Gå til innhold

Kinas akutte nettproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet
Neida, regner med det blir mye som før, og at ISP-ene må kjøpe opp adresser, og dermed koster det for oss forbrukere å få X antal IP'er.

Enkeltpersoner kan enkelt få seg et /64 hos en tunnel broker. Fant en som tilbyr /48. Uninett har en /32. Det er sinnssykt mange adresser. Jeg tror ikke det vil koste noe å få en "god neve" ipv6-adresser hos ISPer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med litt kjapp regning finner jeg at det med IPv6 blir omtrent 1,5*10^28 adresser per person i verden, altså

15 000 000 000 000 000 000 000 000 000. Burde ikke være veldig vanskelig å skaffe seg noen milliarder adresser da.

Skrevet

Gjelder ikke detta heeeeele verden ? siden ip adressene er for hele verden og ikke per land ?.

Mine routere har IPV6 Support, free bsd based =)

Im ready bring IT!!!!!!!!!!!

Skrevet
Gjelder ikke detta heeeeele verden ? siden ip adressene er for hele verden og ikke per land ?.

Mine routere har IPV6 Support, free bsd based =)

Im ready bring IT!!!!!!!!!!!

Som nevnt har enkelte deler av verden veldig mange IP-adresser i forhold til hvor stor andel av befolkningen de er.

AtW

Skrevet
Ellers er jeg enig i at NAT er djevlens verk

Nat øker jo for sikkerheten da, da man ikke har mulighet til å kontakte hver enkelte maskin pr. IP, slik som man vil da hver enkelt datamaskin får sin egne "offisielle/eksterne" IP.

Skrevet
Ellers er jeg enig i at NAT er djevlens verk

Nat øker jo for sikkerheten da, da man ikke har mulighet til å kontakte hver enkelte maskin pr. IP, slik som man vil da hver enkelt datamaskin får sin egne "offisielle/eksterne" IP.

Jeg foretrekker å kjøre en firewall, men for all del, om folk vil NATe med ipv6 om de har 100 faste IP-adresser, så må de gjerne gjøre det for min del, problemet er at man er tvunget til å drive med det i dag.

AtW

Skrevet

map_of_the_internet.jpg

Som du kan se er den amerikanske delen av IP-kaka mye større enn andre lands del. F.eks. har (fly!)firmaet Boeing alene et helt /8 subnett.

Skrevet

om jeg husker rett å er det minst ett norsk firma som bruker(leier?) en bit av ibm sitt subnett.

og det skulle ikke forundre meg om tilsvarende gjelder for andre /8 subnett...

men uansett, addressefordelingen viser hvor ting startet. var jo vel aldri forventet at nettet skulle bli brukt utenfor militære i usa når det ble først bygget...

men så hengte akademia seg på og vips...

tror norge fikk tidlig tilgang via amerikansk-finansierte radar-installasjoner nordpå eller noe, for så at universitetet i trondheim hektet seg på eller noe (går etter dårlig husk av en eller annen artikkel eller noe som ble lest en gang).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...