25 år? Herregud. Enkelte trenger visst et opphold bak murene.

 

Skugga: Faktisk så kan tyveri i slike tilfeller være legitimt dersom en er i en nødstilstand. Allerede Magnus Lagabøte aksepterte at man stjal mat for å berge liv og helse, hvis jeg husker loven hans riktig (jeg er ikke dermed sagt 750 år gammel). Men i dagens Velferdsnorge er nok spørsmålet teoretisk.

 

Han jeg snakker om er 16, ikke 25.

Lenke til kommentar
Han jeg snakker om er 16, ikke 25.

 

Det var da enda bra. Men å stjele øl - eller noe annet - er selvsagt ikke en god idé. Da er det langt bedre å få noen til å kjøpe for seg. Så vidt jeg vet, er ikke det straffbart (han som kjøper ølet, vil derimot kunne straffes). Men som stud.jur. kan jeg vel ikke oppfordre til annet enn ubetinget lojalitet mot rettsvesenet.

Lenke til kommentar

Denne tråden ligger i jussforumet og er en tråd angående straff for tyveri. Det er ikke en tråd om hvor dumt det er å stjele, ei heller en tråd over hvor kult det er å stjele, ei heller en tråd om at man ler høyt og lenge. Mange poster er forsvunnet i det store sluket, og fra nå av holder vi oss til topic.

 

(Og som vanlig skal ikke denne posten kommenteres, send evt. en PM)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...