Gå til innhold

Flere skjermer, forskjellige font-størrelse?


StiSor

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Vi har ett par maskiner med 3 skjermer, der 2 av skjermene kjører veldig høy oppløsning, mens den 3. skjermen er en "normal" pc-skjerm.

 

Problemet er at det er så stor forskjell i oppløsning på skjermene at font-størrelse osv blir enten veldig stort eller veldig lite alt etter hvilke skjermer en setter det perfekt til.

Er det noen som helst måte å få satt individuell font-størrelse på skjermene?

 

 

PS: Operativsystem er XP (forslag om andre OS er uaktuelt).

Nå er prisen på de høyoppløslige skjermene 6 sifret, så å ha 3 like skjermer blir veldig kostbart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan hende skjermen er for dårlig rett og slett. Er de alle sammen CRT/LCD? Støtter skjermkortet ditt alle tre? Vis den ene er CRT kan de jo hende at den ikke er så glad i høy oppløsning sånn generelt. Har en 19 tommer flatskjerm som har passe oppløsning mens den andre CRT (17 tommer) ikke KLARER og ha så høy oppløsning.

 

 

/

 

 

Eller mente du at du har 3 pcer? I så fall, bytt den skjermen som funker dårlig med en av de andre, for og se om det er PCen eller skjermen som rett og slett ikke liker høy oppløsning.

Endret av TobbeOo
Lenke til kommentar

Var kanskje litt dårlig forklart av meg. Skal prøve forklare litt bedre.

 

Har 1 PC som kjører XP.

I denne er det 2 skjermkort, på det ene er en "vanlig" LCD-skjerm, på det andre skjermkortet er det koblet til to 5MP skjermer.

5MP skjermene kjører mye høyere oppløsning enn den enkle skjermen.

 

Skal en kunne lese tekst, se ikoner osv på 5MP skjermene må en øke skriftstørrelse eller ppt. Men da blir skriften veldig stor på den vanlige skjermen. Spørsmålet er så om det finnes noen muligheter å sette f.eks. skriftstørrelsen for hver skjerm?

 

Til den bruken de høyoppløslige skjermene er tilltenkt er dette ikke noe problem da programvaren er tilpasset høyoppløslige skjermer. Men det er i de tilfellene en ønsker å bruke disse skjermene til "vanlige" kontoroppgaver som normalt utføres på den andre skjermen at vi lurte på om det var noen måte å fikse dette på. Så er ikke noe stort problem, men har irritert meg litt at jeg ikke har fått dette til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9812398713

Jeg har mulighet til å stille skjermoppløsning individuelt mellom skjermene, men fontstørrelse ser ut til å være brukerrelatert og ikke skjermindividuelt. Med mindre noen andre har noen forslag så kan du søke på nettet og se om du finner noen tips (eksterne programmer?).

Lenke til kommentar

Som sagt er ikke skjermoppløsningen problemet her, de kan settes til det jeg vil individuelt (etter hva skjermen takler selvfølgelig).

 

Problemet er som sagt fontstørrelsen når det er flere skjermer med veldig ulik oppløsning. Som noadmin er inne på ser dette ut til å kun være bruker-relatert, og ikke mulig å stille for hver skjerm. Så da har jeg bekreftet mine antagelser her.

 

Skulle noen vite om programvare e.l. for å løse dette tar jeg gjerne imot forslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...