Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PCen restarter under loading av XP *LØST*


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny pc som funka helt fint til jeg skulle instalere OS. Jeg prøvde å instalere XP og det gikk helt fint helt til den hadde extracta filene. Før den restarta sto det at setupen skulle fortsette etter restart. Så kom det helt vanlig Windows XP loading som man ser vær gang man starter pcen, men mitt i loadinga restarter pcen seg helt plutselig. VÆR SÅ SNILL Å HJELP MEG!!!!!

Endret av pippeungen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
merkelig,

 

har vel ikke tilfeldigvis en annen OS cd\dvd ?

 

og hvis du har sjekka alle komponentene at de riktig i og fungerer, så er dette litt merkelig..

 

dette kan jo skje hvis du får for lite strøm, men.. her må du nesten få noe expert hjelp..

 

Har ikke noe annet OS nei, og jeg tror alt er sotti riktig i

Lenke til kommentar
jeg tror nok jeg ville prøvd å få tak i en annen OS cd, siden du klarer å loade OS , så ser det ut som alt er greit, burde nesten fått opp BSOD ( blue screen of death ) hvis det var noe gale...

 

setter nok knappen på "feil" på OS cd ,

 

Ja jeg får vel prøve en annen gammel XP cd som ligger blant alle glemt cdene

Lenke til kommentar

Sjekk i bios om minnebrikkene dine får riktig mengde strøm. det skal stå oppgitt hva minnebrikkene skal ha på en liten lapp på brikkene, eller i/på esken. finner du ikke noe, så bruk en annen data til å gå på nett å sjekk ut hos webshopen du handlet på. finner du ikke noe her går du til hjemmesiden til prudusent av minnebrikkene og søker etter dine minnebrikker og finner det ut der.

 

VIKTIG: Sørg for at du finner de helt eksakt samme brikkene som du har i pcen. kan være forskjellig spenning på f.eks pc8000 og pc8500 av samme merke.

 

Hvilket oppsett har du?

Ram:

Hovedkort:

Prosessor:

skjermkort:

Harddisk kan også lage trøbbel noen ganger:

 

Et annet tips som du gjerne også må prøve er å bytte dvd/cd ROM til pcen om du har en annen liggende.

 

Etterhvert som du prøver deg fram med å fikse innstillinger/bytte cd rom osv. start hele installasjonen fra scratch. filer er mest sannsynlig korrupte ettersom du får BSOD under oppstart av windows installasjonen gjentatte ganger.

 

Håper du klarer få problemet ditt i sjakk:)

 

mvh.

 

Kan være mye trøbbel med nye ddr3 minnebrikker om det er dette du har. jeg har ddr3 og vet hva som må til om det er dette.

Endret av knutern88
Lenke til kommentar
Sjekk i bios om minnebrikkene dine får riktig mengde strøm. det skal stå oppgitt hva minnebrikkene skal ha på en liten lapp på brikkene, eller i/på esken. finner du ikke noe, så bruk en annen data til å gå på nett å sjekk ut hos webshopen du handlet på. finner du ikke noe her går du til hjemmesiden til prudusent av minnebrikkene og søker etter dine minnebrikker og finner det ut der.

 

VIKTIG: Sørg for at du finner de helt eksakt samme brikkene som du har i pcen. kan være forskjellig spenning på f.eks pc8000 og pc8500 av samme merke.

 

Hvilket oppsett har du?

Ram:

Hovedkort:

Prosessor:

skjermkort:

Harddisk kan også lage trøbbel noen ganger:

 

Et annet tips som du gjerne også må prøve er å bytte dvd/cd ROM til pcen om du har en annen liggende.

 

Etterhvert som du prøver deg fram med å fikse innstillinger/bytte cd rom osv. start hele installasjonen fra scratch. filer er mest sannsynlig korrupte ettersom du får BSOD under oppstart av windows installasjonen gjentatte ganger.

 

Håper du klarer få problemet ditt i sjakk:)

 

mvh.

 

Kan være mye trøbbel med nye ddr3 minnebrikker om det er dette du har. jeg har ddr3 og vet hva som må til om det er dette.

 

Ikke ddr3, men skal sjekke det med strømen.

RAM: Corsair TWIN2X 6400C5DHX 2 på 2gb

Hovedkort: EVGA nForce 780i SLI

Prossesor: Intel Core 2 Quad Q9400 2,66GHz, socket 775

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 280

HDD: Western Digital Caviar GP 500GB to stykk

Lenke til kommentar

DU kan jo sjekke ram'en med memtst selv om den ikke er helt til å stole på. Finner den feil så har du feil. Finner den ikke feil så kan du ha feil allikevel ;)

Sett opp volten på ram'en. Stort sett så skal den settes til 1,8V som er default, men mine Corsair må ha 1,9V. Du kan fint sette den til 2 for å være sikker.

Dersom du kan sjekke med noen andre brikker så ville jeg gjort det.

Lenke til kommentar
DU kan jo sjekke ram'en med memtst selv om den ikke er helt til å stole på. Finner den feil så har du feil. Finner den ikke feil så kan du ha feil allikevel ;)

Sett opp volten på ram'en. Stort sett så skal den settes til 1,8V som er default, men mine Corsair må ha 1,9V. Du kan fint sette den til 2 for å være sikker.

