Gå til innhold

Kinas akutte nettproblem


Anbefalte innlegg

Neida, regner med det blir mye som før, og at ISP-ene må kjøpe opp adresser, og dermed koster det for oss forbrukere å få X antal IP'er.

Enkeltpersoner kan enkelt få seg et /64 hos en tunnel broker. Fant en som tilbyr /48. Uninett har en /32. Det er sinnssykt mange adresser. Jeg tror ikke det vil koste noe å få en "god neve" ipv6-adresser hos ISPer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ellers er jeg enig i at NAT er djevlens verk

Nat øker jo for sikkerheten da, da man ikke har mulighet til å kontakte hver enkelte maskin pr. IP, slik som man vil da hver enkelt datamaskin får sin egne "offisielle/eksterne" IP.

 

Jeg foretrekker å kjøre en firewall, men for all del, om folk vil NATe med ipv6 om de har 100 faste IP-adresser, så må de gjerne gjøre det for min del, problemet er at man er tvunget til å drive med det i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

om jeg husker rett å er det minst ett norsk firma som bruker(leier?) en bit av ibm sitt subnett.

 

og det skulle ikke forundre meg om tilsvarende gjelder for andre /8 subnett...

 

men uansett, addressefordelingen viser hvor ting startet. var jo vel aldri forventet at nettet skulle bli brukt utenfor militære i usa når det ble først bygget...

 

men så hengte akademia seg på og vips...

 

tror norge fikk tidlig tilgang via amerikansk-finansierte radar-installasjoner nordpå eller noe, for så at universitetet i trondheim hektet seg på eller noe (går etter dårlig husk av en eller annen artikkel eller noe som ble lest en gang).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...