Dersom du kan sjekke med noen andre brikker så ville jeg gjort det.

 

Jeg satt opp til 1.925v, men funka fortsatt ikke.

Jeg tester med memtst. Skal jeg ta fast, medium eller slow.

Lenke til kommentar
Jeg satt opp til 1.925v, men funka fortsatt ikke.

Jeg tester med memtst. Skal jeg ta fast, medium eller slow.

 

 

Med en gang du sier 780i tenker jeg med en gang at det kan være mye du må stille på å gjøre for å få det til å funke som det skal.

 

780i er kjent for MASSE feil..(mesteparten av feilene har med auto settings å gjøre) mitt 790i ultra er kjent for mange det også, men ikke fullt så mange. Jeg har derimot en god del bugs på mitt hovedkort.

Prøv å sette opp spenningenCPU 2-3 hakk. Det er mulig du har trøbbel med det pga hovedkortet undervolter en god del.

Se hva volten står på når du setter den opp. (skal være et lite felt som viser hva den står på. Vet ikke hvordan voltingen ser ut på 780, men mitt har grå, grønne og røde tall. hold deg på det grå. sett den på rundt 1,2v i bios.. se hva den ender opp på. du har som mål å holde deg under 1,2v. ikke at litt mer kan skade, men dette skal ikke være nødvendig i det hele tatt.

 

sett også gjærne opp SPP volten til det står på 1,35 (altså north bridge) kan være nødvendig på enkelte av disse hovedkortene.

 

Du kan også sette litt opp på south bridge (MCP) Denne kan du fint sette til 1,5v Kan hende du trenger ett hakk mer enn det også.

 

Husk å ikke blande South bridge= (MCP) og north bridge = (SPP) i bios.. tror det skal gjelde for 780i også.. står på denne måten på mitt 790i ultra.

 

VTT/fsb volt kan du sette til 1,15 eller 1,20 skal også gå bra.

 

Et lite tips kan være å gå i bios etter du har satt inn disse justeringene og se hva justeringen faktisk ble til. Setter du 1,2v på prosessoren tror jeg ikke det blir mer enn kanskje 1,15v ca.

 

Prøv deg fram med dette, og jeg tror du skal lykkes. gjør du ikke det ville jeg fått bytta cd ROM. funker ikke det heller er det bare to ting jeg vil tro det er noe galt med.

 

RAM eller Hovedkort.

 

Husk som jeg sa: start installasjonen fra scratch hver gang..

 

Funker det ikke til tross for alle innstillinger kan du helt på tampen prøve dette:

 

det eneste i bios jeg klarer komme på som kan være feil:

Minnetidene dine. Sjekk hva som står at brikkene skal ha, og sett opp de første.. dette kan være litt komplisert og se litt vanskelig ut. så det vil jeg si er det siste du skal trenge å kjøre. (Disse skal normalt til aldri stille seg automatisk så du ikke får starta systemet)

 

Husk: Sistnevnte skal ikke være nødvendig i det hele tatt. og det er større sjangs for fysisk feil på cd, cdROM, hovedkort eller rambrikker enn at det sistnevnte må gjøres.

 

Konklusjon for volt:

V.core: opp mot 1,2v

FSB volt (/VTT): 1,15v-(1,20v)

SPP: 1,35v (Denne har med minnet og cpu tilknytting)

MCP: 1,50v-(1,55v) (Denne har med pci, hdd tilknytting osv til cpu)

RAM: 1.95v

 

(prøv med de laveste verdiene jeg har oppgitt først)

 

Lykke til, håper det funker.

Si fra om du får til:)

 

Edit:

HDD: Western Digital Caviar GP 500GB to stykk

Er disse satt opp i noen form for RAID? Hvis ikke, sjekk etter at raid ikke er aktivert i bios. Skal du kjøre de i raid må du laste inn Raid driverne under den første delen av instalasjonen. dette kan du gjøre ved å trykke F6 når du ser det nede på skjermen mens den laster inn drivere.(blå skjerm med info linje nederst) Du trenger da en CD med intel RAID drivere.. jeg kan ikke så mye om dette da jeg enda ikke har gjort dette i praksis dessverre..

 

 

Jeg tester med memtst. Skal jeg ta fast, medium eller slow

 

Går ut fra at det du nevner her er nvidia's memtest.(i bios) den er ubrukelig etter min mening.

Her har du en link til Memtest86 nyeste versjon: Memtest

Denne filen du laster ned gjør du følgene ved:

-Pakk ut med winrar/winzip

Benn den utpakkede filen som image (bruk nyeste demo av nero 8 f.eks.)

Sett cden i den pcen du skal kjøre memtest på og den starter av seg selv rett etter bios er ferdig med å laste.

Du skal ikke trenge gjøre noe under testingen, men jeg bruker trykke "C" så går jeg til error report og velger at den skal samle alle errors i en feilmelding og kjører memtest i 12 timer.

Men for all del. prøv det første jeg sa før du kjører 12 timer memtest..:)

Endret av knutern88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...